Vår katt hetsäter och kräks
Vår katt är fyra år och har bott hos oss i en vecka. Innan dess bodde han några veckor hos en familj som blev allergiska och innan dess bodde han hos sin uppfödare. Han är cool katt på alla sätt med bra psyke etc men jag tycker inte hans ätbeteende påminner om en "normal" katts.
Våra tidigare katter har kunnat ha fri tillgång på torrfoder och de har ätit vid behov, men inte denna kisse. Han glupar i sig allt som finns i skålen och verkar JÄMT hungrig. Får han så mycket han vill ha/vi ger fri tillgång kräks han, jättehögar! Inget hår utan det är bara maten. Då vi upptäckte detta tog vi bort hans blöta mat som han fick lite av morgon och kväll samt att vi började ge honom småportioner då och då av torrfodret. Han äter snabbt upp alltihop varje gång. Verkligen kastar i sig maten. Men kräks iaf inte då vi portionerar ut. Men på vardagarna jobbar vi ju och det känns grymt att han är utan mat mellan ca 8.30-17.30! Vi ger honom två frukostar och sen småportioner under kvällen samt en gång på natten. Men jag skulle önska att han kunde ansvara för fördelningen själv och även kunna äta dagtid.
De förra ägarna där han bara bodde några veckor gav honom nåt billigt foder från mataffären men där han bodde första åren åt han Royal Canin samt Sheba blötfoder. Vi har som sagt tagit bort den blöta maten och ger honom ett veterinärfoder som ska vara jättebra. De förra ägarna sa att han gillade mat, åt mycket och lätt kräktes.
Vi har som sagt lyckats förhindra detta i några dagar nu men varför hetsäter han upp allt som finns i skålen? Inte så kattlikt väl? Finns det någon fodermaskin så att han även kan få mat mitt på dagen? Det står på fodret hur mycket mat han ska ha för sin vikt men det blir inte mycket jmrt med vad han vill äta. Kanske hälften. Så nu ger vi mer men som sagt väldigt uppdelat. Dessutom tiger han jämt. Är vi i köket är han där, alltid. Han jamar inte så mycket och är "jobbig" men sitter där och stirrar bedjande med sina stora ögon. Han har helt enkelt en enorm aptit.
Han är normalviktig, innekatt och mår bra i övrigt! Sover, leker, gosar etc. Han är kastrerad och en korsning av norsk skogskatt, main coon och huskatt.
Hoppas någon har några tips på vad detta kan bero på!