• Cazza

titta på min ul- bild v 12. det finns ingen skiljevägg?? så orolig! normalt?

Fick reda på i förra veckan att vi ska ha tvillingar. Efter mkt googlande inser jag att det inte syns ngn skiljevägg på bilden mellan dem och det verkar vara riskfyllt!! Bilden är tagen på kvinnokliniken o hon kollade inte noga utan vi ska göra ett mer ingående på torsdag.
    Men ngn annan som haft liknande bild där det gått bra?? Eller vet ngt om detta?

Alla andra bilder på nätet verkar ha stora vita fält mellan barnen. Så orolig!!

• Svar på tråden titta på min ul- bild v 12. det finns ingen skiljevägg?? så orolig! normalt?
  • Pedalen

Ja, vi fick veta att det var tvillingar vecka 10, sen fick vi se hinnan och veta att de delar moderkaka i vecka 14 när vi skulle göra kub. Det blev dock ingen kub-mätning eftersom bebisarna vägrade släppa varann under hela tiden så hon fick inga bra bilder.
    Nu i vecka 19 har vi vant oss både vid tanken på att det är två och vid oron som följer med det beskedet, men det tog tid!

• Cazza

Ok! Hoppas vi med får se skiljevägg imorgon. Har ni någonsin blivit negativt bemötta eller rekommenderade att fortsätta/ inte firtsätta graviditeten?

• Pedalen

Nej aldrig. Vår läkare har varit tydlig med vilka risker graviditeten kan innebära för barnen, i vårt fall framför allt att moderkakan inte fördelar näringen jämt mellan barnen och att de riskerar att födas tidigare än vecka 36. Men han har också berättat exakt hur man hanterar de olika situationer som kan uppstå, och just nu känner jag mig lugn och trygg med den här graviditeten. Massor av saker kan så klart hända, men komplikationer kan man ju få även med en 'vanlig' graviditet.
    Hoppas ni får bra information imorgon, och ställ massor av frågor så att ni känner att ni har gott underlag för vilket beslut ni än fattar.

• modsey
    Cazza skrev 2014-03-26 17:16:32 följande:
    Ok! Hoppas vi med får se skiljevägg imorgon. Har ni någonsin blivit negativt bemötta eller rekommenderade att fortsätta/ inte firtsätta graviditeten?
    kan också svara på den frågan då mina delade moderkaka med en tunn skiljevägg.
    Vi gick på täta kontroller för att ha koll på ev TTS, men det var helt stabilt hela tiden.
    Har man ingen skiljevägg alls så är det förvisso en risk att de snor i sig i varandras navelsträngar, därför plockar man ut dessa bebisar i  v 32 med planerat snitt.

• strojes
    Dixie skrev 2014-03-25 09:16:31 följande:
    har alla tvillingar skiljevägg? om det är enäggstvillingar har de väl inte det? 
    Även enäggstvillingar kan ha skiljevägg. Om delningen sker tidigt (kommer inte ihåg just nu hur tidigt) blir det en skiljevägg även för enäggs.
  • modsey
    strojes skrev 2014-04-01 22:32:38 följande:
    Även enäggstvillingar kan ha skiljevägg. Om delningen sker tidigt (kommer inte ihåg just nu hur tidigt) blir det en skiljevägg även för enäggs.
    ja det är ju det vanligaste, att enäggstvillingar har en skiljevägg.
  • modsey
    Cazza skrev 2014-04-02 17:19:15 följande:
    Mina har en men den är tunn! De delar också moderkaka.

så var det med mina tvillingar också. De är snart 6 år och mår toppen :)
    Inte en sjukdag på hela den graviditeten och jag jobbade fram t vecka 36 då de föddes med planerat snitt av helt andra skäl än att de var två :)

Grattis och lycka till.

• Goffer

Våra killar hade ingen skiljevägg.
    Vi fick veta att det var tvillingar på rutinultraljudet.
    Jag hade inga komplikationer under graviditeten och läkarna hade full koll och jag kan inte räkna hur många gånger jag var på kontroll innan dom kom med planerat kejsarsnitt v.32.
    V.32 bestämdes redan vid första ultraljudet.
    Killarna är idag 5 år och kärnfriska.

Svar på tråden titta på min ul- bild v 12. det finns ingen skiljevägg?? så orolig! normalt?