• Fiffifia

Vår katt hetsäter och kräks

Vår katt är fyra år och har bott hos oss i en vecka. Innan dess bodde han några veckor hos en familj som blev allergiska och innan dess bodde han hos sin uppfödare. Han är cool katt på alla sätt med bra psyke etc men jag tycker inte hans ätbeteende påminner om en "normal" katts.

Våra tidigare katter har kunnat ha fri tillgång på torrfoder och de har ätit vid behov, men inte denna kisse. Han glupar i sig allt som finns i skålen och verkar JÄMT hungrig. Får han så mycket han vill ha/vi ger fri tillgång kräks han, jättehögar! Inget hår utan det är bara maten. Då vi upptäckte detta tog vi bort hans blöta mat som han fick lite av morgon och kväll samt att vi började ge honom småportioner då och då av torrfodret. Han äter snabbt upp alltihop varje gång. Verkligen kastar i sig maten. Men kräks iaf inte då vi portionerar ut. Men på vardagarna jobbar vi ju och det känns grymt att han är utan mat mellan ca 8.30-17.30! Vi ger honom två frukostar och sen småportioner under kvällen samt en gång på natten. Men jag skulle önska att han kunde ansvara för fördelningen själv och även kunna äta dagtid.

De förra ägarna där han bara bodde några veckor gav honom nåt billigt foder från mataffären men där han bodde första åren åt han Royal Canin samt Sheba blötfoder. Vi har som sagt tagit bort den blöta maten och ger honom ett veterinärfoder som ska vara jättebra. De förra ägarna sa att han gillade mat, åt mycket och lätt kräktes.

Vi har som sagt lyckats förhindra detta i några dagar nu men varför hetsäter han upp allt som finns i skålen? Inte så kattlikt väl? Finns det någon fodermaskin så att han även kan få mat mitt på dagen? Det står på fodret hur mycket mat han ska ha för sin vikt men det blir inte mycket jmrt med vad han vill äta. Kanske hälften. Så nu ger vi mer men som sagt väldigt uppdelat. Dessutom tiger han jämt. Är vi i köket är han där, alltid. Han jamar inte så mycket och är "jobbig" men sitter där och stirrar bedjande med sina stora ögon. Han har helt enkelt en enorm aptit.

Han är normalviktig, innekatt och mår bra i övrigt! Sover, leker, gosar etc. Han är kastrerad och en korsning av norsk skogskatt, main coon och huskatt.

Hoppas någon har några tips på vad detta kan bero på!

• Svar på tråden Vår katt hetsäter och kräks
  • MigSjälv

Vi tog hand om en omplaceringskatt/-unge, som åt tills den spydde eller knappt kunde röra sig.

Den hade bara fått mat periodvis hos dess gamla ägare och åt därför allt den kunde, när mat fanns.

Vi kom aldrig tillrätta med det beetendet, utan fick ge småportioner under dagen, så gott det gick. Den katten hade vi i 15 år.

• Fiffifia

Är inget fan av Royal Canin men eftersom han ätit det hos sin uppfödare i fyra år och mått bra på det tänkte jag skaffa det nu så att kräkandet förhoppningsvis lugnar ner sig. Sen kan vi förhoppningsvis fasa in spannmålsfritt och även ett utan potatis då alltså.

Hos "mellanägaren" som vi köpte honom av bodde han bara i några veckor och det var där kräkandet alltså började. Får allt sämre bild av den ägaren som tydligen köper och säljer katter på löpande band och inte verkar sköta om dem som hon ska heller. Tror han har fått mat väldigt sällan där och då bara en jättestor portion dåligt foder.

• Majsan70

Jag hade provat att strö ut torrfodret på en stor bricka så han inte kan skopa i sig maten. Jag hade även gett Aloevera Gel för att stabilisera inifrån. Funkar inte detta så bör du se över om du kanske skall byta till något utan potatis? Mina katter från Canagan som är spannmålsfritt men innehåller potatis. De mår utmärkt av detta på alla vis.

Har katten ätit KitKat innan och ni slutat tvärt med detta kan det ju vara detta katten reagerar på. De får ju även äta mer av "skitmaten" och atten kanske inte har fattat och överäter av ren o skär vana?

• Fiffifia

Tack för tips! Tråden börjar ju bli lång och kanske oöverskådlig nu men har också tänkte bre ut fodret på bricka. Han äter dock långsammare nu och inte allt på en gång men det verkar inte hjälpa. Ska byta till spannmåls- och potatisfritt förutom mata på bricka. Han började sitt kräkande när han åt Kittekat hos en person som bara hade honom ngr veckor. Innan mådde han bra på Royal Canin.

