• Anonym (Sjukskriven)

SGI, sjukskrivning och föräldrapenning?

Hej!

Jag är gravid i vecka 6 och blev sjukskriven idag på 50% av min läkare då jag har en kronisk sjukdom som försvårar graviditeten för mig. Jag kommer vara sjukskriven på 50 % fram till min BF i november. Nu till mina funderingar.

* Jag är sedan 2014-02-01 fast tillsvidareanställd i aktiebolag som jag även är delägare i. Jag jobbar 100 % med en månadslön på 37000:-. Kommer min SGI beräknas på den inkomsten och sedan 50 % för sjukskrivningen?

* Jag blev sjuksskriven idag. Vilka papper skall jag skicka in? Lönespec och anställningsavtal?

* Får jag behålla min SGI när jag går på föräldrapenning sedan i slutet av november?

• Svar på tråden SGI, sjukskrivning och föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Först ska du ansöka om sjukpenning, efter arbetsgivareperioden som är 14 dagar,
    och då kommer en utredning angående din inkomst att göras, det är bra om du skickar in dina underlag för din inkomst i samband med din ansökan om sjukpenning.
    När du skickar in ditt moderskapsintyg på beräknad födelse för ditt kommande barn, skrivs ut av barnmorska vid MVC, kommer ytterligare utredning att göras för att fastställa vilken inkomst som ska ligga till grund för föräldrapenningen.
    Bifogar en länk till information om föräldrapenning och ersättningsnivåerna.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Molly, handläggare

• Anonym (Sjukskriven)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-28 16:36:19 följande:
    Hej!

Först ska du ansöka om sjukpenning, efter arbetsgivareperioden som är 14 dagar,
    och då kommer en utredning angående din inkomst att göras, det är bra om du skickar in dina underlag för din inkomst i samband med din ansökan om sjukpenning.
    När du skickar in ditt moderskapsintyg på beräknad födelse för ditt kommande barn, skrivs ut av barnmorska vid MVC, kommer ytterligare utredning att göras för att fastställa vilken inkomst som ska ligga till grund för föräldrapenningen.
    Bifogar en länk till information om föräldrapenning och ersättningsnivåerna.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a...

Hälsningar
    Molly, handläggare
    En handläggare på telefon hos er sa precis att min SGI är skyddad om jag är sjukskriven under hela graviditeten? Vad är det som gäller? 
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är sjukskriven under graviditeten så är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI skyddad under den tiden.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden SGI, sjukskrivning och föräldrapenning?