Assistansansökan till gravt funktionsnedsatt 4 åring.
Hallå där ute alla kämpande föräldrar!
Nu ska vi ansöka om personlig assistans till vår 4 åriga (fyller 4 år i sommar) pojke Timothy som har en spastisk CP-skada (tetraplegi, svårare sort), utvecklingsstörning och synskada. Vi har ett hembesök med FK (Försäkringskassan) och stadsdelsförvaltningen inbokat i slutet på april.
Vi ansökte för ca ett halvår sen och fick då avslag från FK, stadsdelsförvaltningen beviljade 17,5 timme / veckan. Vilket inte är ett jota.. 2,5 timme / dag. Men nu ska vi försöka på nytt.
Timothy ska även bli storebror i sommar så samma tid att lägga ner på hans funktionsnedsättning finns inte.
Han fungerar ungefär som en 4 - 6 månaders bebis, kan ingenting själv. Inte förflytta sig, inte klä på/av sig själv, inte äta, inte dricka, inte kommunicera.. nada. Och det är daglig träning och stretching som måste göras för att han ens ska utvecklas ett dufft. Det är ca 3-4 olika besök i månaden till habiliteringen, ortopeden, neurologen, handkirurgen, hjälpmedelscentralen.. ja, ni som har funktionsnedsatta barn vet ju.
Vad har ni idag till era barn? Vad har era barn för svårigheter? Eller om ni andra har erfarenheter kring det här med assistans till barn! Det enda man får höra är ju föräldraansvar och jag är så jädrans less på det, jag tar ju mitt ansvar och ansöker om armar och ben till min gosse! Grrrrr.