• Anonym (Bittra bonusmamman)

Åt helvete med hela bonusfamiljelivet

Som rubriken lyder, precis så känns det just nu. Hade jag vetat vad jag gav mig in på hade jag aldrig satt mig i situationen, som en så kallad bonusmamma. Det är egentligen inte det att det är fel på barnet, det är hela grejen. Det förväntas att jag ska ställa upp och göra allt för barnet (14 år) men när det verkligen gäller så har jag ingen "rösträtt" alls. Att anpassa saker, semester, aktiviteter efter en annan familj är heller ingen hit. Sambon får dessutom skjutsa ungen hit och dit konstant eftersom mamman inte har körkort.

Hoppas det funkar bättre för er andra bonusmammor..

Och ett tips till er som är på väg in i en bonusfamilj, tänk efter och prata igenom allt med sambon innan. Hur mycket ansvar vill ni ta egentligen?

• Svar på tråden Åt helvete med hela bonusfamiljelivet
  • Anonym (på lika villkor)

Var hittar ni de här männen som förväntar sig att ni ska vara hembiträde åt hans barn? Det verkar inte finnas vare sig respekt eller kärlek från mannens sida om han behandlar sin partner så illa och nonchalant. Vad ser man hos en sån karl? Varför stannar man och lever som martyr? Helt obegripligt.

• Anonym (aldrig mer)
    Anonym (på lika villkor) skrev 2014-03-29 10:16:45 följande:
    Var hittar ni de här männen som förväntar sig att ni ska vara hembiträde åt hans barn? Det verkar inte finnas vare sig respekt eller kärlek från mannens sida om han behandlar sin partner så illa och nonchalant. Vad ser man hos en sån karl? Varför stannar man och lever som martyr? Helt obegripligt.
    I mitt fall ansåg han oss som familj i den bemärkselsen att man då gör 50 - 50 i hushållet trots att det var han som hade barn och jag inga. Men när det gällde att verkligen höra till den sk familjen visade han tydligt att det gjorde jag inte. Jag fick inte älska hans barn för mycket och de inte mig heller och då dog också min kärlek helt för barnen och sist också för mannen. Då när jag inte längre ville engagera mig i barnen gillade han inte det heller och glömde bort orsaken till varför jag inte längre ville det och så blev han missnöjd och ja....nu söker han efter en kvinna som honom bättre än vad jag gjorde.
  • Anonym (aldrig mer)

...som passar honom bättre än vad jag gjorde ska det ju stå! Glad 

Anonym (aldrig mer) skrev 2014-03-29 10:27:27 följande:
    I mitt fall ansåg han oss som familj i den bemärkselsen att man då gör 50 - 50 i hushållet trots att det var han som hade barn och jag inga. Men när det gällde att verkligen höra till den sk familjen visade han tydligt att det gjorde jag inte. Jag fick inte älska hans barn för mycket och de inte mig heller och då dog också min kärlek helt för barnen och sist också för mannen. Då när jag inte längre ville engagera mig i barnen gillade han inte det heller och glömde bort orsaken till varför jag inte längre ville det och så blev han missnöjd och ja....nu söker han efter en kvinna som honom bättre än vad jag gjorde.
    Trösta dig med att han var fel man för dig. Hade han verkligen älskat dig så hade han varit rädd om dig för att få ha dig kvar i sitt liv. Döm inte denne man efter alla andra som har barn sen tidigare. Vi är många som lever under helt andra förhållanden i våra bonusfamiljer,  där vi älskar och värdesätter varandra. Jag önskar dig lycka till!
  • sextiotalist
    Anonym (Mor) skrev 2014-03-29 09:54:54 följande:

