• MikaelaKarespang

Hur går det till på valpkurser?

Hej! Jag undrar lite om valpkurser. Vi kommer att få hem vår lilla tik i mitten av maj. Hur snabbt kan man börja med kurserna? Vad gör man? Är det så bra som alla säger? Hur är miljön vi kommer vara i, inomhus/utomhus? Ja, som ni märker är det många frågor. Är tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hur går det till på valpkurser?
  • Dexter dot com

Vänta med kurs tills hunden har boat in sig hos er och är fullständigt trygg. Att gå kurs tidigt vid 3-4 månaders ålder tycker jag är bortkastade pengar då valpen är för ung för att kunna koncentrera sig mer än några minuter och kurserna brukar vara 2-2,5 timmar. Valpen brukar bli övertrött och kan inte ta in alla intryck.

Kurs är bra både för dig om du är ny hundägare och för valpen att tränas med störning och du lär känna andra valpägare som du kan träffa och träna ihop med.
    Man brukar vara ute en timme först och sen läggs hundarna i bilen och man fikar och har teori inne.
     Dom flesta klubbar har öppen träning 1-2 g/veckan så du kan "hänga" där och bara socialträna valpen i början och sen få hjälp med träningen när valpen blir äldre.

Anmäl dig i god tid om du ska gå på kennelklubben eller bruks för deras kurser brukar bli fulla fort eller så söker du efter en privat instruktör som gör med dom metoder du tycker är ok.

• prettyhurts

Minns inte hur gammal min hund var när vi gick på valpkurs, men några månader var han iallafall. Kursen hölls utomhus, vi stod i en cirkel och instruktören berättade om sin erfarenhet och vad vi kommer att göra under kursen osv. Sedan körde vi övningar varje gång, så som att få hunden att stanna, gå iväg och sedan ropa på honom.

Under kursen fick alla låna en lång lina som man kunde trampa på om hunden försökte rymma :) 

• anyXX

Verkar gå till väldigt olika :) vi har en tik på 7 månader, shetland sheepdog som vi precis har börjat på valpkurs med. Våra kurstillfällen är en timme långa. Vi går en promenad där vi stannar upp på olika ställen och tränar t ex inkallning, spår, sitt/ligg osv. Visst är det sånt man kan träna själv, men den stora vinsten tycker jag är att vår hund får träffa andra valpar och lära sig det sociala. På slutet fikar vi ihop och drar lite kort teori.

flicka 2008 & pojke 2010
  • nernu

Det är nog väldigt olika på olika ställen. Min valp var inte mycket mer än 4 månader när vi började. Det handlade mycket om att få bra kontakt med sin valp. Väldigt enkelt och roligt. Inga krav. Jag har dock uppfattat det som att valpen inte ska vara för gammal då övningarna är anpassade för just valpar och inte unghundar. Det brukar stå på hemsidan vilka åldrar de rekommenderar. Valpkurs är jätteroligt! Se till att anmäla dig i tid för platserna tar ofta slut fort!

• tjej87
    nernu skrev 2014-04-04 11:08:38 följande:
    Det är nog väldigt olika på olika ställen. Min valp var inte mycket mer än 4 månader när vi började. Det handlade mycket om att få bra kontakt med sin valp. Väldigt enkelt och roligt. Inga krav. Jag har dock uppfattat det som att valpen inte ska vara för gammal då övningarna är anpassade för just valpar och inte unghundar. Det brukar stå på hemsidan vilka åldrar de rekommenderar. Valpkurs är jätteroligt! Se till att anmäla dig i tid för platserna tar ofta slut fort!
    Vi gick också med valp när dom var runt 4 månader. Det var mycket kontaktövningar, inkallning och sen såklart busa med andra jämnåriga valpar och lära sig vara social.. Nu när han är 10 månader är det basic allmänlydnad som gäller i vår. Har kört valpkurs vid ca 4 månaders ålder på alla våra hundar. På vår brukshundsklubb går det bra att vara med på valpkurs så snart valpen fått alla vaccinationssprutor vilket ju gör att gränsen blir typ 3 månader.
Svar på tråden Hur går det till på valpkurser?