• Taylor

Spara i fonder eller köpa bostadsrätt?

Min man och jag hoppas kunna köpa radhus om cirka två år. Vi kan spara runt 12000 i månaden och vårt mål är att ha en kontantinsats på 200.000 och resten ska gå till buffert och renoveringar. 

Just nu bor vi i hyresrätt och vi sitter och funderar om det är bäst att försöka köpa en billig bostadsrätt som vi rustar upp och sedan hoppas sälja med vinst, eller om det är bäst att bo kvar och spara de 12000 i fonder och helt enkelt vänta tills vi har fått ihop till kontantinsatsen?

• Svar på tråden Spara i fonder eller köpa bostadsrätt?
  • tivo

Var bor ni (i vilken landsända)? Kan ha betydelse för svaret.

• Familjen Fri

Att spara i en "fond" är väldigt luddigt. Jag kan tänka mig att det är en aktiefond ni talar om och om det är så skulle jag råda er att ta en funderare. Att spara i aktier är någon som helst gör på lång sikt för att kunna rida ut toppar och dalar. Hur skulle det kännas om fonden dippar 40% om två år och har en återhämtningstid på 5 år?

Den andra typen av sparande är också förenat med risk. Ni tänker använda en bostad som kortsiktig investering och förväntar er en avkastning på det. Skillnaden här är att ni blir stationära vid en rejäl svacka på marknaden, i en hyresrätt hade ni i alla fall kunna flytta på er trots att fonderna dalat rejält.

Varför inte bara spara på ett högräntekonto med insättningsgaranti? Ni behöver spara era 12 000 kr/mån i 16 månader så är ni där.

Svar på tråden Spara i fonder eller köpa bostadsrätt?