• 123pippi

hur tidigt efter ma kan man få mens?

Hej! Jag har haft ma. Fostret dog i v 6, livmodern slutade växa i v. 8 och jag började blöda i slutet av v. 10. Blödde i drygt 1 vecka, sedan hade jag små bruna flytningar i 2 veckor och har nu börjat blöda igen. Nu undrar jag, kan andra blödningen vara mensen som redan kommit igång? Jag var hos gyn andra dagen i första blödningen o då sa hon att allt redan var ute! Hur snart efter blödning kom er mens igång o hur vet man skillnaden?

• Svar på tråden hur tidigt efter ma kan man få mens?
  • cookie1

jag tror man räknar blödningen vid ma (som vid missfall) som mens och kroppen kan väl vara i olag ett tag, så om du fått en blödning till nu så kanske det är mens igen (eller första mensen) efter. Tråkigt det blev ett ma.

• Jag är bara jag

Det är väldigt vanligt med sen mens efter MA p.g.a utebliven äl. Jag betvivlar att du haft äl eftersom du blödit så länge och märkligt så jag skulle inte bergsäkert tro det här är mens. Du var aldrig helt blödningsfri så hur skulle slemhinnan kunnat byggas upp igen? Och det är äl och/eller uppbyggd slemhinna som ger mens.

• 123pippi

Tack för era svar! Min första tanke var att det inte var mens. Men det är ju "nytt" blod som kommer o ungefär samma mängd som tidigare menstruationer. Min normala cykellängd är ca 24dagar o nu skulle cykeln isåfall vara 21 dgr. Dessutom sa gynläkaren att allt var ute för tre veckor sedan. Därför blev jag så osäker! Försöker bli gravid genom insemination o har fått rådet att jag kan börja inseminationen igen efter första men sen!

• 123pippi

Första mensen efter blödningen från missfallet menar jag i inlägget ovanför.

Svar på tråden hur tidigt efter ma kan man få mens?