• Havi01

Ont i magen, dålig i magen, knottrig torr hy, ljuskänslig, täppt näsa, röd i rumpan - VAD ÄR DET HAN HAR?

Pojke snart fem år.
    Har gjort utredning för gluten och laktos men enligt läkaren är det inte något av dem.
    Känns som att man missar något.
    Lös i magen, ont i magen då och då, ont i huvudet, täppt näsa varje natt utan förkylning, röd och irriterad i rumpan, knottrig torr hy som ibland blir röd i ansiktet, väldigt känslig mot ljus i ögonen, dåligt humör, sover oroligt.

IBS?
    Ont i magen är olika varje gång, ibland efter tomatsås, ibland inget ont i magen efter tomatsås, ibland ont i magen efter morot, ibland inte, ibland efter mjölk, ibland inte.

• Svar på tråden Ont i magen, dålig i magen, knottrig torr hy, ljuskänslig, täppt näsa, röd i rumpan - VAD ÄR DET HAN HAR?
  • Rushmore

Man kan vara känslig mot gluten och laktos utan att det ger utslag på allergitester. Prova att utesluta dem och se om det blir bättre.

• Havi01
    Rushmore skrev 2014-03-31 10:19:24 följande:
    Man kan vara känslig mot gluten och laktos utan att det ger utslag på allergitester. Prova att utesluta dem och se om det blir bättre.
    När vi har uteslutit gluten eller laktos har vi tyckt att det blir mycket bättre, men reaktionerna kommer ändå då och då efter olika saker han äter, så det är så svårt att avgöra om det verkligen är laktos eller gluten. Om det hade försvunnit helt hade det ju varit lättare, men om det är en kombination av olika saker är det svårare. Inget verkar ensamt vara ansvarigt för symptomen.
  • Rushmore
    Havi01 skrev 2014-03-31 11:08:25 följande:
    När vi har uteslutit gluten eller laktos har vi tyckt att det blir mycket bättre, men reaktionerna kommer ändå då och då efter olika saker han äter, så det är så svårt att avgöra om det verkligen är laktos eller gluten. Om det hade försvunnit helt hade det ju varit lättare, men om det är en kombination av olika saker är det svårare. Inget verkar ensamt vara ansvarigt för symptomen.
    Då verkar det ju bero på någon överkänslighet mot ett födoämne och om det var min son skulle jag testa en elimineringsdiet där man provar sig fram kring vilka livsmedel han tål. Det finns allergiforum på nätet eller Facebook där det finns massor med hjälp att få.
  • Havi01
    Rushmore skrev 2014-03-31 13:08:04 följande:
    Då verkar det ju bero på någon överkänslighet mot ett födoämne och om det var min son skulle jag testa en elimineringsdiet där man provar sig fram kring vilka livsmedel han tål. Det finns allergiforum på nätet eller Facebook där det finns massor med hjälp att få.
    Tack för tipsen!!
  • Bright

Har ni fått veta vad det kan vara? Lider av samma saker exakt ända sen barndomen! Kille 20 år

• Carolinek89

Det kan inte vara så att han är allergisk mot mjölkprotein då? Eller har ni testat att utesluta mjölk helt någon gång?

Svar på tråden Ont i magen, dålig i magen, knottrig torr hy, ljuskänslig, täppt näsa, röd i rumpan - VAD ÄR DET HAN HAR?