• Anonym (Ivf)

Stress ökar risk för barnlöshet?

Var ofrivilligt barnlös i fem år innan vi fick vårat barn. Hatade kommentaren: stressa inte så kommer det nog av sig självt!! Kanske därför jag hade det rätt stressigt med jobb och försöken till barn.
    Läste i UpsalaNyaTidning i förrgår om amerikansk studie som visar att det stämmer att stress minskar chanserna. De hade mätt förekomsten av enzymet alfa-amylas(stressmarkör). Kvinnor med höga mängder hade 29% mindre chans varje månad. Ska snart börja på syskonförsök och är nyfiken läsa hela studien. Vet någon vilken site eller var man hittar vetenskapliga studier? Och vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Stress ökar risk för barnlöshet?
  • lyckligmamma87

Jag har svårt o tro på.den.studien då jag har blivit gravid under massa oro o stress osv....

• Anonym (stress)

Skulle snarare säga att barnlöshet skapar stress som kan få väldigt konstiga uttryck, dock hos föräldrar till den barnlöse om denne är typ 33+.

• Bebelle

Stress ökar ju risk för hjärtinfarkt och stroke så det vore ju inte konstigt om en sådan sak som fertilitet påverkas. Om man kan få dödliga hälsotillstånd av stress så låter det ju rimligt att kroppen även kan stänga av icke överlevnadsviktiga funktioner såsom att producera en ny människa.

• Jag är bara jag
    Fysisk stress-ja. Men det visar sig på många sätt bl.a strul med mensen.  Inre stress som barnlösheten i sig ger-icke! Har man äl har man och kan inte med sina tankar hindra ett ägg bli befruktat.
  • Myling
    Jag är bara jag skrev 2014-03-27 12:02:45 följande:
    Fysisk stress-ja. Men det visar sig på många sätt bl.a strul med mensen.  Inre stress som barnlösheten i sig ger-icke! Har man äl har man och kan inte med sina tankar hindra ett ägg bli befruktat.
  • Bebelle

Tror du inte heller att psykisk stress kan orsaka hjärtinfarkt, stroke eller diabetes typ 2? Är just fertilitet något som inte påverkas av det psykiska måendet tillskillnad från många mer allvarliga tillstånd?
  • Anonym (Gisela)

Jag tror inte så mycket på det, vore det så skulle ju inte en kotte bli gravid och särskilt inte i de länder där det bara är krig, svält och elände.....

• Limalie
  • jeje01
    Det kanske inte hindrar äl i sig, men det kan ge fel miljö i livmodern, hindra ägget från att fästa, ge färre ägglossningar, mm. Det är ju så mycket mer än äl som måste till för att ett barn ska bli till.
  • Trinity78

Alla andra studier har ju visat att det inte har någon påverkan, så jag ställer mig skeptisk till det här resultatet

Reproductively challenged
  • Jag är bara jag
    jeje01 skrev 2014-03-27 16:49:51 följande:
    Det kanske inte hindrar äl i sig, men det kan ge fel miljö i livmodern, hindra ägget från att fästa, ge färre ägglossningar, mm. Det är ju så mycket mer än äl som måste till för att ett barn ska bli till.
    Så många gånger jag kollat slemhinnan och den varit perfekt! Och äl har varit trogen i alla,alla år. Trots att jag själv är ett nervvrak-man blir liksom det efter 8 år... Så nej,jag tror inte psykisk stress påverkar. Alla mår ju dessutom bra när de börjar försöka bli gravida så hur skulle då psyket kunna påverka när man faktiskt mår bra?  Dessutom konfimerar detta inte den knäppa myten om att det är ens tankar som gör en infertil eller "brist på avslappning" eller att man "vill för mycket". Den myten tar ingen hänsyn till mannen och infertilitet orsakas lika ofta av mannen.
  • suziz
    Anonym (Gisela) skrev 2014-03-27 16:34:41 följande:
    Jag tror inte så mycket på det, vore det så skulle ju inte en kotte bli gravid och särskilt inte i de länder där det bara är krig, svält och elände.....
    Oj, så att 29% minskad chans betyder att ingen blir gravid alls?
  • Trinity78
    Jag är bara jag skrev 2014-03-28 00:37:24 följande:
    Så många gånger jag kollat slemhinnan och den varit perfekt! Och äl har varit trogen i alla,alla år. Trots att jag själv är ett nervvrak-man blir liksom det efter 8 år... Så nej,jag tror inte psykisk stress påverkar. Alla mår ju dessutom bra när de börjar försöka bli gravida så hur skulle då psyket kunna påverka när man faktiskt mår bra?  Dessutom konfimerar detta inte den knäppa myten om att det är ens tankar som gör en infertil eller "brist på avslappning" eller att man "vill för mycket". Den myten tar ingen hänsyn till mannen och infertilitet orsakas lika ofta av mannen.
    Reproductively challenged
  • Killerhillary

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24664130

Där är linken till studiens abstract (summering), som den syns på PubMed (PubMed =  den största databasen för medicinska vetenskapliga publikationer i världen).

