Anonym (Styvmodern) skrev 2014-03-27 22:27:15 följande:
Tack för alla synpunkter! Dottern är hos oss varannan helg och hos sin mormor och morfar någon mil från sin hemort övriga helger. Hon är hos oss 100% av våra semesterdagar och följer med på våra resor. Mamman behöver avlastning säger hon, jag anser att hon har en tryggare tillvaro hos oss, den enda "familjen" hon haft sedan 1-årsåldern. Det är inte aktuellt för mig att flytta till dotterns hemort, där finns varken mitt eller min mans sociala nätverk, våra familjer eller bra jobbtillfällen. Vi jobbar båda 100% och har ganska höga inkomster. Vi har inga problem med vår ekonomi på något sätt. Jag träffar min man i snitt 2 vardagskvällar i veckan pga hans resor och vi kan umgås varannan helg med varandra, det är vad vi har. Min mans intressen har han skaffat de senaste 3 åren. Han springer 3-4 mil i veckan och den andra hobbyn fixar han med 1-3 timmar i veckan oavsett om dottern är hos oss eller inte. Jag har i hela mitt liv sysslat med idrott på elitnivå och gjorde ett val när mina barn kom att fokusera helt på hem och familj vilket jag tycker är underbart. Min man har ingen idrottshistoria utan har valt att börja med det i 40-årsåldern. Jag tycker detta tar tid och känns i mina ögon lite maniskt. Det är stressigt att vakna ensam på helg mornarna och få hem honom flåsande när resten äter frukost. Men "alla andra" gör ju mitt och ditt aktiviteter i vår närhet tycker min man som är en person som måste göra som alla andra.Jag har lagt mina intressen åt sidan för att kunna spara pengar till tex gemensamma resor med familjen eller möbler, trädgård eller förbättringar hemma. Det jag gör tycker jag för hela vår familj framåt inklusive hans dotter. Jag gillade inlägget från "Been there" som liksom jag uppfostrat barnen till att vara hungriga och nyfikna på att i 13-årsåldern visa tecken på att antingen flytta till oss, eller att intressera sig för sitt liv hemma och inte finna sig dessa tråkiga umgängesresor varannan helg och hemma hos mormor och morfar övriga helger. I mina ögon verkar det som om att det är min man som behöver dottern mer än hon behöver honom, Hon fullständigt dyrkar mina barn. Ett exempel på ett konstigt beteende från min man: Vi var hela familjen på en skidresa och bodde på ett hotell med spa. Efter en dags skidåkning går vi alla ner i spa avdelningen som har varma bad och bastu i ena avdelningen med åldersgräns 16 år och en ganska kall simhall i den andra avdelningen för barn familjer. Det finns en glasvägg mellan avdelningarna. Han simmar lite förstrött med dottern i simhallen och jag och mina döttrar går rakt in i den varna avdelningen. Efter en timma ser vi dottern trycka näsan mot glasväggen helt blåfrusen och försöker få kontakt med oss. Jag springer dit och frågar var pappa är, då visar det sig att han för en timme sedan gått till gymet för att springa en mil på ett löpband! Han hade sagt att hon skulle vänta vid väggen eller simma så länge tills han kom tillbaka. En annan gång var vi hembjudna till en av hans arbetskollegor, hans dotter och mina barn var med - mitt i "kalaset" som var på dagen, stack han iväg och skulle springa en löptävling. Vi satt lite smågenerat kvar på kalaset och folk undrade lite vad han håller på med...jag känner inte värdfolket så jättebra. Han räknar helt enkelt med att jag ska supporta intressena och ta hand om det som jag anser är hans ansvar och alltid finnas till hands.
Vad jag kommer göra nu:
Be honom sluta med löpningen, han kan få springa 2 km lite då och då, men avsluta helt marathon planerna.
Be honom sluta med sin andra hobby och sälja prylarna.
Be honom se över sin jobbsituation
Be honom fixa så dottern tar tåget
Be honom strukturera upp kvällar och helger då han kan träffa mig för att börja om och bryta cirkeln av slentrian som infunnit sig.
Be honom ta över allt ansvar för dottern och skapa en trevlig tillvaro för mig och mina döttrar istället för att jag ska skapa en trevlig tillvaro för honom och hans dotter.
Be honom fråga dottern hur hon vill ha det, om det inte är så att hon ibland vill stanna hemma och umgås med kompisar, börja på någon aktivitet för att utveckla henne på hemmaplan och kanske till slut kunna komma till oss på lov, långhelger och semestrar och kanske någon enstaka vanlig korthelg.
Ta minst en veckas semester om året bara med mig :)
Oj vad mycket mer information! TS som jag förstår det är du inte nöjd med din tillvaro och vill ha mer tid med din man, är det det som egentligen är huvudfrågan?
Jag tycker lite synd om 13-åringen som dels har en pappa som beter sig ganska konstigt mot henne ibland och dels har en mamma som "lämnar bort" henne varje helg. Hur kommer det sig att flickan alltid har bott hos mamman? Har hon alltid varit borta alla helger från mamman eller när började det och varför?
Jag tror att någon gång när barnen blir tonåringar så bör man se över deras boende och bli mer flexibel och se om man behöver hitta andra lösningar. Har ni pratat med 13-åringen vad hon känner? Trivs hon med nuläget eller skulle hon vilja träffa er mer sällan (och vara mer hos mormor och morfar?) eller skulle hon vilja flytta till er och träffa mamma varannan helg? Hur ser skolorna ut på er och på mammans ort?
Och så tycker jag att du bör ta ett snack med din man om hans jobb och hobbies och hur de påverkar er tid tillsammans. Om han är bortrest med jobbet 2-3 kvällar i veckan så kanske löparskorna kan följa med på resorna och så springer han de kvällarna, när han är på resa, så påverkas er gemensamma tid mindre?