• Camilita

Assistansansökan till gravt funktionsnedsatt 4 åring.

Hallå där ute alla kämpande föräldrar!

Nu ska vi ansöka om personlig assistans till vår 4 åriga (fyller 4 år i sommar) pojke Timothy som har en spastisk CP-skada (tetraplegi, svårare sort), utvecklingsstörning och synskada. Vi har ett hembesök med FK (Försäkringskassan) och stadsdelsförvaltningen inbokat i slutet på april.

Vi ansökte för ca ett halvår sen och fick då avslag från FK, stadsdelsförvaltningen beviljade 17,5 timme / veckan. Vilket inte är ett jota.. 2,5 timme / dag. Men nu ska vi försöka på nytt.

Timothy ska även bli storebror i sommar så samma tid att lägga ner på hans funktionsnedsättning finns inte.

Han fungerar ungefär som en 4 - 6 månaders bebis, kan ingenting själv. Inte förflytta sig, inte klä på/av sig själv, inte äta, inte dricka, inte kommunicera.. nada. Och det är daglig träning och stretching som måste göras för att han ens ska utvecklas ett dufft. Det är ca 3-4 olika besök i månaden till habiliteringen, ortopeden, neurologen, handkirurgen, hjälpmedelscentralen.. ja, ni som har funktionsnedsatta barn vet ju.

Vad har ni idag till era barn? Vad har era barn för svårigheter? Eller om ni andra har erfarenheter kring det här med assistans till barn! Det enda man får höra är ju föräldraansvar och jag är så jädrans less på det, jag tar ju mitt ansvar och ansöker om armar och ben till min gosse! Grrrrr.

• Svar på tråden Assistansansökan till gravt funktionsnedsatt 4 åring.
  • Queenie70

Överklagade ni det förra avslaget? Man ska alltid överklaga, det lönar sig ofta.

• blubbblubb

Följande tråd handlar om en mamma som också krigar mot fk för att rätt hjälp:
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m69459596.html

Får du vårdbidrag?
    Får du någon hjälp på annat sätt? Utökad tid på förskolan eller korttidsboende.

Har bara egen erfarenhet av vår vårdbidragsansökan. Den gick bättre än väntat (vi fick vad vi tidsuppskattat till) och den hade vi byggt upp så att vi kort beskrev svårigheterna och sen listade hur vi åtgärdade det. Vi betraktade läsaren som någon som inte alls kunde tänka själv.
    I ert fall skulle jag t.ex skrivit:
    Barnet kan inte gå.  Det gör att vi måste:
    - Lyfta barnet till skötbordet varannan timme
    - Lyfta barnet till matplatsen var 4:e timme
    - Lyfta barnet till vagnen när vi ska ut
    - Lyfta barnet från vagnen till bilen när vi ska på utflykt.

50 lyft per dygn * 2 min = 100 min 
    - Att barnet inte kan gå gör att vi inte kan åka kommunalt utan måste transportera oss via bil.

Barnet inte klä på sig/äta själv/.

Lycka till.

• Camilita
    Queenie70 skrev 2014-03-26 13:04:28 följande:
    Överklagade ni det förra avslaget? Man ska alltid överklaga, det lönar sig ofta.
    Nej, vi gjorde inte det för att det var vår första assistansansökan.. vi är ju inte riktigt med i karusellen och vet hur det fungerar. Assbolaget sa att vi borde ta dom här timmarna vi får för ska vi överklaga så kan det ta över 1 år och då står vi utan fram tills dess.

Jag har hört att överklaga till Förvaltningsrätten sällan ger rätt..
  • Camilita
    blubbblubb skrev 2014-03-26 13:24:02 följande:

Följande tråd handlar om en mamma som också krigar mot fk för att rätt hjälp:
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m69459596.html

Får du vårdbidrag?
    Får du någon hjälp på annat sätt? Utökad tid på förskolan eller korttidsboende.

