• Eshka

Hälp, min katt är fet och har massor med mjäll!

Har haft katt i stort sett hela mitt liv men detta är första gången jag har innekatt, så jag har aldrig stött på detta innan. Jag har i dagsläget två innekatter, en hona och en hane, som blir två år i april. Det är främst hanen som tråden gäller. Han har blivit så överviktig så att han har problem med att komma åt att tvätta sig "där bak" s a s. Han har också fruktansvärt mycket mjäll och jag undrar hur man ska bära sig åt för att bli av med både mjällen och överskottskilon.

De får båda samma sorts kost: torrfoder av märket Bozita Feliz som är anpassat till steriliserade djur. Tyvärr gillar de inte blötfoder och vi har prövat massor med olika märken. Det enda "blöta" som går ned är tonfisk i vatten. Honan kan äta lite annat också men hos hannen är det stopp. Honan har också en del mjäll så vi funderar ju självklart på vad det beror på. Ska tillägga att innan vi började med Bozita så körde vi på Hill's torrfoder men vi bytte eftersom vi trodde att det var det som orsakade mjällen.

De har fri tillgång till mat och vattenskålar är utspridda runtom i hemmet. Fodret brukar fyllas på varje morgon och ibland på kvällen. Det beror lite på ur hungriga de har varit under dagen.

Finns det någon som vet vad man ska göra? På zooaffären sa de att vi skulle pröva med att tillsätta fett i maten för pälsens skull, men när vi prövat så har hanen tvärvägrat äta.
    Tips mottages tacksamt och ja, vi kommer ta kontakt med veterinär om vi inte kan få bukt på problemet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hälp, min katt är fet och har massor med mjäll!
  • Habba
    Eshka skrev 2014-03-27 10:14:40 följande:

Har haft katt i stort sett hela mitt liv men detta är första gången jag har innekatt, så jag har aldrig stött på detta innan. Jag har i dagsläget två innekatter, en hona och en hane, som blir två år i april. Det är främst hanen som tråden gäller. Han har blivit så överviktig så att han har problem med att komma åt att tvätta sig "där bak" s a s. Han har också fruktansvärt mycket mjäll och jag undrar hur man ska bära sig åt för att bli av med både mjällen och överskottskilon.

De får båda samma sorts kost: torrfoder av märket Bozita Feliz som är anpassat till steriliserade djur. Tyvärr gillar de inte blötfoder och vi har prövat massor med olika märken. Det enda "blöta" som går ned är tonfisk i vatten. Honan kan äta lite annat också men hos hannen är det stopp. Honan har också en del mjäll så vi funderar ju självklart på vad det beror på. Ska tillägga att innan vi började med Bozita så körde vi på Hill's torrfoder men vi bytte eftersom vi trodde att det var det som orsakade mjällen.

De har fri tillgång till mat och vattenskålar är utspridda runtom i hemmet. Fodret brukar fyllas på varje morgon och ibland på kvällen. Det beror lite på ur hungriga de har varit under dagen.

Finns det någon som vet vad man ska göra? På zooaffären sa de att vi skulle pröva med att tillsätta fett i maten för pälsens skull, men när vi prövat så har hanen tvärvägrat äta.
    Tips mottages tacksamt och ja, vi kommer ta kontakt med veterinär om vi inte kan få bukt på problemet.

Tack på förhand!

Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att tillsätta laxolja i magen. Våtfoder kan ni strunta i helt, det är bara ett komplement som är helt onödigt om man dras med övervikt.

Om du har en katt som är frisk och kry för övrigt så skadar det inte om den "matvägrar" lite grann för att visa sitt missnöje med laxoljan. Din katt kommer att äta när den behöver.

Trots allt är övervikten din katt dras med farligare än att den inte äter förrän den måste.

