• Romantik

Expediten sagt en sak, kvittot ett annat - vad gäller?

Om expediten sagt 30 dagar öppet köp, men det visar sig stå TRE dagar på kvittot, vad har vi för rättigheter när vi helst vill lämna tillbaka?

• Svar på tråden Expediten sagt en sak, kvittot ett annat - vad gäller?
  • Defeateris

Tja, det är ju en fråga om att ha rätt eller att få rätt.

Expediten har en ställningsfullmakt, vilket innebär att hen kan ingå avtal för affärens räkning. Ni har därför ett muntligt avtal om 30 dagars öppet köp. Ni HAR alltså rätt. Problemet är att bevisa detta muntliga avtal - generellt sätt kan man säga att om du har en uppgift skriven och en muntlig så är det muntliga avtalet värt pappret det är skrivet på..

Ni har alltså rätt, men kommer att ha svårt att FÅ rätt tyvärr, säger kvittot 3 dagar och ni inte har något som bevisar att expediten sa 30 dagar så kommer det vara mycket svårt att få genom skulle jag säga..

• Romantik
    Defeateris skrev 2014-03-27 19:11:05 följande:

Tja, det är ju en fråga om att ha rätt eller att få rätt.

Expediten har en ställningsfullmakt, vilket innebär att hen kan ingå avtal för affärens räkning. Ni har därför ett muntligt avtal om 30 dagars öppet köp. Ni HAR alltså rätt. Problemet är att bevisa detta muntliga avtal - generellt sätt kan man säga att om du har en uppgift skriven och en muntlig så är det muntliga avtalet värt pappret det är skrivet på..

Ni har alltså rätt, men kommer att ha svårt att FÅ rätt tyvärr, säger kvittot 3 dagar och ni inte har något som bevisar att expediten sa 30 dagar så kommer det vara mycket svårt att få genom skulle jag säga..

Jo jag misstänker ju det...tänker att man i alla fall borde kunna få ett tillgodokort för då förlorar ju inte affären något på det? Tänker jag rätt? :S
Svar på tråden Expediten sagt en sak, kvittot ett annat - vad gäller?