Har bara egen erfarenhet av vår vårdbidragsansökan. Den gick bättre än väntat (vi fick vad vi tidsuppskattat till) och den hade vi byggt upp så att vi kort beskrev svårigheterna och sen listade hur vi åtgärdade det. Vi betraktade läsaren som någon som inte alls kunde tänka själv.
    I ert fall skulle jag t.ex skrivit:
    Barnet kan inte gå.  Det gör att vi måste:
    - Lyfta barnet till skötbordet varannan timme
    - Lyfta barnet till matplatsen var 4:e timme
    - Lyfta barnet till vagnen när vi ska ut
    - Lyfta barnet från vagnen till bilen när vi ska på utflykt.

50 lyft per dygn * 2 min = 100 min 
    - Att barnet inte kan gå gör att vi inte kan åka kommunalt utan måste transportera oss via bil.

Barnet inte klä på sig/äta själv/.

Lycka till.

Hmmm den tråden du länkade till var en mamma som fått sin bebis omhändertagen av soc pga shaken baby syndrome? Obestämd

Vad har ert barn för diagnos? Och hur gammalt är ert barn? Ni har alltså i assistans i dagsläget?

Vi har 2/4 vårdbidrag, inga merkostnader. Det har vi haft sen han var ca 1 år. Ingen avlastning eller korttidsboende.. ingen utökad tid på förskola heller. Vad menas med det förresten? Han är ju på förskola när vi arbetar, 10 - 17 ca.
  • ZombieInc

Usch, så kan ni ju inte ha det :(
    Har en kompis med en CP-skada, dvs han kan inte gå men har ingen utvecklingsstörning utan funkar precis som de med ingen CP-skada.

Han har assistans dygnet runt.

• Camilita
    ZombieInc skrev 2014-03-26 14:04:15 följande:
    Usch, så kan ni ju inte ha det :(
    Har en kompis med en CP-skada, dvs han kan inte gå men har ingen utvecklingsstörning utan funkar precis som de med ingen CP-skada.

Han har assistans dygnet runt.
    Nej, det är lite jobbigt.. men Försäkringskassan hänvisar alltid till föräldraansvar, iom att vårt barn är 4 år. Så tycker de att det är "föräldraansvar" att ta hand om honom. Hur gammal är din vän?
  • blubbblubb
    Camilita skrev 2014-03-26 13:40:26 följande:
    Hmmm den tråden du länkade till var en mamma som fått sin bebis omhändertagen av soc pga shaken baby syndrome? Obestämd

Vad har ert barn för diagnos? Och hur gammalt är ert barn? Ni har alltså i assistans i dagsläget?

Vi har 2/4 vårdbidrag, inga merkostnader. Det har vi haft sen han var ca 1 år. Ingen avlastning eller korttidsboende.. ingen utökad tid på förskola heller. Vad menas med det förresten? Han är ju på förskola när vi arbetar, 10 - 17 ca.
    Man kan få utökad tid på förskola för barn med behov av särskilt stöd så att han är där när ni är lediga. Det kanske inte är aktuellt nu när ni arbetar, men när barn nr 2 kommer och tiden minskas till 15 alt 30 h kanske det kan vara något som är aktuellt.

Är du bra på att skriva? De svårigheterna du skriver borde ge mer än så. 
  • Camilita
    blubbblubb skrev 2014-03-26 14:30:20 följande:
    Man kan få utökad tid på förskola för barn med behov av särskilt stöd så att han är där när ni är lediga. Det kanske inte är aktuellt nu när ni arbetar, men när barn nr 2 kommer och tiden minskas till 15 alt 30 h kanske det kan vara något som är aktuellt.

Är du bra på att skriva? De svårigheterna du skriver borde ge mer än så. 
    Jaha okej du menar så, ja vi har ansökt om att han ska få ha kvar de tiderna han har idag, dvs 10 - 17.. och inte 9 - 15 som det är vid föräldraledighet. För då kan pappan hämta på väg hem från jobbet, då det blir svårt för mig med ett spädbarn på ena axeln och en gravt handikappad 4 åring på andra Obestämd

Nja, bra och bra.. helt okej är jag väl hehe. Men ja, man kan ju tycka det.. men allt inom detta är en evig kamp tycker jag. Grrr.
  • The Fugly
    Camilita skrev 2014-03-26 13:35:27 följande:
    Nej, vi gjorde inte det för att det var vår första assistansansökan.. vi är ju inte riktigt med i karusellen och vet hur det fungerar. Assbolaget sa att vi borde ta dom här timmarna vi får för ska vi överklaga så kan det ta över 1 år och då står vi utan fram tills dess.