Däremot om du märker att den börjar verkar slöare än vanligt eller något annat dyker upp så tycker jag att du ska kontakta veterinär.
  • Tinzu

Väger ni maten som ni ger till katterna eller fyller ni bara på? Om vi hade bara gett våran kissekatt mat utan att väga så hade hon ätit sig stor som ett bowlingklot, vilket hon typ varit upp till. Jag ska träffa en dietist om ca. 2 veckor så vi kan få hjälp, då det är så jäkla svårt att få katter att gå ner i vikt.

På torrfoderpåsarna så brukar det ju stå en vikttabell, hur mycket katten väger och hur mycket den borde äta, den går vi efter

• nemo1
    Habba skrev 2014-03-27 10:53:11 följande:
    Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att tillsätta laxolja i magen. Våtfoder kan ni strunta i helt, det är bara ett komplement som är helt onödigt om man dras med övervikt.

Om du har en katt som är frisk och kry för övrigt så skadar det inte om den "matvägrar" lite grann för att visa sitt missnöje med laxoljan. Din katt kommer att äta när den behöver.

Trots allt är övervikten din katt dras med farligare än att den inte äter förrän den måste.

Däremot om du märker att den börjar verkar slöare än vanligt eller något annat dyker upp så tycker jag att du ska kontakta veterinär.
    Vad sägs om att läsa på innan du ger dumma råd? Blötmat är bättre än alla torrfoder att ge det innehåller animaliskt protein och vatten, precis som katters naturliga föda. Att ge enbart blötmat är det absolut bästa sättet att få ner en katt i vikt. Vad för märken har ni provat? Det gäller att vara envisare än katten. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna och det är ett helfoder.
    När det gäller torrfoder så ska detta isf vara helt spannmålsfritt då katter blir tjocka av just spannmål=kolhydrater=socker=fetma och diabetes.
    Läs gärna kattstatus.se
  • Eshka

[quote=72864947][quote-nick]nemo1 skrev 2014-03-27 11:42:29 följande:[/quote-nick]Vad sägs om att läsa på innan du ger dumma råd? Blötmat är bättre än alla torrfoder att ge det innehåller animaliskt protein och vatten, precis som katters naturliga föda. Att ge enbart blötmat är det absolut bästa sättet att få ner en katt i vikt. Vad för märken har ni provat? Det gäller att vara envisare än katten. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna och det är ett helfoder.

När det gäller torrfoder så ska detta isf vara helt spannmålsfritt då katter blir tjocka av just spannmål=kolhydrater=socker=fetma och diabetes.

Läs gärna kattstatus.se[/quote ]

Vi har provat mjau på tetra, mjau på burk, rc, Bozita tetra, pussy, whiskas, sheba, Golden gourmet, för att nämna några. Olika sorter inom samtliga märken. Dessutom har vi erbjudit rått fläsk och nötkött, rå fisk, tillagad fisk, rå kyckling och räkor. Inget duger, förutom tonfisk.

Här är info om det fodret vi har idag:

www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Produkter/Feline-dry-indoor/

• nemo1

Hyfsat foder men alldeles för lite fett. En katt behöver ha 20-22% animaliskt fett då de tar sin energi från fett. Katter blir inte tjocka av det utan av spanmål.
    Att köpa ett foder för kastrerade, inne-utekatter, långhårig-korthårig mm är enbart ett försäljningsknep. Kastratmaten innehåller oftast mindre protein och mindre fett vilket är galet. Köp ett vanligt vuxenfoder och helst ett spannmålsfritt, tex Porta21 sensible, orijen, applaws.

Att kontakta en veterinär för foderrådgivning är det sämsta du kan göra då en veterinär oftast inte har den kunskapen. De får ca tre timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till var och en att läsa på efter intresse.
    De är sponsrade av de fodertillverkare vars foder de säljer. Du kommer då att bli pålurad en påse foder som innehåller massor med spannmål vilket alla veterinärsfoder gör. Att banta sin katt med ett foder som innehåller spannmål är som att banta sig själv med pizza.

