Katten avrakad....
Föreställ er att ni har en katt som ibland är ute och kommer hem på kvällarna. Om er katt en dag kommer hem och ni ser att någon har rakat av den all päls till "zero" så katten är helt naken...vad skulle du göra?
Föreställ er att ni har en katt som ibland är ute och kommer hem på kvällarna. Om er katt en dag kommer hem och ni ser att någon har rakat av den all päls till "zero" så katten är helt naken...vad skulle du göra?
Jag hade nog blivit väldigt orolig över vad katten mer råkat ut för. Eller kommer råka ut för om jag släpper ut katten igen. Sen hade jag gjort en polisanmälan och varnat grannarna.
Jag gissar att katten var i behov av rakning?
Jag skulle lägga upp en bild på FL!
Så att fler kan skratta, katter utan hår är så ful
Lite svårt att sätta mig in i scenariot eftersom jag tillämpar kontrollerad utevistelse, ID-märkning och registrering.
Har katten inga behov av att bli rakad och/ eller skadats av rakningen så skulle jag upprätta en anmälan eftersom sådana förövare kan fortsätta och eventuellt eskalera. Finns det anmälningar kan det underlätta vid senare tillfälle även fast den i detta fall blir nerlagd i brist på bevis. Dokumentation är fortfarande viktigt. Anmälan skulle i så fall bli egenmäktigt förfarande alternativt djurplågeri om djuret skadats av rakningen.
Angående lagen så är det ej tillåtet att ta någon annan persons egendom och göra åverkan/ingrepp på den utan tillåtelse från ägaren. Det är samma sak som att du inte får måla om en annan persons cykel. Precis som det inte står uttryckligen i lagen att du inte får måla om en annan persons cykel så står det ej heller att du inte får raka en annan persons katt. Båda tilltagen är lika förbjudna ändå eftersom du tar dig friheter med en annan persons egendom.
Tänka att området jag bor i inte är lämpligt för katter att vara ute ensamma i och hålla min katt inomhus.
jag skulle tycka det vore mysigt
Jag skulle bli väldigt oroad och inte våga släppa ut katten mer. Förmodligen till kattens förtret för katter som är vana att bli utsläppt brukar vilja ha det så.
Så DU är alltså den som funderar på att raka din en annans katt???
Flaskpostaren
Varför skulle det läggas upp en bild på en renrakad katt på FB? Skulle det vara roligt tycker du?
Det måste väll finnas andra saker som kan roa dig än det, eller hur?
Djurplågeri är vad det är!!
Nu är min älskade perser död sen några år, men med tanke på att jag hade vetat hur jävla håröm hon var hade jag blivit mycket arg och orolig och aldrig släppt ut henne igen. Det var ju en sak när jag kammade och rakade henne, då visste jag ju att ta det försiktigt. Men hade någon annan gjort det på det sättet hade jag inte vetat om det varit fråga om rent djurplågeri!