selektiv mutism.
Någon här med barn med denna diagnos??. skulle vilja dela funderingar med er. har själv en 9 åring med denna diagnos.
Någon här med barn med denna diagnos??. skulle vilja dela funderingar med er. har själv en 9 åring med denna diagnos.
Ja, en dotter som bland annat har den diagnosen. Hon har dock också en del andra diagnoser (autism, ADHD, DCD och språkstörning)
hej, vad kul att du svarade.vet bara en med denna diagnos nämligen min pojke, Sonen har oxå adhd, har din dotter börjat skolan och i så fall hur går det, min pojk har svårigheter i skolan med talet, han läser inte för fröken och hon vet inte hur han kan med läsningen, han pratar bara när han vill. eller hur man säger, han rymmer ifrån skolan oxå. Har gjort det x antal gånger, nu har det gått så långt att han gråter inte när han gör illa sig ute, jag är ganska desperat vet ej vad jag ska ta mig till. Här hemma kan han prata med för han ganska okända personer, men inte på en affär eller liknade, Får dåligt med info från Bup om selektiv mutism, De enda är att inte pressa han att tala och de gör vi inte heller. Men det gör skolan, de mutar med allt men inget fungerar, vill så hjälpa honom att bli bättre.
Hej, Jag är lärare på högstadiet och i en av mina 7or finns en pojke med diagnosen. Och allt fungerar mycket bra!
Till en början svarade han inte på tilltal, nu hälsar han glatt i korridoren och jag måste ibland påminna mig om hans handikapp. Vi lärare har låtit honom vara och inte pressat honom på något vis och jag tror att det är nyckeln till att han numer i stort sett pratar med alla.
De enda anpassningarna vi har gjort för honom i skolan är att han ska slippa muntliga prov och läxförhör. Familjen har också varit noga med att elever ska veta om hans handikapp, vilket jag tror är mycket bra så kompisarna förstår hans tystnad.
Lycka till med din pojke!
Tack för era svar, söker för fullt på nätet efter info, men hittar inte den jag är ute efter, erfarenheter som kan hjälpa oss, vårat bup har dålig erfarenhet just av denna diagnos, skulle vara skönt att bolla tankar, hur göra med att han vägrar gå till skolan och varför han rymmer, att han inte söker tröst när han blir lessen.
Har ni några bra tips på länkar eller dyl med bra info skulle vara underbart,
Detta med han inte talar när han inte är hemma för oss är igentligen inget problem då vi är vana med detta, de är just i skolan han måste kunna det, känner mig desperat, vill hjälpa honom, inte ens i spelbutiken som han älskar att gå in i pratar han,
Ska ha möte på skolan, då han inget hjälp har därifrån, de enda är att de pressar han och de slår tillbaka bara,
när vi har pressat han att prata får han utbrott så de funkar ej,
Tack så mycket för ditt bra svar, han använder inte gester, skulle vara skönt om han gjorde det, de skulle göra det enklare för både han och oss, kan man träna och göra gester och då på vilket vis, kan man få barnen självmant att göra gester?
Casper har stunder i skolan han pratar på raster och på fria lextioner, men så fort det är krav på att pratar stänger han igen,
Casper har inte autism, min äldsta pojke har det, casper har bara adhd och selektiv mutism.
När vi är i en butik blir han mest stel som en pinne och tvärtyst går ej få kontakt med honom, så få han att använda gester är en omjöjlighet ,
Tror de med, ska ha möte med skolan snart får se om han får någon bra hjälp,