Har du provat ports 21:s blötmat? Den är dyr men oj vilka råvaror. Den med kyckling tex ser så smakfull ut att jag nästan själv skulle kunna äta den. Tänker att du med dessa kunde få dina katter att lära sig äta blötmat och sen variera med billigare mat. Har du provat Pussi portionspåsar? Mycket godare än burkmaten. 

• Madmoiselle

Ge ett light det som är till för viktnedgång och väg maten. Ge inte fri tillgång utan utfodra enligt fodrets tabell.

Vad gäller mjälet så tvätta katten med ett speciellt shampoo för mjäll (finns på djuraffären) hjälper inte det så ta katten till veterinären det kan vara mjällkvalster.

• elyse

Angående pälsen; har du duschat och schamponerat in katten? Min äldsta katt blir lätt lite mjällig på vintern, men det blir bättre när han får vara ute en stund i koppel (och då kan man också passa på att borsta honom ordentligt). 

• Eshka

Bild tagen för ca 10 minuter sedan. Jag vet inte om jag inbillar mig men det verkar som att det bara har blivit mycket mer mjäll än för bara ett par dagar sedan. Kan man verkligen duscha en katt? Hur gör man då undrar jag? Har som sagt haft katt i hela mitt liv men jag har aldrig varit med om det här problemet innan. 
  • Eshka
    Vill bara tillägga att det är mycket mer mjäll i verkligheten än vad som syns på bilden.
  • nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-03-27 21:04:53 följande:
    Ge ett light det som är till för viktnedgång och väg maten. Ge inte fri tillgång utan utfodra enligt fodrets tabell.

Vad gäller mjälet så tvätta katten med ett speciellt shampoo för mjäll (finns på djuraffären) hjälper inte det så ta katten till veterinären det kan vara mjällkvalster.
    Dessa light, sterilized, indoor, outdoor långhårs mm mm är bara ett försäljningsknep. Ge ett spannmålsfritt vanligt vuxenfoder om du ska ge torrfoder.
  • nemo1
    Eshka skrev 2014-04-01 20:02:21 följande:

Bild tagen för ca 10 minuter sedan. Jag vet inte om jag inbillar mig men det verkar som att det bara har blivit mycket mer mjäll än för bara ett par dagar sedan. Kan man verkligen duscha en katt? Hur gör man då undrar jag? Har som sagt haft katt i hela mitt liv men jag har aldrig varit med om det här problemet innan. 
    Duscha en katt bara för lite mjäll är rena rama djurplågeriet anser jag. Det kommer att försvinna av sig själv, låt det vara för katten lider inte förutom om du duschar den.
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2014-04-01 21:08:36 följande:
    Dessa light, sterilized, indoor, outdoor långhårs mm mm är bara ett försäljningsknep. Ge ett spannmålsfritt vanligt vuxenfoder om du ska ge torrfoder.
    Åååh Nemo1, den person jag behöver prata med.

Sorry om jag kapar tråden lite.

Jag har problem med min katt. Han äter för närvarande Orijens torrfoder och verkar inte riktigt kunna ta mjukmat. Det spelar ingen roll vilken mjukmat det är, vi har provat mjau både i burk och tetra (båda totalratas). Pussi, Whiskas, Gourmet, Sheba, you name it. All mjukmat blir han fruktansvärt dålig i magen av.

Nu får han sönderkokt fisk och potatis som veterinären rekommenderat. Men sen då? Det kan han ju inte leva på hur länge som helst. Vilken mjukmat är bäst?
    och vad kan den dåliga magen bero på?
  • nemo1
    Monchichier skrev 2014-04-03 16:46:41 följande:
    Åååh Nemo1, den person jag behöver prata med.

Sorry om jag kapar tråden lite.