Jag har hört att överklaga till Förvaltningsrätten sällan ger rätt..
    Det är inte ovanligt med bifall eller delvis bifall. Framförallt bör man överklaga kommunens beslut (LSS), de ändras oftare. Har ni fått ett delvis bifall så är det ju de timmar ni inte fick som överklagas så jag undrar kanske lite varför ert assistansbolag rådde er att inte överklaga.

Som Queenie70 säger, man ska alltid överklaga om man inte förstår eller håller med om bedömningen!
  • Camilita
    The Fugly skrev 2014-03-26 16:29:40 följande:
    Det är inte ovanligt med bifall eller delvis bifall. Framförallt bör man överklaga kommunens beslut (LSS), de ändras oftare. Har ni fått ett delvis bifall så är det ju de timmar ni inte fick som överklagas så jag undrar kanske lite varför ert assistansbolag rådde er att inte överklaga.

Som Queenie70 säger, man ska alltid överklaga om man inte förstår eller håller med om bedömningen!
    Hmmm det här är jag inte alls med på, bifall? Alltså du menar om vi har sökt tex 50 timmar men bara blir beviljade 30 så kan vi ta de 30 och överklaga 20 timmar? Vi blev beviljade 17,5 timme av kommunen, FK tyckte di hade rätt till ENDAST 10(!) timmar. Men det känns onödigt att överklaga 2,5 timme hos kommunen för om dom står väl ändå inte för mer än 20 timmar? Då ska ju FK ta över det hela.

Sen tror jag inte heller att  vi ansökte om ett speciellt antal timmar utan endast ansökte om assistans.. som sagt jag är helt ny i det här så kan inte så mycket.
  • Jonatan

Hej Camilita, på assistansbolaget där jag arbetar är vår yngsta kund sex månader, det går alltså att få när man är yngre men det är svårare av naturliga skäl. Vi har gjort en sammanställning i vår juridiska årsbok just kring föräldraansvaret, vissa kommuner menar att man måste ha ett behov av ett visst antal timmar innan assistans kan bli aktuellt men det bryter mot lagen, vilket de tyvärr ofta kommer undan med. Det skiljer ganska mycket beroende på var man bor.

Det assistansbolag du anlitar har säkert koll på det, säg bara till annars. Likaså om du vill ha en årsbok som pdf.

• The Fugly
    Camilita skrev 2014-03-27 14:26:44 följande:
    Hmmm det här är jag inte alls med på, bifall? Alltså du menar om vi har sökt tex 50 timmar men bara blir beviljade 30 så kan vi ta de 30 och överklaga 20 timmar? Vi blev beviljade 17,5 timme av kommunen, FK tyckte di hade rätt till ENDAST 10(!) timmar. Men det känns onödigt att överklaga 2,5 timme hos kommunen för om dom står väl ändå inte för mer än 20 timmar? Då ska ju FK ta över det hela.

Sen tror jag inte heller att  vi ansökte om ett speciellt antal timmar utan endast ansökte om assistans.. som sagt jag är helt ny i det här så kan inte så mycket.
    För assistansersättning från FK måste man ha ett grundläggande hjälpbehov om minst 20 timmar. Det är begränsat vad som räknas som grundläggande hjälpbehov varför det ibland kan vara svårt att komma över 20 timmarsgränsen även om man har övriga hjälpbehov som är mycket mer omfattande. De är enbart de grundläggande hjälpbehoven som räknas när man ska uppnå minst 20 timmar hos FK.

