• Anonym (konstigt!)

Hur blir så många kvinnor "galna" efter skilsmässan?

Jag vet inte hur många inlägg jag har läst här på Familjeliv om att mannens exfru är galen, psykopat, sjuk i huvet, häxa, inte klok, helt störd, etc etc etc. Hur kan det vara möjligt? Är det nån som kan förklara detta fenomen?

• Svar på tråden Hur blir så många kvinnor "galna" efter skilsmässan?
  • Anonym (Em)
    Anonym (X) skrev 2014-03-26 16:04:22 följande:
    Jag vill snarare påstå:

1. Mannen ljuger för sin nya om exet för att framställa sig i bättre än vad han verkligen är.
    2. Det handlar inte om svartsjuka. Snarare besvikelse över att mannen som äntligen börjat ta hand om barnen dumpar han ansvaret på sin nya kvinna....
    Stämmer inte alls enligt min erfarenhet.

1. Han framställer sig snarare i bättre dager om han har en bra relation till sitt ex.
     Att ha varit ihop med en knäppskalle är ingen merit, och det är ingen fördel att den man inleder en relation med har ett galet ex i bagaget.    

2. Verkligen inte.  Han har tagit hand om barnet hela tiden, och dumpar absolut inte över något ansvar på mig, och har aldrig gjort.

Tråkigt att du har så bittra erfarenheter, men det är dina erfarenheter, och mina är annorlunda. 
  • Anonym (Jaha!!!)
    Anonym (konstigt!) skrev 2014-03-24 22:35:40 följande:
    Jag vet inte hur många inlägg jag har läst här på Familjeliv om att mannens exfru är galen, psykopat, sjuk i huvet, häxa, inte klok, helt störd, etc etc etc. Hur kan det vara möjligt? Är det nån som kan förklara detta fenomen?

Öhhhh,,, för att den informationen kommer från killen till den NYA som gärna får tro det för hans del?? Bara fördelar för killen?? Han är en skithög helt enkelt som inte klarar av att tala väl om ett ex?

Alternativt är den nya tjejen rätt svartsjukt lagd. Tror inte det är särskilt vanligt att exet plötsligt blir en häxa mer än i deras ögon.
  • Anonym (Jaha!!!)
    Anonym (X) skrev 2014-03-24 22:45:28 följande:
    Förmodligen för att det är hans nya, som sväljer hans snyfthistorier, som skriver...

• Tyra22
    Anonym (Em) skrev 2014-03-26 16:55:01 följande:
    Svartsjuka, bitterhet och avundsjuka.

Här överdrev inte mannen, utan exet är precis så komplett psyko som han påstod, och det har jag tyvärr sett med egna ögon.

Hur då? Vad hände?
  • Anonym (bibo)

Jag tror att man som kvinna blir lite galen ibland när det kommer till sina barn. Man tror att man alltid vet det bästa för sina barn. Detta "fenomen" är ju även vanligt kring graviditeten och efter förlossningen också... Man skyddar sina barn, tror man iaf....

Här funkade allt ganska så bra i början, men med åren har det blivit jättejobbigt!

Mamman har vad jag vet aldrig pratat illa om mig till barnen faktiskt, men mycket om pappan och män överlag...

De sista åren tror jag hon "straffar" honom för att han fått det hon ville ha när hon lämnade honom för en annan man. Han är gift med mig nu, har hus och ytterligare två barn. Hon är fortfarande ensam efter snart åtta år då den man hon lämnade för bara var intresserad tills han förstört mellan dom. Jättetråkigt så klart.

Jag önskar att det hållt med honom eller att hon hittat en annan man.Tror jag vi alla mått bäst av. Framförallt barnen. Nu är dom större och berättar ibland vad hin sagt. Riktigt tråkig sits.

Ena barnet säger att hon mår jättedåligt och vill ha fler barn osv. Jag önskar så att hon fått detta. Mest för alla våra barns skull faktsikt.

Tror att en del som mår dåligt vill att andra ska må sämre. Hade en vän en gång som va fantastisk så länge jag mådde riktigt dåligt. Sen när jag mådde bra och var lycklig pratade hon illa om mig och ja vi va inte vänner efter ett tag.

• Ess

Egentligen så tror jag att det finns lika många barnfria kvinnor som blir rabiata efter en separation, bara det att dom inte får tillfälle att spela ut.
    Antingen är dom förbannade för att dom blivit lämnade, eller om det är kvinnan som lämnat så blir hon förbannad för att det gick för "lätt". Han skulle legat på knä och försökt få tillbaka henne, inte gått vidare.

Många som blivit lämnade fundrar säkert på hur det går att göra exets liv surt, men få väljer att verkligen göra det. 
    Men med barn så drivs det till sin spets, det går inte bara att klippa kontakten som man gör annars. Är inte den andre föräldern med på noterna direkt och sätter stopp, så spårar det snabbt ur.

Det kan lika bra gälla en man som en kvinna.

• nymedlem
    Anonym (Em) skrev 2014-03-26 16:55:01 följande:
    Svartsjuka, bitterhet och avundsjuka.

