• Anks

Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp

Just nu får min katt bozitas torrfoder efter rekomendationer i djuraffären. Hon har nu fått det i några månader. Jag skulle vilja påstå att hon är piggare och mår bra och allt det, men det verkar som att hon är lite trög i magen. Gnäller nån timme på förmiddagar innan hon går på lådan. Hon dricker bra ur sin vattenskål och gillar även att dricka ur kranen i badrummet när man är där inne, så jag tror inte vatten är problemet. 

Men hon är fortfarande tjock trots att hon inte får en bit mer än anvisningar och vi både myser och leker med henne maassor dagligen. Vi lämnar aldrig mat framme på bord eller diskbänken så hon får inte i sig något annat än sin kattmat(innekatt också)

Hennes och min ämnesomsättning är med andra ord rätt lika, vi båda blir tjocka av att titta på mat:P 

Men skämt åsido, så undrar jag vad ni ger era lite äldre tjockisar där hemma? Hon är 12 år nu och jag vill gärna ha henne måånga år till så jag försöker klura ut vad den ultimata kattmaten kan vara för det. Fastnade lite för Hills lightmat då den är kyckling och hon gillar allt med kycklingsmak bäst. Någon som använder den maten?

Tacksam för alla sorters tips och tankar! 

• Svar på tråden Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp
  • Anks

Många som verkar överens om att blötfoder är bättre i denna sits. Ska till veterinär med henne nästa vecka för att chippas och vaccineras(varit oförsäkrat hittils vilket vi ska ändra på) Ska kolla runt lite på deras sortiment också. 
    Dessutom ska vi handla balkongnät idag och bygga lite lekplats på balkongen. Köpte sele och koppel också så hon får komma ut lite. Tror inte koppel behövs sen, hon har aldrig lämnat min sida när hon var utekatt förr. Men det är ett nytt område och allt det. 

Har växt upp med monstret och mina föräldrar har inte haft mycket till över för försäkringar och allt det, och jag har nu läst på massor och ändrat attityt kring allt som rör katthållning och har lite ångest över att inte kommit på allt detta tidigare. 

Fortsätt gärna med tips och vad ni ger era katter för mat och sånt! Uppskattas massor!

• nemo1

Royal Canin är ett uruselt foder som innehåller massor med spannmål, de lever endast kvar pga sitt namn. Hängbuk "sk" tigermagehar så gott som alla kastrerade katter och har inte med övervikt att göra.

Försäkra din katt omedelbart och jag rekommenderar Agria som inte höjer sin premie ju äldre katten blir. Du kan redan idag gå in och försäkra katten på nätet.
    Katter behöver småäta då de har en väldigt kort tarm. Alla katter här hemma har fri tillgång på både torr-och blötmat och är jättefina i hullet. En katt som är van vid fri tillgång äter inte för mycket.
    Alla veterinärsfoder innehåller spannmål och är hutlöst dyra så köp inte på dig sånt.
    Läs på kattstatus.se så kan du lära dig lite om foder.

• nemo1

Ang kattnät så köp rådjursnät och inte ett sk kattnät. Kattnätet vittras sönder på vintern vid minusgrader.

• Freiya

Våra katter får Orijen torrfoder. det innehåller inget spannmål alls. orijen.se/
    hade problem med ena katten som blev väldigt tjock efter att han kastrerats, men efter ett par månader med Orijen så har han gått ner och den tjocka magen är helt borta. ganska dyr mat, men det tycker jag att den är värd!

• Nobliss
    Anks skrev 2014-03-29 14:56:35 följande:
    Just nu får min katt bozitas torrfoder efter rekomendationer i djuraffären. Hon har nu fått det i några månader. Jag skulle vilja påstå att hon är piggare och mår bra och allt det, men det verkar som att hon är lite trög i magen. Gnäller nån timme på förmiddagar innan hon går på lådan. Hon dricker bra ur sin vattenskål och gillar även att dricka ur kranen i badrummet när man är där inne, så jag tror inte vatten är problemet. 

Men hon är fortfarande tjock trots att hon inte får en bit mer än anvisningar och vi både myser och leker med henne maassor dagligen. Vi lämnar aldrig mat framme på bord eller diskbänken så hon får inte i sig något annat än sin kattmat(innekatt också)

Hennes och min ämnesomsättning är med andra ord rätt lika, vi båda blir tjocka av att titta på mat:P 

Men skämt åsido, så undrar jag vad ni ger era lite äldre tjockisar där hemma? Hon är 12 år nu och jag vill gärna ha henne måånga år till så jag försöker klura ut vad den ultimata kattmaten kan vara för det. Fastnade lite för Hills lightmat då den är kyckling och hon gillar allt med kycklingsmak bäst. Någon som använder den maten?

