• Anonym (hjälpmig)

Jag tror jag har levercancer, men är så extremt rädd för svaret och följderna!! snälla hjälp mig.

Hej, jag är en  ung tjej på  26 som bor i göteborgsområdet, jag har ett tag, flera år, ca 10, haft både ont i magen, ibs trodde dem, som blev bättre av hypnos, sedan när det blev bättre fick jag ryggvärk, som jag nu haft i snart 5 år, har försökt att ignorera det och tänkt att jag kanske varit lite hypokondrisk eller inbillat mig, är för övrigt bortsett från detta en positiv och lycklig person, o trivs med min man och hund och jobbet på restaurang, så livet har liksom funkat ändå trots en bakomliggande oro nånstans, eller så har jag tänkt att det berott på att jag alltid haft rätt dålig hållning och att jag sitter mycket framför datorn, och inte styrketränar. Men senaste månaderna har det gjort ondare och ondare, jag har googlat lite och började kallsvettas när jag läste om olika cancertyper som verkade passa in på mig, tex levercancer, för jag tror det är vid levern jag mest har ont, är öm och häromveckan sa min man att han kände en slags knöl på den  högra sidan av ryggen. Har haft allså ryggvärk och lite magont, o även ibland symptom som yrsel, illamående, trötthet och svårt att andas (trott att det kunde vara panikångest, men vad är hönan och ägget) problemet som ingen knappt vet, mer än jag, är att jag är LIVRÄDD, alltså på riktigt, ni har knappast mött nån värre än mig!!! är en riktig fegis när det handlar om sjukhus, kan inte ens ta ett stick i fingret eller se blod på tv utan att nästan svimma. Men då jag nu har allt ondare och mycket tid går åt till att tro att jag kanske är döende,  så känner jag att jag måste ta tag i det, för jag älskar verkligen livet och vill inte dö ung pga min dumma rädsla. Finns det läkare på vårdcentralen eller sjukhus i gbgområdet, som är särskilt utbildade för rädda, eller nån annan stanns i sverige?  var???? Kan jag få undersöka min rygg utan att behöva ta blodprover?  Får man ta med sig någon om man kommer till dem? Hur fort får man provsvar och får veta om det skulle vara levercancer? Läste att man kunde ta röntgen och ultraljud o liknande, minns när jag testade för min mage för 10 år sen, de första läkaren sa va liksom blodprov, men jag vill inte, och jag är så rädd, hur skjutton ska jag om jag har cancer klara en sån behandling? Gråter när jag skriver detta, för vad är det för mening att ens undersöka om man ändå inte skulle klara av en behandling mot cancer, bara för att man är rädd? Samtidigt skulle jag bli lugnad av at veta att det inte var nåt farligt. Det var nyss jag googlade om levercancer. Har bara trott att det drabbar alkoholister. (jag är  nykterist och dricker inte en droppe trots yrket i restaurangbranchen, och har knappt gjort någon gång, jag har heller aldrig rökt. Jag är inte överviktig. Skriver detta för att komma närmare målet att våga bli undersökt. Snälla, hjälp mig med svar. Tack på förhand, en ung och orolig tjej 25. ps är det vanligt med levercancer i min ålder? Och är dödligheten stor?
    kan man få ny lever när man är ung, för jag läste att alla utan 16 procent dör inom 5 år, då borde jag enligt statistiken dö snart, huuu hemska tanke, menar dem 5 år från när det startar eller från satt diagnos???

Känner mig så ensam med min oro, den enda jag pratat med detta om är min man. Jag får mest ont vid djupandning o vid tryck. Vet inte om det är synvilla, men på vissa foton o när jag speglat mig så tycker jag att det ser gulaktigt ut, runt min mun? Och jag googlade om gulsot i samband med detta o blev ännu mer rädd.

Finns det folk som dör av cancer i tex levern, utan att ha fått det konstaterat? Alltså att man en natt bara dör i sömnen? Utan att ha fått papper på en diagnos?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:09
    ps. jag har inte bara ont vid levern, men mest där nu, ibland har jag även ont i nacken o längre ner, vid svanken typ, det gör mest ont när jag ska lägga mig efter en lång dag, det gör minst ont när jag vaknar, ibland lindrar varma bad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:33
    har även ont där vid lungan, kan det vara lungcancer? men jag hostar aldrig!

