• Ann Cistrus

Önskar erfarenheter från er som har låtit era barn dela rum

Vi är lite i startgroparna till att flytta ut lillan (drygt 10 månader) ur vårt sovrum och funderar på om kanske hon och storebror som är 2,5 år skulle gilla att dela rum. Vi har möjlighet att ge henne ett eget rum men jag tänker att de kanske har roligare och mysigare tillsammans nu när de är små och eget rum kan vänta tills någon av dem uttrycker en sådan önskan? Vi skulle i så fall ge dem husets största sovrum så att de har gott om lekplats och inte behöver trängas med sina grejer. 

Ni som har/har haft barn som delat rum, hur har det funkat? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Svar på tråden Önskar erfarenheter från er som har låtit era barn dela rum
  • Ann Cistrus
    Naaw skrev 2014-08-10 07:41:38 följande:

Jag delade rum och hatade det också. Mina barn (5 och 8) delar inte rum och jag vet att det skulle bli kaos om de inte kunde leka ifred med sina kompisar utan att syskonet var med hela tiden. Men era barn kanske inte har så många vänner?

Intressant att du tror att barn som klarar av att dela rum med sina syskon förmodligen har få vänner. 

Det kan vara så att de kan leka tillsammans allihopa vissa stunder. 

Det kan vara så att de ger varandra utrymmet att använda rummet med sin kompis när denne är där. 

Det kan vara så att de leker någon annanstans i huset eller uomhus för det mesta. 

Synd att dina föräldrar inte var lyhörda för hur du kände men det betyder inte att det  är så för  alla andra. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • The Fugly
    Ann Cistrus skrev 2014-08-10 07:47:53 följande:
    Intressant att du tror att barn som klarar av att dela rum med sina syskon förmodligen har få vänner. 

Det kan vara så att de ger varandra utrymmet att använda rummet med sin kompis när denne är där. 

Det kan vara så att de leker någon annanstans i huset eller uomhus för det mesta. 

Synd att dina föräldrar inte var lyhörda för hur du kände men det betyder inte att det  är så för  alla andra. 
    Hur gjorde ni, har de börjat dela rum och hur har det gått?

Vi har samma tanke nämligen, att de lite längre fram ska få dela rum. Vi tänker ett lekrum och ett sovrum som sen blir två individuella rum den dag de så önskar eller om vi märker att det inte funkar.
  • The Fugly
    Ann Cistrus skrev 2014-08-10 07:47:53 följande:

Glöm det, nu såg jag att du svarat tidigare :)
  • lördagsgodis

Våra delar rum och är 5&7år dom sover bara i sovrummet och har ett lekrum istället. Dom finner trygghet i varandra och när vi flyttade ville de fortsätta dela och ha ett lekrum som tidigare. Antar att vi kommer dela på dom i framtiden men tills dom utrycker att dom vill ha eget så får dom dela.

• Ann Cistrus
    The Fugly skrev 2014-08-11 10:20:36 följande:
    Hur gjorde ni, har de börjat dela rum och hur har det gått?

Vi har samma tanke nämligen, att de lite längre fram ska få dela rum. Vi tänker ett lekrum och ett sovrum som sen blir två individuella rum den dag de så önskar eller om vi märker att det inte funkar.
    Jag drog helt sonika in ettåringens säng på treåringens (ganska trånga) rum efter att ha fått ett "ja" på om storebror ville sova tillsammans med lillasyster  

Kan säga att de första kvällarna var läggningarna en smula kaotiska eftersom de blev uppspelta av den nya ordningen... Efterhand har det börjat fungera bättre och de har vant sig. Vissa kvällar lägger vi dem samtidigt och då står lillan oftast i sin säng och lyssnar när vi läser bok för storebror. Andra kvällar lägger vi lillasyster först och läser sedan bok för storebror i vår stora säng för att sen gå med honom in i hans/deras sovrum och ligga bredvid honom tills han också somnar. Lämnar man honom ensam därinne när han är för pigg börjar han hitta på bus som riskerar att väcka lillasyster... 

När de väl har somnat båda två har det hittills aldrig varit några problem. 
  • Puella

Jag kan tala ur egen erfarenhet. (Är 21)

Jag delade rum med min lillasyster och visst hade vi kul! Ibland ... Var jobbigt som sagt när man tar hem vänner för man kan ju inte stänga dörren och inte låta henne vara där inne eftersom det var hennes rum också, så det var väldigt jobbigt att inte kunna få bara ensam.

När vi väl flyttade ut hade min lillasyster svårt att sova själv. Hon kom in till mig på natten i flera år och la sig för hon inte kunde sova själv.

Jag är en person som vill ha mitt egna space så för mig var det jobbig att inte ha något eget att kunna gå till om jag ville vara ensam. Min lillasyster blev istället tvärtom & ville aldrig vara ensam. I dagens läge )hon är 20) så sover hon bäst med någon annan breve sig.

• Utlandssvensk
    PinkSugar skrev 2014-03-28 12:27:57 följande:

Absolut värsta jag varit med om. 14 år av att aldrig få vara i fred, aldrig ha några rättigheter, sömnproblem, aldrig kunna ta hem kompisar, aldrig kunna byta om på rummet och allmän misär

Men de kanske inte ska dela rum i 14 âr, det kan ju vara mysigt under ett par âr när man är liten...
  • Ann Cistrus
    Utlandssvensk skrev 2014-09-01 18:25:50 följande:
    Men de kanske inte ska dela rum i 14 âr, det kan ju vara mysigt under ett par âr när man är liten...
    Ja, alltså... Det PinkSugar pratar om kommer aldrig att vara aktuellt för våra barns skull eftersom 

1. Vi är lyhörda för deras känslor och flyttar isär dem om de inte verkar trivas med att dela rum. 

2. Inte har planer på att låta dem dela rum hur länge som helst utan bara nu när de är små och så länge de trivs med det. 
  • ollejoha

Våra barn har delat när de varit små (upp till 6 år). Då först önskade storasyrran eget rum. Til lillasysters stora sorg...men för oss var det självklart att respektera det äldre barnets önskan om att få vara i fred för att läsa böcker, ha egna kompisar m.m. Fram tills dess trivdes de bra i hop, och de leker fortfarande mycket tillsammans, men byter rum och släpar grejer emellan som fyller golven ;)

Våra barn sover tillsammans, då de är trygga med det. De turas om i vilket rum de ska sova men kommer ändå tassande in till oss på natten. Så, alla sätt funkar, utom de rent dåliga då ;)

• Tess1985

Mina söner 5 och 2½ delar rum och har gjort det länge, men det funkar bra.
    Dem ger varandra space och har en vånings säng som äldsta sonen verkligen älskar å den mindre tycker också att det är mysigt. Finns ett lite mindre rum att tillgå om dem inte skulle vilja fortsätta dela rum

• Ann Cistrus

Tack för era svar! Vi har fått till en fungerande rutin för läggningarna där lillasyster lägger sig först och storebror lite senare får läst saga i vår stora säng för att sen gå in och lägga sig hos lillasyster. Det fungerar fint och de verkar inte störa varandra  

Svar på tråden Önskar erfarenheter från er som har låtit era barn dela rum