Ess skrev 2014-04-05 12:53:24 följande:
Jag tycker en del verkar rätt knäppa som måste verkligen påpeka för en ny partner att deras barn kommer först och är mer viktig än partnern någonsin kommer att bli.
Hur hade samma förälder reagerat om jag som ny partner direkt påpekat att jag aldrig någonsin kommer att sätta hans/hennes barn först och i en nödsituation kommer att rädda mig själv och skita i hens barn. Är det lika ok att få påpekat?
Vissa saker är rätt självklara, som tex att man hjälper barnen i en nödsituation, en vuxen klara sig bättre själv.
Sen är det ju också så att man väljer sina egna barn instinktivt, om man måste hugga några barn och rusa ut. Likadant som att jag inte skulle välja att riskera att göra mina egna barn föräldralösa för partnerns barns skull.
Sen i vardagen så är alla lika viktiga och förtjänar att få tid och engagemang, oavsett om den är vuxen eller ett barn.
Självklart. Men även barn kan nog må bra att lära sig att allt inte kretsar runt dem. Att ibland måste även andras behov och önskemål vägas in. Alla har inte prinsar och prinsessor. De flesta av oss har vanliga ungar som ska klara sig själva så småningom.