• Anonym (orolig)

vad händer med föräldrarpenningen?

Jag är föräldrarledig med barn nr 1 (14 mån), blir snart arbetslös samtidigt som jag är gravid med barn nr 2 (beräknad till Juli).

Jag undrar vad som händer med föräldrarpenningen, kommer den vara samma med nr 2 som med nr 1?

Behöver jag skriva in mig hos arbetsförmedlingen nu, eller kan jag vänta tills jag varit föräldrarledig med barn nr 2 också?

• Svar på tråden vad händer med föräldrarpenningen?
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du blivit gravid innan det första barnet blivit 1 år och 9 månader så blir föräldrapenningen samma med nästa barn.

Däremot så kan din sjukpenninggrundande inkomst förändras om du inte från barnets 1 årsdag tar ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka om du är hemme på heltid. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Du kan läsa mer om hur du kan behålla din sjukpenning i vårt faktablad gällande föräldrapenning. Faktabladet hittar du på vår hemsida www.forsakringskassan.se under broschyrer och faktablad och sen under rubriken förälder.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (orolig)

Tack för snabbt svar:) men om dagarna inte räcker till att ta ut fem dagar i veckan, kan jag då söka om graviditetspenning eller föräldrapenning innan barn nr 2 kommer?

• Försäkringskassan

Hej

Graviditetspenning är pengar du kan få om du har ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön som gör att du inte kan arbeta när du är gravid.

Du kan ta ut föräldrapenning på det kommande barnet. Du kan ta föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden vad händer med föräldrarpenningen?