• Katt12

    Endo och ont vid/efter ägglossning

    En fråga till alla er med endo: är det någon (mer än jag) som får en brännande, svidande värk i bäckenområdet i samband med ägglossning följt av ledvärk/svullna händer och fötter dagarna efter? Jag har googlat och frågat gynläkare, men får inga svar på vad detta kan bero på. Det känns inflammerat i kroppen och eftersom jag försöker bli gravid är jag rädd att det är detta tillstånd som sätter stop för en lyckad graviditet. Det känns inte som att det är en frisk miljö invärtes när jag mår så här.


    Häromdagen fick jag för mig att söka på samma symptom på engelska och till min förvåning så fick jag flera träffar (bl a http://voices.yahoo.com/mid-cycle-joint-aches-pain-women-causes-and-6331600.html?cat=70 om ngn känner igen sig och vill läsa mer).  Förklaringen anses vara en ökad produktion av prostaglandiner, då kroppen reagerar så på ett ”trauma”, vilket tydligen ägglossning kan upplevas som.


    Det värsta för min del är att min kropp reagerar likadant vid ET (embryo transfer) vid IVF. Känns hopplöst, då ju IVF ska vara bästa metoden att bli gravid vid endo. Prostaglandiner kan dämpas med COX-hämmare, t ex Ipren, men problemet är att dessa preparat också kan hindra ägglossning och störa implantation… Vet varken ut eller in.


    Är det någon som känner igen sig i dessa symptom och i så fall, har ni lyckats bli gravida trots detta? Har ni fått någon hjälp, i så fall vilken?

  • Svar på tråden Endo och ont vid/efter ägglossning
Svar på tråden Endo och ont vid/efter ägglossning