Hälp, min katt är fet och har massor med mjäll!
Har haft katt i stort sett hela mitt liv men detta är första gången jag har innekatt, så jag har aldrig stött på detta innan. Jag har i dagsläget två innekatter, en hona och en hane, som blir två år i april. Det är främst hanen som tråden gäller. Han har blivit så överviktig så att han har problem med att komma åt att tvätta sig "där bak" s a s. Han har också fruktansvärt mycket mjäll och jag undrar hur man ska bära sig åt för att bli av med både mjällen och överskottskilon.
De får båda samma sorts kost: torrfoder av märket Bozita Feliz som är anpassat till steriliserade djur. Tyvärr gillar de inte blötfoder och vi har prövat massor med olika märken. Det enda "blöta" som går ned är tonfisk i vatten. Honan kan äta lite annat också men hos hannen är det stopp. Honan har också en del mjäll så vi funderar ju självklart på vad det beror på. Ska tillägga att innan vi började med Bozita så körde vi på Hill's torrfoder men vi bytte eftersom vi trodde att det var det som orsakade mjällen.
De har fri tillgång till mat och vattenskålar är utspridda runtom i hemmet. Fodret brukar fyllas på varje morgon och ibland på kvällen. Det beror lite på ur hungriga de har varit under dagen.
Finns det någon som vet vad man ska göra? På zooaffären sa de att vi skulle pröva med att tillsätta fett i maten för pälsens skull, men när vi prövat så har hanen tvärvägrat äta.
Tips mottages tacksamt och ja, vi kommer ta kontakt med veterinär om vi inte kan få bukt på problemet.
Tack på förhand!