Jag pratar inte om skjutsar hit och dit, jag menar prioritera i TID, att umgås med sitt barn och planera in semestrar etc ihop. Här har vi en pappa som verkar ställa upp för sitt barn även efter separationen, motsatsen brukar väl vara det vanliga här på fl? Då är det naturligtvis svårt med en sambo som känner sig åsidosatt, jag förstår båda sidor, men har man satt barn till världen har man ett ansvar. Naturligtvis ska man lära barnen att bli vuxna, har inte sagt ett ord om det.
    Och TID för att vårda sin vuxenrelation är precis lika viktig, annars så blir det en separation igen. Mig veterligen så finns de män jag känner till för sina barn och för sina nya partners. Det finns några frånskilda män på vårt arbete, några har även gått igenom ett förhållande eller två emellan. De har konstaterat att de blev pappan som fanns till för sina barn (och exet), men tappade sin nya partner istället.
    Man behöver inte känna sig åsidosatt, det går att kombinera, men många tror inte det, utan använder mantrat "barnen först" och förstår inte varför deras relationer kraschar. För kärnfamiljen brukar det bli när barnen blir stora, för styvfamiljer när den nya har gett upp hoppet om en fungerande vuxenrelation
  • Anonym (aldrig mer)
    Anonym (på lika villkor) skrev 2014-03-29 10:47:26 följande:
    Trösta dig med att han var fel man för dig. Hade han verkligen älskat dig så hade han varit rädd om dig för att få ha dig kvar i sitt liv. Döm inte denne man efter alla andra som har barn sen tidigare. Vi är många som lever under helt andra förhållanden i våra bonusfamiljer,  där vi älskar och värdesätter varandra. Jag önskar dig lycka till!
    Jag har insett jag vill ha en man som finns till för mig och som har tid över för mig, att göra saker tillsammans. Och jag tror inte längre en man som har barn klarar av det. Jag vill vara lika viktig för honom som barnen är, vara en "hel" familj eller så inget alls.
  • MuppinCowboy
    sextiotalist skrev 2014-03-29 10:53:33 följande:
    Och TID för att vårda sin vuxenrelation är precis lika viktig, annars så blir det en separation igen. Mig veterligen så finns de män jag känner till för sina barn och för sina nya partners. Det finns några frånskilda män på vårt arbete, några har även gått igenom ett förhållande eller två emellan. De har konstaterat att de blev pappan som fanns till för sina barn (och exet), men tappade sin nya partner istället.
    Man behöver inte känna sig åsidosatt, det går att kombinera, men många tror inte det, utan använder mantrat "barnen först" och förstår inte varför deras relationer kraschar. För kärnfamiljen brukar det bli när barnen blir stora, för styvfamiljer när den nya har gett upp hoppet om en fungerande vuxenrelation
    Jag behöver inte skriva  för du gör det så bra så det räcker att jag citerar Skrattande
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Underbart!)
    Anonym (Bio) skrev 2014-03-29 08:55:40 följande:
    Jag hoppas att "våran" bonus inte upplever bonuslivet som du gör. Mitt ex har en underbar tjej som är barnens bonus. Jag har förklarat för mina barn att bonus inte har några som helst skyldigheter att göra nåt för dem, allt hon gör för dem är en bonus, det har jag även sagt till henne.

Vår bonus ställer upp jättemycket för barnen, mitt ex och även mig, i utbyte gör jag vad jag kan för att ställa upp tillbaka. Bonus  har vuxna barn, jag ställer upp för dem när det behövs, här vänder vi ut och in på oss för att alla ska få sin tid i familjen, alla barnen ska ha rätt till lika mycket hjälp (åldrarna varierar mycket så behoven är ju helt olika) exet ska få sitt, bonus ska få sitt och jag mitt, alla är lika mycket värda. Bonus frågar vilka veckor jag ska ha semester så hon kan välja andra veckor för att barnen ska kunna vara hemma så mycket som möjligt under sommaren. Även om jag och exet har sista ordet juridiskt sett när det gäller barnen är bonus alltid med i diskussionen fram till det som bestäms (med andra ord bestämmer hon och jag hur det ska bli ).Jag är evigt tacksam för att vi har bonus i vårat liv. Idag är det min och bonus dag, vi ska i väg på äventyr tillsammans.
    Underbart att läsa som motvikt till folks problem. Vilka kloka människor ni verkar vara allihopa! Tack för att du delade med dig {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Amen)
    Anonym (aldrig mer) skrev 2014-03-29 09:00:10 följande:
    Nej aldrig en man med barn. Det är bara en belastning och inget positivt alls. Du får endast skyldigheter men inga rättigheter. Nej tack, till att vara någon annans hembiträde och få som tack att alltid bli prioriterad sist. Vill man ha det livet ska man välja styvfamiljslivet. Annars sök en man utan bagage!

• Anonym (Amen)

Ts sätt ner foten och sluta ta ansvar. Jag engagerar mig inte ett skit i min "bonus". Hen har redan två föräldrar så låt de sköta sitt barn istället för att utnyttja dig..

Anonym (Amen) skrev 2014-03-29 12:35:11 följande:
    Ts sätt ner foten och sluta ta ansvar. Jag engagerar mig inte ett skit i min "bonus". Hen har redan två föräldrar så låt de sköta sitt barn istället för att utnyttja dig..
    Det finns en annan tråd om en pappa som ger sitt barn lite egentid då bara de två gör nånting tillsammans. Hans sambo har ett barn, och den bonuspappan uppmanas av flera att han också ska ge sitt bonusbarn egentid, och hitta på saker med bara honom. Det rådet ser man ytterst sällan att någon ger till en bonusmamma. Utan då låter det alltid att hans barn är hans ansvar, och att det som bonusmamma är fullt tillräckligt att bara vara trevlig mot barnet.
  • Ann Cistrus
    Anonym (på lika villkor) skrev 2014-03-29 13:09:24 följande:
    Det finns en annan tråd om en pappa som ger sitt barn lite egentid då bara de två gör nånting tillsammans. Hans sambo har ett barn, och den bonuspappan uppmanas av flera att han också ska ge sitt bonusbarn egentid, och hitta på saker med bara honom. Det rådet ser man ytterst sällan att någon ger till en bonusmamma. Utan då låter det alltid att hans barn är hans ansvar, och att det som bonusmamma är fullt tillräckligt att bara vara trevlig mot barnet.
    Fast i situationen du nämner tar ju bonusmamman hand om pappans ena barn under tiden han har ensamtid med det andra. Hon gör alltså mer än att enbart vara trevlig. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Adolf den store

Ts, istället för att gnälla, gör slut? Bli särbo? Sluta dejta folk med barn? I det senare alternativet, får man även vara beredd på att själv bli bortvald pga egna barn, dock........

