• luna12

när en mamma bör sluta se sin son när han är naken?

tror du att dess ok vid åldern 12-13 år

• Svar på tråden när en mamma bör sluta se sin son när han är naken?
  • nuharjagbytt

Det enkla svaret är när han inte vill. Jag undrar om inte sonen var lite äldre än så. Hans pappa hade inga problem med det när han var 19 så det är olika.

• luna12
    nuharjagbytt said 2014-03-30 10:44:30 following:
    The simple answer is when he does not want. I wonder if the son was a little older than that. His father had no problem with it when he was 19 so it's different.
    Jag vet, det beror på ungen men ser ditt barn i åldern 14-17 är det bara konstigt
  • IsDimma

Det beror väl på sonen själv. Han kommer att börja skyla sig när han inte vill visa sig naken längre

• SecretMe

Ännu ett I-landsproblem.

• Fosfor

Jag har två söner som trots idoga försök att få dem att ha kläder på sig mestadels är nakna hemmavid. En är iofs 10, den andra är 23. Han som är 23 bor inte kvar hemma kan jag tillägga, utan han kliver omkring naken i sin egen lägenhet. Under några få år mitt i tonåren brukade han ha kalsonger på sig. Jag skyller denna vana på min man. Han är snart 50 och klipper obekymrat gräset hemma hos svärföräldrarna iförd strumpor och sandaler med resten av kroppen i full frihet.

• Flaskpostaren

I vår familj har det aldrig varit laddat med nakenhet. Tycker det är konstigt att man lär sina ungar att deras kroppar är pinsamma.

• nuharjagbytt
    luna12 skrev 2014-03-30 10:49:07 följande:
    Jag vet, det beror på ungen men ser ditt barn i åldern 14-17 är det bara konstigt
    Don't use automatic translate it is better we write in english. I didn't said I saw him then he was 14-17 but I don´t think that is so strange. It was his father that the fathers mother still saw at 19.

• Lindsey Egot the only one
    Flaskpostaren skrev 2014-03-30 11:28:00 följande:

I vår familj har det aldrig varit laddat med nakenhet. Tycker det är konstigt att man lär sina ungar att deras kroppar är pinsamma.

Håller med. Har en far som var nudist och inget konstig med det. Ven om jag inte gått naken som tonåring hemma.
  • Guapa

Beror på barnet. Förhoppningsvis aldrig :) (vi har en djupt rotad bastukultur i min familj)

Själv var jag dock sjukt blyg som ung, även fast resten av familjen var helt obekymrade kring nakenhet. Så det har inte alltid med uppfostran att göra utan kan vara helt på individnivå. Jag tycker inte man ska tvinga på nakenhet på ett barn som inte trivs med det, gör mer skada än nytta. 

• En blå giraff

Jag tror det där kommer naturligt. Barnet börjar skyla sig när han känner att han inte vill visa sig längre. När mina söner börjar göra det så kommer jag att respektera det. Det är säkert väldigt olika. Jag är uppväxt med en finsk släkt och alla badar bastu gemensamt. Nakenhet är ingenting konstigt alls och ingen bryr sig hur de andra ser ut. 

• Fiona M
    luna12 skrev 2014-03-30 10:49:07 följande:

Varför översätter du till engelska?
  • nuharjagbytt
    Fiona M skrev 2014-03-30 14:05:32 följande:

Varför översätter du till engelska?
    Är det mej du frågar?
    Kolla på när luna12 har citerat mitt inlägg, då är det på engelska. Dessutom tyder den dåliga svenska hon har  på direktöversättningar från engelska. Om hon bara läser det vi skriver översatt till engelska tappar man lätt syftningar och innebörden blir inte samma. Då är det bättre vi skriver på engelska från början.
  • Guapa
    En blå giraff skrev 2014-03-30 13:39:21 följande:
    Jag tror det där kommer naturligt. Barnet börjar skyla sig när han känner att han inte vill visa sig längre. När mina söner börjar göra det så kommer jag att respektera det. Det är säkert väldigt olika. Jag är uppväxt med en finsk släkt och alla badar bastu gemensamt. Nakenhet är ingenting konstigt alls och ingen bryr sig hur de andra ser ut. 
    Jag tycker det låter toppen att du respekterar barnets personliga integritet, även fast ni annars ser nakenhet som naturligt. 

Det gjorde inte min bastubadande familj. De tyckte att jag var löjlig när jag ville kyla mig med en handduk i bastun när jag var i yngre tonåren. När jag låste dörren för att duscha började min moster banka och skrika för att hon ville gå på toaletten. Sen fick mamma säga till mig att jag inte fick låsa in mig när vi var flera som delade stuga. Jag älskar min familj och hade världens bästa uppväxt men just den delen tyckte jag var skitjobbig.

Jag kommer aldrig förlöjliga mina barns känslor och personliga integritet, särskilt inte under de känsliga tiden när kroppen utvecklas som mest. De måste få upptäcka sin kropp i fred. 
  • Justin

Min mamma assisterade mig i badrummet tills jag var 12-13 och det tyckte jag var enbart pinsamt. Det började kännas så redan när jag var 9-10. Ville inte visa henne att jag tyckte så,

• fluu

När barnet inte vill mer. Såklart. Gäller självklart även pappor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Justin

Barn vill ofta inte visa att de känner obehag över att bli sedda nakna av en förälder. Därför bör man klargöra att de inte skall vara det och den regeln bör man införa så snart assistans i badrummet inte längre behövs och det brukar vara senast vid 8-9. Det finns också barn som kan tycka det vara sexigt att visa sig nakna och det är ju inte eftersträvansvärt att de bygger upp en sådan relation med en förälder.

Svar på tråden när en mamma bör sluta se sin son när han är naken?