• zxcvb

Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?

Hej! Jag och min sambo ska köpa ett hus. Huset kostar 2 300 000 kr. Vi kommer äga 50% var. Jag kommer gå in med 400 000 kr och min sambo med 0 kr. Lånet kommer alltså bli sammanlagt 1 900 000 kr. Min del av lånet blir på 750 000 kr och sambons på 1 150 000 kr. Min fundering är hur vi ska göra med räntekostnaderna? Ska vi dela 50/50 på dom? Eller ska vi dela på räntan efter hur stor del man har kvar på sin del av lånet? Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?
  • Bleu
    Hippoo skrev 2014-04-01 11:29:54 följande:
    Jag tänker lite så när det handlar om pengar nu, Om det är så viktigt är du rädd att ni ska gå i sär? eller planerar ni ett liv tillsammans för evigt? för isådanafall vad gör det om ni betalar för ER??

Visst är det enkelt för den som vinner på upplägget rent ekonomiskt att säga så? Att man kan gå isär är ett faktum som inte går att bortse från.
  • Hippoo
    Bleu skrev 2014-04-01 14:12:50 följande:

Visst är det enkelt för den som vinner på upplägget rent ekonomiskt att säga så? Att man kan gå isär är ett faktum som inte går att bortse från.
    men tänker man så så kanske man ska skita i och köpa ett hus med allt ansvar och oförutsedda utgifter?
  • Noname00
    Hippoo skrev 2014-04-01 14:09:35 följande:

Absolut, det håller jag med om, men skriver man en revers om att man gått in med mer pengar så kommer man ju automatiskt få dom tillbaka vid en separation/försäljning. 

säg att hon äger 75% av huset och han 35% av huset innebär det att hon betalar mer fastighetsskatt osv, vad händer om kyl o frys går sönder ska hon även då betala 75%? det är sånna frågor som kommer komma upp tyvärr, pengafrågan suger.. 

Jag och min sambo har en revers på huset. han förlorar väl en del räntetäckter om året men han tycker ändå det är ok, för hade han inte gått in med pengarna hade vi bott i lägenhet vilket jag hade trivts bra i. För mig är inte huset ett måste. Han säger att han har lagt in pengarna i huset för att han tror på oss, men går vi isär får han ju en mycket högre procent av ev vinst än mig. 

Vilket är fair play för mig iallafall, han är generös, men det är ju ändå meningen att vi ska leva i hop för evigt.

Det är därför man skriver en revers på summan som den ene lägger som kontantinsats eftersom den andre inte lägger något.
    Sen äger man man 50/50 och betalar 50/50 så ser jag på det i all fall.
    Sen brukar jag vara den som betalar mer för jag tjänar mer går kylen sönder ja då köper jag den det är inte så där jättenoga.
  • Hippoo
    Noname00 skrev 2014-04-01 14:30:07 följande:
    Det är därför man skriver en revers på summan som den ene lägger som kontantinsats eftersom den andre inte lägger något.
    Sen äger man man 50/50 och betalar 50/50 så ser jag på det i all fall.
    Sen brukar jag vara den som betalar mer för jag tjänar mer går kylen sönder ja då köper jag den det är inte så där jättenoga.

Absolut. här har vi lagt hälften var på allt, än så länge, ändras väl när jag blir föräldraledig kan jag tänka mig, men skönt och inte behöva tjaffsa om pengar redan från start.... köpas måste ju vissa saker ändå...

• choklad
    Noname00 skrev 2014-04-01 07:28:27 följande:
    Detta är inte ett problem. Ni skriver en revers på din del av kontantinsatsen. Betalar sedan lika på lånet amortering ränta månadsavgift etc. separerar ni så ska din kontantinsats betalas tillbaka vid en försäljning eventuell vinst delas lika. Hur kommer det sig att du går in med mer än 15 % kontantinsats är det nödvändigt att binda mer kapital?