Inte bonusbarns fel att vuxna gör idiotiska val, och sen förnekar sin dumhet med dåliga ursäkter!!!

Oderint dum metuant
  • Mickan76
    lillekatt skrev 2014-03-29 09:21:13 följande:
    Varför ska en fjortonåring behöva skjutsas? Kan inte hon eller han använda kollektivtrafiken?

Ann Cistrus skrev 2014-03-29 13:15:39 följande:
    Fast i situationen du nämner tar ju bonusmamman hand om pappans ena barn under tiden han har ensamtid med det andra. Hon gör alltså mer än att enbart vara trevlig. 
    Nu har ju inte den mannen några småbarn, så hur mycket "ta hand om" det behövs där kanske inte är så mycket, mer än att barnet och bonusmamman är innanför samma väggar. Så hon behöver väl kanske inte göra så mycket.
  • Anonym (nä)
    Anonym (på lika villkor) skrev 2014-03-29 13:29:39 följande:
    Nu har ju inte den mannen några småbarn, så hur mycket "ta hand om" det behövs där kanske inte är så mycket, mer än att barnet och bonusmamman är innanför samma väggar. Så hon behöver väl kanske inte göra så mycket.
    Men hon måste likväl finnas där och kan inte ta sitt barn och åka. Jag gav iaf inte heller i den tråden rådet att pappan ska engagera sig i sitt bonusbarn. Ett bonusbarn har man inget som helst ansvar för annat än sitt eget bemötande mot barnet som givetvis ska vara trevligt.
  • Anonym (Inte ok!)

Inget att rekommendera en man med barn på halvtid😡jag kommer aldrig mer att leva ihop med en man med barn! Jag gjorde allt, lagade mat, gjorde läxor, tvättade deras kläder skjutsade till aktiviteter, å vad fick jag för det? Jo, barnen nämnde detta till sin mor och plötsligt är jag den värsta kärringen på jorden, fick så mycket skit från henne och tyvärr vågade inte mannen stå upp för mig, han kunde inte ens försvara mig mot henne trots att han visste att hon hade fel! Så jag avslutade vår relation efter många år då det aldrig blev bättre!!!!! Så jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av sambo liv med varannan vecka bonusbarn! Men jag tycker mest synd om barnen, vet att de inte ens klarar att gå och lägga sig själva, 13 år gammal, ligger bredvid föräldrarna😡inte sunt enligt mig! De kan i stort sett inte ta ett nej, blir ett bryskt uppvaknande för dom stackarna när de kommer ut i vuxenlivet, fattar inte varför föräldrar inte kan se till sina barns bästa, utan bara sitt ego!!!! Kram på er och som sagt tänk till innan ni ger er in i något sånt här!

• Anonym (zzzz)

Stackars, stackars, stackars barn.

Anonym (nä) skrev 2014-03-29 13:45:55 följande:
    Men hon måste likväl finnas där och kan inte ta sitt barn och åka. Jag gav iaf inte heller i den tråden rådet att pappan ska engagera sig i sitt bonusbarn. Ett bonusbarn har man inget som helst ansvar för annat än sitt eget bemötande mot barnet som givetvis ska vara trevligt.
    Den pappan har sagt till sin sambo att hon inte behöver känna pressen att ha hans andra barn, utan att det barnet då kan vara hos sin mamma. Hennes problem är efter vad jag kan förstå att hon vill att alla ska göra saker tillsammans alltid. Alltså att han inte ska ha egentid med sin son.

Men nu hamnade vi OT..... Sorry!
  • Anonym (nä)
    Anonym (på lika villkor) skrev 2014-03-29 14:19:37 följande:
    Den pappan har sagt till sin sambo att hon inte behöver känna pressen att ha hans andra barn, utan att det barnet då kan vara hos sin mamma. Hennes problem är efter vad jag kan förstå att hon vill att alla ska göra saker tillsammans alltid. Alltså att han inte ska ha egentid med sin son.

Men nu hamnade vi OT..... Sorry!
    Precis och jag gav rådet att ändå köra barnet till sin mamma. Men som du säger OT :)
Svar på tråden Åt helvete med hela bonusfamiljelivet