Jag har problem med min katt. Han äter för närvarande Orijens torrfoder och verkar inte riktigt kunna ta mjukmat. Det spelar ingen roll vilken mjukmat det är, vi har provat mjau både i burk och tetra (båda totalratas). Pussi, Whiskas, Gourmet, Sheba, you name it. All mjukmat blir han fruktansvärt dålig i magen av.

Nu får han sönderkokt fisk och potatis som veterinären rekommenderat. Men sen då? Det kan han ju inte leva på hur länge som helst. Vilken mjukmat är bäst?
    och vad kan den dåliga magen bero på?
    Halloj. Börja med att ge pyttelite åt gången, kanske max en msk per dag första dagarna. Men börja om från början när magen är stabil igen. Ge med fördel Pro-Kolin eller Forti Flora som man strör över maten och de flesta katter gillar det, det stabiliserar tarmfloran.
    Mjau har troligtvis annat recept sen ett par år tillbaka då mina katter inte heller är så förtjusta i det, har hört många vars katter ratar det på sista tiden. Ratar han även de andra märkena? Har du provat Pussi portionspåsar? De har även kommit med en ny som har massor med sås och ser väldigt aptitlig ut. Porta 21 har väldigt fin blötmat också men dyr. Av den brukar jag köpa kyckling och tonfisk och båda är populära. Den med kyckling skulle jag nästan själv kunna äta bara av att titta på den Skrattande 
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2014-04-03 18:27:26 följande:
    Halloj. Börja med att ge pyttelite åt gången, kanske max en msk per dag första dagarna. Men börja om från början när magen är stabil igen. Ge med fördel Pro-Kolin eller Forti Flora som man strör över maten och de flesta katter gillar det, det stabiliserar tarmfloran.
    Mjau har troligtvis annat recept sen ett par år tillbaka då mina katter inte heller är så förtjusta i det, har hört många vars katter ratar det på sista tiden. Ratar han även de andra märkena? Har du provat Pussi portionspåsar? De har även kommit med en ny som har massor med sås och ser väldigt aptitlig ut. Porta 21 har väldigt fin blötmat också men dyr. Av den brukar jag köpa kyckling och tonfisk och båda är populära. Den med kyckling skulle jag nästan själv kunna äta bara av att titta på den Skrattande 
    Han ratar all mousse, och han ratar allt med kött i. Såsig fisk är det bästa. Annars nosar han, går därifrån och äter lite, lite senare.
    Pussis påsar var det vi körde när han blev riktigt, riktigt dålig (i lådan då, han var inte speciellt allmänpåverkad) så jag vet inte om jag vågar köpa det igen. Pro-Kolin blev jag tipsad om hos veterinären. Det ska vi åka och köpa imorgon. Porta 21, går det att köpa i mataffären?
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2014-04-03 18:27:26 följande:
    Halloj. Börja med att ge pyttelite åt gången, kanske max en msk per dag första dagarna.
    Och tack så jättemycket för hjälpen glömde jag ju säga! {#emotions_dlg.flower}
  • nemo1

Porta 21 kan bara köpas på tex zoomarknad Bromma, Animail eller zooplus. ICA:s portionspåsar är också bra. Gav du honom mycket när han fick Pussi? Som sagt så får du börja med väldigt lite för att successivt öka.

• Monchichier
    nemo1 skrev 2014-04-04 08:48:23 följande:

Porta 21 kan bara köpas på tex zoomarknad Bromma, Animail eller zooplus. ICA:s portionspåsar är också bra. Gav du honom mycket när han fick Pussi? Som sagt så får du börja med väldigt lite för att successivt öka.

När han fick Pussi så fick han två påsar om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Och så helt plötsligt, från ingenstans blev han jättedålig.

Då fick han bara torrfoder och fisk i en vecka, sedan försökte vi med gourmet som gick lite bättre. Efter det så fick han en påse Pussi och blev dålig igen
Svar på tråden Hälp, min katt är fet och har massor med mjäll!