Ditt upplägg innebär att TS i praktiken betalar 4000 kr om året för att låna ut 200 000 kr räntefritt till sin sambo. Självklart ska sambon betala ränta till TS med samma räntesats som banklånet, eller betala en större andel av räntorna på banklånet. Allt annat blir tokigt.
  • vindruvan

Som för oss, jag har inte lika mkt insats men det gör att vi OM vi separerar och det blir en försäljning så har sambon automatiskt mer pengar att få tillbaka eftersom han lagt in mer. Om den ena parten lägger in 100 000 kr mer tex så vid en försäljning så räknar man bort 100 000 kr innan man isf delar på vinsten. Så att den personen får tillbaka sin del först. Så tänker jag.

• Noname00
    choklad skrev 2014-04-02 08:13:47 följande:

Ditt upplägg innebär att TS i praktiken betalar 4000 kr om året för att låna ut 200 000 kr räntefritt till sin sambo. Självklart ska sambon betala ränta till TS med samma räntesats som banklånet, eller betala en större andel av räntorna på banklånet. Allt annat blir tokigt.
    Är det självklart?
    Hennes sambo kan ju vara med på annat, det finns hur mycket som helst som han kan betala.
    Renoveringar, räkningar m.m.
    Det där får man komma överens om.
  • CFly

Värst vad folk ska dela upp saker i mitt och ditt i förhållanden. Jag är tyvärr rätt anti mot sånt. 

Jag och min sambo har gemensam ekonomi och jag tjänar mer men jag betalar ändå och har alltid betalat hela hyran t.ex. Hon betalar när hon kan och vill saker. Idag har hon mer pengar än mig på banken. 

Jag har nog betalat över 50.000 kr mer i att försörja henne om man säger så än vad jag fått tillbaka. Men inte räknar jag kronor mellan oss ändå. Vi är ett par och vi är ihop. 

Om vi mot förmodan skulle gå isär, ja so what då är det ett val jag har gjort. Jag har gjort det med kärlek och även om vi går isär så var den kärleken en verklig sådan under tiden vi var ihop. 

• CFly

Vet folk som ger varandra 20 kr hit och dit som de lånat av varandra. 
    Nä sånt irriterar mig. 

• Cyzox

Att du betalar hela hyran låter ju underligt och om jag var henne skulle jag inte vilja leva helt på nån annan sådär men hon kanske tycker det är skönt. Vad gör hon med sin lön då, shoppar och sätter in det som blir över på sparkontot? Det ni bör göra är väl att dela upp hyran procentuellt efter vad ni tjänar, det om nått är väl rättvist. Som vuxen människa bör man vara delaktig i sina omkostnader.

• Noname00
    CFly skrev 2014-04-02 15:10:57 följande:
    Värst vad folk ska dela upp saker i mitt och ditt i förhållanden. Jag är tyvärr rätt anti mot sånt. 

Jag och min sambo har gemensam ekonomi och jag tjänar mer men jag betalar ändå och har alltid betalat hela hyran t.ex. Hon betalar när hon kan och vill saker. Idag har hon mer pengar än mig på banken. 

Jag har nog betalat över 50.000 kr mer i att försörja henne om man säger så än vad jag fått tillbaka. Men inte räknar jag kronor mellan oss ändå. Vi är ett par och vi är ihop. 

Om vi mot förmodan skulle gå isär, ja so what då är det ett val jag har gjort. Jag har gjort det med kärlek och även om vi går isär så var den kärleken en verklig sådan under tiden vi var ihop. 
    Man kan vara anti mot det mesta.
    Personligen vill jag att man betalar hälften av boendet om man nu ska ha rätt till hälften vid en försäljning.
    Räkningar å sånt är jag inte så noga med om jag betalar.

Men jag skulle inte gå isär och sen få ställa mig å tjäna ihop pengar bara för att jag betalat mest och hon dessutom ska ha halva boendet.