Tacksam för alla sorters tips och tankar! 
    Ring och kolla med din veterinär, ofta kan man få kostråd utan gratis. Vår adopterade hankatt äter Hill's Metabolic som är ett veterinärfoder som ska ges EFTER konsultation med just veterinär. Skillnaden mellan Hill's Metabolic och ett "vanligt" light foder är att Metabolic även sägs få fart på förbränningen så det inte gör något om man vill ge en godis då och då. Vi kombinerar torrfodret med Metabolic mjukmat ibland men torrfodret verkar mätta mer  så bäst är att kombinera eller bara ge torrisar om katten dricker bra. Vår kisse vägde 5,2 kg i höstas och är nu nere på 4,8 kg. Målvikt är ca 4 kg och han får ca 50 g torrfoder/dygn, mindre om han får blötmat också.

Sen så beror det ju på hur pass överviktig din kisse är tänker jag. Är man 12 år så kan lite trivselvikt accepteras men är hon fet gör du gott i att bolla lite med en veterinär. 

Lycka till!
  • Nobliss
    Nobliss skrev 2014-04-01 02:55:46 följande:
    Ring och kolla med din veterinär, ofta kan man få kostråd utan gratis. 
    Tänkte skriva "utan kostnad" men ändrade till "gratis" fast det blev lite fel ;)
  • Anks

Tackar för alla svar!=) (har nu även beställt rådjursnät, tack för tipset!) 
    Har tid för id-märkning imorgon så då ska jag diskutera med veterinären om foder. Men jag tar med mig det många av er tycker och dras nog mer åt blötfoderhållet. 

Har även byggt en låda med låga kanter (1*0,5meter) som jag ska odla gräsmatta i som får stå på balkongen, och ska ut i skogen och leta en jättegren att ha som klätter/klös/lek att sätta fast på balkongen och bygga lite utkiksplatser på den. Får inte det lite mer fart på henne så vet jag inte:D:P Kollar även efter kattungar som skulle kunna bli sällskap till monstret och aktivera henne lite. 

• nemo1
    Anks skrev 2014-04-01 12:17:25 följande:
    Tackar för alla svar!=) (har nu även beställt rådjursnät, tack för tipset!) 
    Har tid för id-märkning imorgon så då ska jag diskutera med veterinären om foder. Men jag tar med mig det många av er tycker och dras nog mer åt blötfoderhållet. 

Har även byggt en låda med låga kanter (1*0,5meter) som jag ska odla gräsmatta i som får stå på balkongen, och ska ut i skogen och leta en jättegren att ha som klätter/klös/lek att sätta fast på balkongen och bygga lite utkiksplatser på den. Får inte det lite mer fart på henne så vet jag inte:D:P Kollar även efter kattungar som skulle kunna bli sällskap till monstret och aktivera henne lite. 
    Att diskutera foder med en veterinär kommer innebära att du kommer hem med svindyrt veterinärsfoder fullt med spannmål. Veterinärer har ca två timmars näringslära och vill väldigt gärna sälja det foder de har då de blir sponsrade av tillverkarna.
  • Anks
    nemo1 skrev 2014-04-01 15:44:08 följande:
    Att diskutera foder med en veterinär kommer innebära att du kommer hem med svindyrt veterinärsfoder fullt med spannmål. Veterinärer har ca två timmars näringslära och vill väldigt gärna sälja det foder de har då de blir sponsrade av tillverkarna.
    Misstänkte att det kanske kan vara lite så, men då har jag det i åtanke
  • ForReal

Du har fått bra tips angående blötfoder mot övervikten, men kom att tänka på det med försäkring. Vilket försäkringsbolag kommer ni ha då? För jag vet inte om något där man kan försäkra en 12-årig katt. Hoppas jag har fel Obestämd

• Anks
    ForReal skrev 2014-04-03 23:53:05 följande:
    Du har fått bra tips angående blötfoder mot övervikten, men kom att tänka på det med försäkring. Vilket försäkringsbolag kommer ni ha då? För jag vet inte om något där man kan försäkra en 12-årig katt. Hoppas jag har fel Obestämd
    Hej! Agria försäkrar. Jag gjorde dock en tabbe när jag var och chippade henne, trots att jag påpekade att jag nu kan försäkra henne så sa ingen att jag även behöver en hälsoundersökning på henne:P Låter såklar fullständigt logiskt och jag känner mig bara liite korkat.

Men i och med att det ändå är bra att göra en seniorundersökning på henne nu så tar jag det i samma veva, ska bara låta henne hämta sig från senaste veterinärbesöket. Hon uppskattar verkligen inte att åka bil. 
Svar på tråden Min tjocka, lata älsklings mat borde bytas, hjälp