• Umman

    hur tidigt se på blodprov?

    Har tagit 3 blodprover för att undersöka min äggreserv. Tanken var att det skulle bli 4 men efter de första 3 ringde sköterskan och sa att allt såg så bra ut att jag inte behövde komma för det fjärde. Det konstiga var att hon lät så hemlighetsfull, jag fick inget svar på "hur" bra proverna varit och innan har hon varit väldigt noga med att jag ska komma tillbaka för nytt blodprov första dagen på mensen men det nämnde hon inte nu. Min fråga är om det kan vara så att hon sett på provet att jag är gravid? Väntar mens vilken dag som helst och sista blodprovet ska ha tagits 5 dagar efter positivt ägglossningstest. Syns graviditet på ett sådant blodprov och analyseras det ens om de inte "beställt" den analysen på provet? Kan det isf visa positivt så tidigt? Jag har ett barn på 9 månader och har "bara" försökt 7 månader men det är pga min höga ålder man vill sätta igång en utredning så tidigt.

  • Svar på tråden hur tidigt se på blodprov?
  • erikamiding

    Hej!

    Ett positivt gravtest kan ses väldigt tidigt med ett blodprov, så ja, det kanske är så:) Håller tummarna!

    Kram

  • Akua

    Jag undrar bara hur gammal du är...vad är en hög ålder för utredning liksom..

  • Baktakt

    Nej, det syns inte så tidigt som 5 dagar efter. Normalt får man utslag 1-2 dagar innan ÄL. Sen dröjer det 6-8 dagar innan ett eventuellt befruktat ägg fäster och det är först då hcg syns. Jag hade tex utslag 31/1, ÄL 1/2. Tidigast d. 8/3 skulle man kunnat ana ett förhöjt hcg, dvs. 8 dagar efter ÄL-utslag. (Blev konfirmerat 12/2 med blod och 16/2 med gravtest).

  • Jag är bara jag
    Akua skrev 2014-03-24 16:11:33 följande:
    Jag undrar bara hur gammal du är...vad är en hög ålder för utredning liksom..

    Brukar ligga vid 40-40+ för gränsen för privat IVF går vid 42 om man måste ta till det.
Svar på tråden hur tidigt se på blodprov?