För personlig assistans enligt LSS från kommunen behöver man inte uppnå 20 timmar varför det är lättare att få. Har man väl fått personlig assistans enligt LSS för de grundläggande behoven, kan man även få för övriga personliga hjälpbehov vilket kan bli många timmar till.

FK kan alltså konstatera att det grundläggande behovet bara uppgår till exempelvis 15 timmar och därför, helt korrekt, avslå. Kommunen kan hålla med om att det är det grundläggande behovet men hos kommunen räcker det för assistans och de ska då räkna med övriga personliga hjälpbehov som FK inte kan ta med. Därför kan man få avslag hos FK för att man har mindre grundläggande behov än 20 timmar och sedan få bifall hos kommunen på mer än 20 timmar eftersom kommunen, om rätt till personlig assistans finns, även ska räkna med övrigt hjälpbehov som FK måste bortse från.
  • Camilita
    The Fugly skrev 2014-03-27 14:52:05 följande:
    För assistansersättning från FK måste man ha ett grundläggande hjälpbehov om minst 20 timmar. Det är begränsat vad som räknas som grundläggande hjälpbehov varför det ibland kan vara svårt att komma över 20 timmarsgränsen även om man har övriga hjälpbehov som är mycket mer omfattande. De är enbart de grundläggande hjälpbehoven som räknas när man ska uppnå minst 20 timmar hos FK.

För personlig assistans enligt LSS från kommunen behöver man inte uppnå 20 timmar varför det är lättare att få. Har man väl fått personlig assistans enligt LSS för de grundläggande behoven, kan man även få för övriga personliga hjälpbehov vilket kan bli många timmar till.

FK kan alltså konstatera att det grundläggande behovet bara uppgår till exempelvis 15 timmar och därför, helt korrekt, avslå. Kommunen kan hålla med om att det är det grundläggande behovet men hos kommunen räcker det för assistans och de ska då räkna med övriga personliga hjälpbehov som FK inte kan ta med. Därför kan man få avslag hos FK för att man har mindre grundläggande behov än 20 timmar och sedan få bifall hos kommunen på mer än 20 timmar eftersom kommunen, om rätt till personlig assistans finns, även ska räkna med övrigt hjälpbehov som FK måste bortse från.
    Tack för svaret! Jag tror att jag är något klokare nu. Om än många frågor väcks till liv hehe. 

Så kommunen skulle alltså kunna ge mitt barn 17,5 timme för de grundläggande behoven och sedan 20 timmar till för övriga behov? Och då betala ut 37,5 timme assistans? Jag trodde att kommunen aldrig betalade ut om det är över 20, att det då är FK's ansvar, att man endast kan få 20 timmar assistans hos kommunen. Vad räknas tex till övriga behov?

Vår kommun har typ gett avslag på allt, avlösarservice, kortidsboende.. LSS-handläggaren ville inte ens ge en LSS-tilhörighet och har hållit på och tjaffsat om allt i princip. Både neurologen och habiliteringen undrade vad sjutton hon höll på med för han var ett solklart LSS-fall. Så vette tusan om det skulle vara lättare för oss att få hjälp via kommunen.. känns snarare som tvärtom.
  • Camilita
    Jonatan skrev 2014-03-27 14:36:35 följande:
    Hej Camilita, på assistansbolaget där jag arbetar är vår yngsta kund sex månader, det går alltså att få när man är yngre men det är svårare av naturliga skäl. Vi har gjort en sammanställning i vår juridiska årsbok just kring föräldraansvaret, vissa kommuner menar att man måste ha ett behov av ett visst antal timmar innan assistans kan bli aktuellt men det bryter mot lagen, vilket de tyvärr ofta kommer undan med. Det skiljer ganska mycket beroende på var man bor.

Det assistansbolag du anlitar har säkert koll på det, säg bara till annars. Likaså om du vill ha en årsbok som pdf.
    Hej! Ja, jag har också hört det.. men myndigheter försöker väl med alla de kan. Jag skulle gärna vilja ha en årsbok om detta! Skulle jag kunna få det?
Svar på tråden Assistansansökan till gravt funktionsnedsatt 4 åring.