• grillchips

Ögoninflammation, smittsamt?

Hej!
    Jag undrar om någon vet hur länge leksakerna är smittsamma?

Jag har försökt googla hur länge som helst nu men hittar inget vettigt.
    Vår son på 4 år har ögoninflammation och eftersom vi har 5 barn till undrar jag, Måste vi sprita allt han rört vid?
    Dörrhandtag, leksaker, bordet i köket?
    Vill inte att minstingen på 1 år ska bli smittad men det är svårt att hålla dom ifrån varandra..
    Eller självklart vill vi inte att någon ska bli smittad men dom andra är större och väldigt noga med hygienen. Sätter inte saker i munnen osv.
    Dörrhandtagen och våra händer spritar jag flera gånger om dagen nu men leksakerna är ju svårare. Speciellt lego.. (Dom älskar lego och har massor).

Hur länge smittar leksakerna?
    Går smittan bort först när man tvättar/spritar?

• Svar på tråden Ögoninflammation, smittsamt?
  • Selfish Geene

De flesta microorganismer dör vid 60-70 grader celsius, om du har tillgång till bastu eller torkskåp tänker jag att du skulle kunna slänga in iaf en del av sakerna där?

• Selfish Geene

Äsch då :(
    Att köra plastgrejerna i tvättmaskinen (i tvättpåse) på hög temperatur borde också funka

• glassen

Det låter nästan omöjligt att ingen i familjen ska bli smittad, om det är en riktigt smittsam variant av ögonsjuka. Det finns ju lite olika. Men när vi hade en sådan där riktig ögoninfektion för några år sedan fick hela familjen den. Fanns inte en chans att klara sig ifrån den fast vi var noga med hygien, egna handdukar etc.
    Annars är det väl som du skriver att du måste tvätta och sprita precis allting hela tiden och det låter ju lite hysteriskt.

• grillchips

Tack för att ni svarat.
    Tyvärr har vi ingen tvättmaskin (lyckas få tvättstugetid varannan till var tredje vecka) och heller ingen diskmaskin..
    Och knappt varmvatten i kranen då det är ett gammalt hus och hyresvärden påstår att det inte går att fixa (ska rivas inom något år).

Vill ni höra något märkligt?
    Sonens ögon var jättevariga och det bara rann var och kladd ur dom på fredagen.
    På lördagen var det bara rött och svullet men ingenting mer. Svullnaden försvann efter vi varit ute och lekt på dagen.
    På söndagen syntes inte ett spår av vad han haft.
    Och ingen i familjen har fått något liknande.
    Så jag misstänker att det är hans tårkanaler som tjorvar igen som för 1,5 år sen.
    Hans ena öga blev då så uppsvällt att han inte såg nåt.
    Vi fick massor med salva och ögondroppar som han skulle ha flera gånger om dagen.
    Efter 3-4 veckor blev det bättre (samma dag som dagisfotograferingen). Dagen efter svällde det upp igen (vi fortsatte ju behandla efter det försvunnit för det skulle vi i några dagar sa läkarna).
    Det försvann inte förrän det någon vecka senare sprack under ögat så allt kom ut.

Svar på tråden Ögoninflammation, smittsamt?