• Wee01

Gravid i vecka 6 eller 7, ska jag behålla eller inte?

Är en vilsen tjej som fyller 19 i maj och tar därefter studenten. För två dagar sen fick jag reda på att jag var gravid och på tisdag väntar en VUL undersökning. 
    Jag undrar mest hur andra har resonerat om någon varit i en liknande situation? Jag gråter massvis då jag på ett sätt är glad och tycker detta är något som är väldigt fint, men samtidigt hade jag inte alls räknat med detta och innan har jag alltid tänkt att abort är en självklarhet. Det går upp och ner från dag till dag, ibland så känner jag att jag inte ska behålla det och ibland att jag vill det. 

Jag är rädd att jag fäster mig för mycket när jag läser om min lilla bebis utveckling, för jag har blivit väldigt nyfiken. Min partner och mamma vet om detta. Min mamma stöttar mig vad jag än gör och har sagt att hon vet att jag är kapabel till att ta hand om ett barn men att hon är rädd att jag missar för mycket av min ungdom. Min partner vill egentligen inte påverka mig och anpassar sig mest efter vad jag känner. Nyligen fick jag svaret att han inte tror att han kan ta hand om ett barn. 

Vi är två om detta beslut och jag känner att om han inte vill så är det taskigt att sätta ett barn till världen, och att jag förstör för honom. Samtidigt så är det ju något som tar emot. En abort känns inte lika självklart längre, men kan jag verkligen göra så mot honom? Han kanske ändrar sig då det trots allt bara har gått två dagar? 

Som ni märker vet jag inte alls vart jag står och vilket beslut jag ska ta. Jag känner att jag behöver lite åsikter, någon som faktiskt tycker något då både mamma och partner är likgiltiga. Var vid en kurator igår vid gyn och hon får ju inte lov att ha åsikter på det sättet, vilket jag tyckte var jobbigt då jag försökte luska ut vad hon tyckte att jag skulle göra. 

Jag behöver bara åsikter, abort eller inte? Är jag dum i huvudet som ens tänker tanken på att inte behålla det eller bör jag få vara ung ett tag till och kanske hinna åka ut och resa? 

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Gravid i vecka 6 eller 7, ska jag behålla eller inte?
  • Anonym (?)

läsr mellan raderna att det låter som att du vill behålla.

hör ofta att man sällan eller aldrig ångrar ett abrn men man ångrar desto oftare en abort. Om det är så vet jag så klart inte och det varierar såklart mellan olika personer.

Är själv i liknande sits eller egentligen inte men ändå. Jag och min partner slutade med skydd, mest på hans initiativ. sen blev jag gravid snabbare än vi förväntat och nuhar han fått panik och vill att ajg absolut tar bort barnet för han är inte redo. Vi är båda äldre än vad ni är.

Vad jag vill säga är att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Gör det som känns bäst för dig, men vad jag kan avläsa så låter det som att du vill ha  barnet kvar.''

Lycka till oavsett beslut :)

• Wee01
    Anonym (?) skrev 2014-03-28 16:20:37 följande:
    läsr mellan raderna att det låter som att du vill behålla.

hör ofta att man sällan eller aldrig ångrar ett abrn men man ångrar desto oftare en abort. Om det är så vet jag så klart inte och det varierar såklart mellan olika personer.

Är själv i liknande sits eller egentligen inte men ändå. Jag och min partner slutade med skydd, mest på hans initiativ. sen blev jag gravid snabbare än vi förväntat och nuhar han fått panik och vill att ajg absolut tar bort barnet för han är inte redo. Vi är båda äldre än vad ni är.

Vad jag vill säga är att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Gör det som känns bäst för dig, men vad jag kan avläsa så låter det som att du vill ha  barnet kvar.''

Lycka till oavsett beslut :)

Men ni behåller barnet eller? 

Ja, någonstans så vill jag ju behålla. Jag tycker att abort är en viktig rätt för kvinnor, men jag själv som älskar barn och har längtat tills jag har åldern inne känner just nu att det är fel. Men som sagt går det upp och ner och enligt kurator och bm så behöver jag tydligen inte bestämma mig ännu. 

• Anonym (?)

okej är det så du känner så tycker jag att du ska behålla. men gå helt på din känsla. Bra att du har någon att prata med.

Vet faktiskt inte, för min del så lutar det åt att ha barnet kvar. Men han är väldigt tydlig var han står.

Svar på tråden Gravid i vecka 6 eller 7, ska jag behålla eller inte?