För att få fram hela artikeln behöver man som regel ha tillgång till öppna databaser, tex genom att vara kopplad till ett universitet etc. Det kan kanske också gå att få hjälp med att få fram studien i sin helhet om du kontaktar något universitetsbibliotek och hör efter om du kan få beställa den. Eller betala en viss avgift om man klickar sig fram till tidskriftens hemsida. Vissa artiklar är tillgängliga i sin helhet direkt via internet, utan att behöva betala något, jag har inte kontrollerat om denna är en sådan. 

Lycka till i ditt kunskapsinhämtande!

(Ps: och kommentarer som "jag var jättestressad och fick ändå barn" bör du se för vad de är. Detta är statistiska kopplingar och fungerar inte på individnivå. Jmf rökning och cancer "min farmor rökte två paket om dagen tills hon blev 80 och fick aldrig cancer" har inget att göra med sambandet rökning-cancer ur ett populationsperspektiv. Ds)

• Killerhillary
    Killerhillary skrev 2014-04-06 21:58:50 följande:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24664130

Där är linken till studiens abstract (summering), som den syns på PubMed (PubMed =  den största databasen för medicinska vetenskapliga publikationer i världen).

För att få fram hela artikeln behöver man som regel ha tillgång till öppna databaser, tex genom att vara kopplad till ett universitet etc. Det kan kanske också gå att få hjälp med att få fram studien i sin helhet om du kontaktar något universitetsbibliotek och hör efter om du kan få beställa den. Eller betala en viss avgift om man klickar sig fram till tidskriftens hemsida. Vissa artiklar är tillgängliga i sin helhet direkt via internet, utan att behöva betala något, jag har inte kontrollerat om denna är en sådan. 

Lycka till i ditt kunskapsinhämtande!

(Ps: och kommentarer som "jag var jättestressad och fick ändå barn" bör du se för vad de är. Detta är statistiska kopplingar och fungerar inte på individnivå. Jmf rökning och cancer "min farmor rökte två paket om dagen tills hon blev 80 och fick aldrig cancer" har inget att göra med sambandet rökning-cancer ur ett populationsperspektiv. Ds)
    Vill bara förtydliga - jag har själv inte läst studien, och har ingen egen åsikt om huruvida den är bra utförd eller inte, kommentaren om rökning-cancer var mer en kommentar hur det lätt kan bli fel när statistiska samband diskuteras. 
  • Anonym (***)
    lyckligmamma87 skrev 2014-03-27 08:48:12 följande:
    Jag har svårt o tro på.den.studien då jag har blivit gravid under massa oro o stress osv....
    Handlade studien om dig?
  • lillyhammer

Stress kan ju indirekt avgöra våra chanser att bli gravida. Ex stressar man jättemycket kan ju ägglossningen skjutas fram. Men finns ägget där och finns spermierna där så är ju chansen att bli gravid lika stora.

Det händer ju att kvinnor som blir våldtagna blir gravida. Hade den teorin stämt hade ju ingen blivit gravid pga den enorma trauma kvinnan måste genomlida före och efteråt.

I både krigs/svält-tider föds det ju fortfarande barn utan problem. Däremot överlevnaden när väl barnen är födda är ju en annan sak...

Så sammanfattningsvis så kan vi bli gravida under fruktansvärda traumatiska upplevelser, krig, svält etc.

Det som är mest avgörande är väl mammans ålder helt enkelt. Och det faktum att vi idag äter så mycket gift i våran mat. Gift i form av bekämpningsmedel etc är sk. stressorer i våra kroppar Dvs de skapar en inre reaktion i kroppen som är en slags stresspåslag. Sen alla mjukgörare i plast vi fått i oss under lång tid har ju bevisligen sänkt vår fertilitet. Enligt studien från mäns spermakvalite förr och nu har de kunnat visa att en man på 50 år idag har bättre sperma än en man på 20+. Det är alarmerande och inge går män och tänker på hur stressade de är över att inte få barn?

Svar på tråden Stress ökar risk för barnlöshet?