• beam82

sambo och hus

Jag bor med sambon i huset han redan ägde när vi träffades. Under de kommande åren planerar vi flera kostsamma renoveringar, tex nytt kök, delvis ombyggnad av planlösning, ny fasad, altan mm.
    Sambon har börjat prata om att jag borde stå med som ägare. Det är både för min skull, eftersom jag indirekt kommer att vara med och betala dessa renoveringar även om det är han som står för lånen, och för att vi tillsammans säkert kan bli beviljade högre lånesumma av banken så att vi kan få dessa renoveringar gjorda snabbare.
    Hans tanke är att eftersom lånet är ungefär vad huset är värt vill han inte ha några pengar av mig, utan han tycker att vi bara ska skriva in mig som ägare i huset och ansvarig för halva lånet.
    Har försökt googla lite på saken men hittar inte riktigt de svar jag söker.
    1: Är det så enkelt som han tänker eller blir det krångel och en massa avgifter och skatter av det?
    2: Hur mycket lättare blir det om vi skulle gifta oss? Tanken på giftermål finns, känns dock inte särskilt romantiskt att gifta sig pga husägande

• Svar på tråden sambo och hus
  • Backpacker

Lite halvgammal tråd...

Men om din sambo är så korkad att han skriver dig på halva huset, bara så där, så får det stå för honom. Och JA, det är okej att göra så. Det är hans hus, han bestämmer. Men det är korkat gjort.

• enaståendemamman

TS skriver "eftersom lånet är ungefär vad huset är värt" de ska alltså dela på lånet. Det låter som man brukar gå tillväga när man köper ett hus tillsammans tycker jag Flört

Svar på tråden sambo och hus