Killerhillary skrev 2014-04-06 21:58:50 följande:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24664130
Där är linken till studiens abstract (summering), som den syns på PubMed (PubMed = den största databasen för medicinska vetenskapliga publikationer i världen).
För att få fram hela artikeln behöver man som regel ha tillgång till öppna databaser, tex genom att vara kopplad till ett universitet etc. Det kan kanske också gå att få hjälp med att få fram studien i sin helhet om du kontaktar något universitetsbibliotek och hör efter om du kan få beställa den. Eller betala en viss avgift om man klickar sig fram till tidskriftens hemsida. Vissa artiklar är tillgängliga i sin helhet direkt via internet, utan att behöva betala något, jag har inte kontrollerat om denna är en sådan.
Lycka till i ditt kunskapsinhämtande!
(Ps: och kommentarer som "jag var jättestressad och fick ändå barn" bör du se för vad de är. Detta är statistiska kopplingar och fungerar inte på individnivå. Jmf rökning och cancer "min farmor rökte två paket om dagen tills hon blev 80 och fick aldrig cancer" har inget att göra med sambandet rökning-cancer ur ett populationsperspektiv. Ds)
Vill bara förtydliga - jag har själv inte läst studien, och har ingen egen åsikt om huruvida den är bra utförd eller inte, kommentaren om rökning-cancer var mer en kommentar hur det lätt kan bli fel när statistiska samband diskuteras.