Här överdrev inte mannen, utan exet är precis så komplett psyko som han påstod, och det har jag tyvärr sett med egna ögon.

Säkert, och när du har blivit ett ex så kan jag garantera att Du är den som är psyko, svartsjuk och bitter inför hans nya tjej!
  • Ess
    Anonym (Jaha!!!) skrev 2014-04-30 23:21:36 följande:

Öhhhh,,, för att den informationen kommer från killen till den NYA som gärna får tro det för hans del?? Bara fördelar för killen?? Han är en skithög helt enkelt som inte klarar av att tala väl om ett ex?

Alternativt är den nya tjejen rätt svartsjukt lagd. Tror inte det är särskilt vanligt att exet plötsligt blir en häxa mer än i deras ögon.
    Det kan va bra om dom berättar hur läget är INNAN man flyttar ihop.
    Sedan har både barnens berättelser och det jag själv upplevt styrkt att det inte var överdrifter jag hörde. Har man aldrig levt med en person med barn innan så förstår man inte riktigt vidden av hur mycket den andre kan ställa till med i ens egen familj.
  • Anonym (Jo)
    Ess skrev 2014-05-01 10:39:51 följande:
    Egentligen så tror jag att det finns lika många barnfria kvinnor som blir rabiata efter en separation, bara det att dom inte får tillfälle att spela ut.
    Antingen är dom förbannade för att dom blivit lämnade, eller om det är kvinnan som lämnat så blir hon förbannad för att det gick för "lätt". Han skulle legat på knä och försökt få tillbaka henne, inte gått vidare.

Många som blivit lämnade fundrar säkert på hur det går att göra exets liv surt, men få väljer att verkligen göra det. 
    Men med barn så drivs det till sin spets, det går inte bara att klippa kontakten som man gör annars. Är inte den andre föräldern med på noterna direkt och sätter stopp, så spårar det snabbt ur.

Jag är inne på samma spår som du, att vissa människor blir rabiata efter en separation och att om man har barn ihop så blir möjligheten till påverkan mycket större.

Jag är evigt tacksam att jag inte har några barn med mitt ex, han hade garanterat gjort mitt liv till ett helvete. Nu försöker han komma åt mig via mail/sms men jag kan totalt ignorera honom och deleta allt direkt. Hade vi haft barn ihop så hade jag varit tvungen att "samarbeta" med honom. Jag vet ju vad han har berättat om sina duster med hans dotters mamma, enligt hans berättelser var mamman helt galen och till slut bodde dottern bara hos honom. Så här efteråt inser jag att det är han som har en lite snedvriden verklighetsuppfattning och att han gjorde allt för att förstöra för mamman.
  • Fånga dagen
    Ess skrev 2014-05-01 10:39:51 följande:

Visst finns det människor som inte tål att bli lämnade eller ersatta. Som använder barnen som vapen i sina strider, om de känner sig förorättade, och lägger ner enorm energi på att göra livet surt för varandra. Dock får man väl hoppas att majoriteten uppför sig civiliserat, som de vuxna människor de är.

Sen finns det ju tyvärr också människor som drar en separation de inte kan acceptera till den yttersta gränsen, genom att för alltid göra sina barn föräldralösa. De här människorna är ju oftast män.
  • Anonym (Em)
    Tyra22 skrev 2014-04-30 23:37:40 följande:

Hur då? Vad hände?
    Listan kan göras lång..
    I kronologisk ordning: 

- Hon ringer som besatt för att fråga om han har en ny tjej?

- Om hon får reda på att jag är där, eller att han ska träffa mig, hittar hon på att deras barn gjort sig illa/är sjuk, och måste till sjukhus omedelbart,  och han måste köra dem!     Det gick till och med så långt att en läkare på barnakuten anmälde till soc efter alla dessa olyckor etc.

- Hon går till tingsrätten och begär ensam vårdnad, eftersom barnets pappa har en ny tjej.  

-  Hon anmäler misshandel, men det visar sig att han inte ens varit i samma stad vid det tillfället.  Läggs ner.

- Hon gör orosanmälan. Pappan lämnar barnet i bara blöja och utan kläder till dagis osv.  Blir förstås inget med det.

- Jag och han flyttar ihop och får ett gemensamt barn, hon sprider ut rykten att han inte är pappan...

Finns säkert mer saker, men detta är det jag kommer ihåg nu på rak arm...
  • Anonym (Em)

Kom på mer saker som jag förträngt:

- Hon anklagar min 7-åriga son för att ha antastat hennes dotter (de har aldrig varit ensamma, eftersom han varit hos sin pappa de helger hon varit hos oss).   Hon tar senare tillbaka dessa anklagelser...

-  Hon anklagar mig för att ha klippt sönder dotterns kläder, och vill ha tusentals kronor i ersättning för detta.

- Är hon det minsta sur på pappan, vägrar hon lämna ut barnet, som straff.  åtskilliga gånger har hon hållt barnet som gisslan, för att hon är sur på honom, av helt obetydliga saker.   Detta trots att TR fastställt umgänge.

Svar på tråden Hur blir så många kvinnor "galna" efter skilsmässan?