• Majsan70
    Fiffifia skrev 2014-03-25 14:32:51 följande:
    Tack för tips! Tråden börjar ju bli lång och kanske oöverskådlig nu men har också tänkte bre ut fodret på bricka. Han äter dock långsammare nu och inte allt på en gång men det verkar inte hjälpa. Ska byta till spannmåls- och potatisfritt förutom mata på bricka. Han började sitt kräkande när han åt Kittekat hos en person som bara hade honom ngr veckor. Innan mådde han bra på Royal Canin.
    Jag tror kanske inte att det är en bra idé att byta igen så fort inpå. Jag hade istället vidtagit de andra åtgärderna först.
    Att komplettera med Gel är helt suveränt och bra inte bara för magen.

Mina katter får ganska mycket rått kött förutom torrfodret, vilket nästan alla av dem uppskattar.

Jag skulle tro att din katt kommer att stabilisera sitt hetsätande med tiden när han upptäcker att maten faktiskt mättar mer än den andra maten han fick. 
  • Fiffifia

Vi har fått tid hos veterinären på fredag. Han får samma mat fram till dess och så rådgör vi med dem då.

• nemo1
    Fiffifia skrev 2014-03-25 14:48:53 följande:
    Vi har fått tid hos veterinären på fredag. Han får samma mat fram till dess och så rådgör vi med dem då.
    Vilket kommer att resultera i att ni blir pålurade ett dyrt veterinärfoder som innehåller en hel del spannmål. Veterinärer är sällan såna man frågar om råd när det gäller foder. Ytterst få veterinärer har god kunskap om foder tyvärr. De blir sponsrade av de fodertillverkare vars foder de säljer.
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2014-03-25 18:27:22 följande:
    Vilket kommer att resultera i att ni blir pålurade ett dyrt veterinärfoder som innehåller en hel del spannmål. Veterinärer är sällan såna man frågar om råd när det gäller foder. Ytterst få veterinärer har god kunskap om foder tyvärr. De blir sponsrade av de fodertillverkare vars foder de säljer.
    Jag är benägen att hålla med Nemo i just denna frågan.  De vill väldigt gärna kränga på dyrt foder de säljer. 
    Ett utmärkt exempel var när jag kom in med min hund förra året. 12 år gammal som alltid varit känslig för foder. Vi har hittat vårt sätt att ge henne mat som funkar. Veterinären menar då på att rått kött inte är bra att äta??!!
  • Fiffifia

Vi vill undersöka magen hos veterinären alltså. Kolla att allt är som det ska så att han inte är sjuk eller liknande. Det känns ju som att man går till veterinären för sånt.

Sen köper jag ju inte rakt av allt som sägs i en tråd på Familjeliv heller ;) No offense alltså, har fått jättebra råd och tips men man måste ju värdera alla tips för sig. Men som sagt - inget personligt mot er alltså.

Vi får inte i honom maten vi hade alls nu, så nu äter han Royal Canins blötmat för känsliga magar. Inget vi tänker ge i längden utan vi vill fasa in honom långsamt på ett rent proteinfoder (har ju fått många bra tips på sådana foder här t ex) men känns som att vi måste få honom att sluta spy först. Och just nu funkar det.

• nemo1
    Fiffifia skrev 2014-03-26 14:49:21 följande:
    Vi vill undersöka magen hos veterinären alltså. Kolla att allt är som det ska så att han inte är sjuk eller liknande. Det känns ju som att man går till veterinären för sånt.

Sen köper jag ju inte rakt av allt som sägs i en tråd på Familjeliv heller ;) No offense alltså, har fått jättebra råd och tips men man måste ju värdera alla tips för sig. Men som sagt - inget personligt mot er alltså.

Vi får inte i honom maten vi hade alls nu, så nu äter han Royal Canins blötmat för känsliga magar. Inget vi tänker ge i längden utan vi vill fasa in honom långsamt på ett rent proteinfoder (har ju fått många bra tips på sådana foder här t ex) men känns som att vi måste få honom att sluta spy först. Och just nu funkar det.
    Fast jag menar att hos veterinären kommer du garanterat bli påhyvlad kattmaten Hill´s i/d. Ett foder som innehåller massor med spannmål. Jag skulle kunna sätta en tusenlapp på att det är det rådet du kommer få Flört
    Självklart är det jättebra att du går med katten till veterinär.
  • Fiffifia

Vi får säkert det rådet, dom säljer det fodret på den kliniken ;) Men vet vi att han är frisk till att börja med så kan vi ju själva bestämma vilket foder vi vill fasa in sen!

Svar på tråden Vår katt hetsäter och kräks