Jag personligen skulle aldrig betala hela boendet och låta den andra bara ackumulera pengar.
    Lätt att säga att det är ok nu men man känner sig rätt kluven när man sedan står där och känner sig som en idiot att man gjort det.

Själv baserar jag inte kärlek på mina pengar.
  • Noname00
    CFly skrev 2014-04-02 15:11:21 följande:
    Vet folk som ger varandra 20 kr hit och dit som de lånat av varandra. 
    Nä sånt irriterar mig. 
    Håller med, men det är väl inte riktigt det vi pratar om?
  • choklad
    Noname00 skrev 2014-04-02 08:43:53 följande:
    Är det självklart? Hennes sambo kan ju vara med på annat, det finns hur mycket som helst som han kan betala. Renoveringar, räkningar m.m. Det där får man komma överens om.

Men då är det väl bättre att TS betalar sin halva av lägenheten med sparade och lånade pengar och sambon betalar sin del med lånade pengar och sen delar de lika på renoveringar som höjer värdet och delar upp räkningar och andra löpande kostnader på det sätt som de finner lämpligt. En bostad är en investering som inte kan jämföras med hur man fördelar de löpande kostnaderna.
  • CFly
    Cyzox skrev 2014-04-02 15:27:57 följande:
    Att du betalar hela hyran låter ju underligt och om jag var henne skulle jag inte vilja leva helt på nån annan sådär men hon kanske tycker det är skönt. Vad gör hon med sin lön då, shoppar och sätter in det som blir över på sparkontot? Det ni bör göra är väl att dela upp hyran procentuellt efter vad ni tjänar, det om nått är väl rättvist. Som vuxen människa bör man vara delaktig i sina omkostnader.
    Jag må va konstig men jag klarar helt enkelt inte av uppdelningstänket ändå. 

Det känns för mycket det här är mitt och det här är ditt när man ändå är ett par och ska dela livet. Nä jag fixar inte det. 

Det som blir över av hennes pengar sätts ofta in på vårt gemensamma sparkonto. Vi har inte några egna sparkonton på det sättet. Vi kör gemensamt, allt som kommer in går in i samma pott så att säga. Ska något betalas så betalas det från det ställe som har pengar för stunden. Är det mitt konto eller hennes spelar ingen roll.

Vi har ingen koll på vem som betalat mest hit och dit då. 
  • Noname00
    choklad skrev 2014-04-02 17:33:13 följande:

Men då är det väl bättre att TS betalar sin halva av lägenheten med sparade och lånade pengar och sambon betalar sin del med lånade pengar och sen delar de lika på renoveringar som höjer värdet och delar upp räkningar och andra löpande kostnader på det sätt som de finner lämpligt. En bostad är en investering som inte kan jämföras med hur man fördelar de löpande kostnaderna.
    En bostad är inte en investering man ska köpa en bostad för att bo i inte för att sitta och spekulera om eventuella vinster.
  • Noname00
    CFly skrev 2014-04-02 18:16:31 följande:
    Jag må va konstig men jag klarar helt enkelt inte av uppdelningstänket ändå. 

Det känns för mycket det här är mitt och det här är ditt när man ändå är ett par och ska dela livet. Nä jag fixar inte det. 

Det som blir över av hennes pengar sätts ofta in på vårt gemensamma sparkonto. Vi har inte några egna sparkonton på det sättet. Vi kör gemensamt, allt som kommer in går in i samma pott så att säga. Ska något betalas så betalas det från det ställe som har pengar för stunden. Är det mitt konto eller hennes spelar ingen roll.

Vi har ingen koll på vem som betalat mest hit och dit då. 
    Så du har inget eget sparande.?
    Är ni gifta?
  • CFly
    Noname00 skrev 2014-04-03 00:05:00 följande:
    Så du har inget eget sparande.?
    Är ni gifta?
    Nä, jag har inget eget sparande. Bara ett sparande tillsammans. 
Svar på tråden Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?