VAD kan det vara om det inte är cancer?
    kan man ha såhär ont bara genom tex dålig hållning och dålig träning?

ryggont är ju vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:35
    Har inte berättat om detta för mina bröder och föräldrar o släkt, vill inte oroa dem IFALL det bara är lathet/dålig hållning som gör det onda, bör jag säga nåt ändå till dem? mina föräldrar o bröder är sånna som lätt oroar sig i onödan, så om jag berättade om min oro skulle de bli helt förstörda av rädsla, de älskar mig högt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:38
    på senare tid känns det när jag dricker juice, alltså det känns dom jag känner hur vätskan är i magen, kan inte förklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:42
    sv.wikipedia.org/wiki/Ascites

min mage är svullen, men inte sådär

men tänk om det är ascites??

svullen mage trodde jag va Ibsens fel, men tänk om??? : ((

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:44
    finns det nån läkare som är expert på sånna som är sjukligt rädda, som mig? tipsa om plats snälla, är beredd att resa till kina ; )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 03:00
    2 saker e jag rädd för

att gå hela livet men denna rädsla, om det bara e nåt simpelt som att styrketräna.

eller att dö för tidigt pga min dumhet

jag älskar livet, så varför är det så himla svårt, jag är livrädd, vettskrämd, det är en mardröm.
  • Svar på tråden Jag tror jag har levercancer, men är så extremt rädd för svaret och följderna!! snälla hjälp mig.
  • Anonym (hjälpmig)

nån annan som är i liknande situation som mig, vi kanske kan  peppa varann att ta itu med detta?

• Anonym (hjälpmig)

han har sagt det, att han bokar tid o följer med, men sen säger jag vänta en dag, o bangar ut

o då blir han ledsen o säger att mer kan han inte göra

jag flyr och skjuter upp

först nu som jag ens skriver om det......

• Fundersam02

Det finns väl inte så många  alternativ.

1. Strunta i att besöka läkaren och fortsätt att vara rädd.

2. Gå till läkaren och bli undersökt.

3. Om du inte vågar gå till en läkare kanske du ska gå till en psykolog och få hjälp mot fobin först.

• Anonym (gå)

Säg till han att han ska ringa även om du sedan ändrar dig.

• Anonym (jopulikik)

är levern infekterad blir man ofta gul om ögonen (ögon vitan) och i kroppen, man mår också dåligt har svårt för att äta

detta kan man kolla lugnt med först blodprov
    sen om de hittar något på proven gör man en undersökning

du ta och ring vårdcentralen och så...

tror du överdriver men kolla upp det

kanske du behöver prata med en psykolog sen i framtiden sök det också kanske kbt med mera 

• Isbit

Googla inte!!! Allt du söker kommer komma upp som möjlig cancer.
    Du har ångest!

• Isbit

Du kanske behöver en kiropraktor om du har ont i ryggrn

• Anonym (du kanske)

Du kanske har OCD googla på det

Gå till läkaren ta prover så slipper du undra och har du inget borde du börja gå till psykolog och om h/n anser att du har ocd eller hypokondri eller båda så får du gå i terapi KBT och ta medicin som hjälper dig

Lycka till kram

• Ej rädd

Du kanske bara har gallsten!
    Din lever blir inte bara påverkad av alkohol och cancer, även inflammationer (t ex gallsten), andra sjukdomar som går att behandla och vissa läkemedel. Om man är överviktig har man ofta en förstorad lever, sk fettlever, som påverkar funktionen.

Jag har både IBS och fibromyalgi och hade kroniska gallstenssmärtor i många år innan läkarna tog mig på allvar. För 2½ år sedan fick jag operera bort min gallblåsa pga att den var kroniskt inflammerad, full av stenar.
    Då hade jag varit inlagd på sjukhus 2 ggr med antibiotika i dropp och höll på att utveckla en bukhinneinflammation.Rynkar på näsan

Om man INTE tar gallblåseinflammation på allvar och söker vård så kan man till slut dö i svåra smärtor i en bukhinneinflammation, men DET kan du omöjligt missa.

Oavsett hur rädd du är måste du ju söka vård NU! Ge dig inte förrän de förstår hur rädd du är, du KAN få lugnande mediciner. En tablett gör verkan inom 10-15 min och sedan märker du inte hur snabbt det går att tappa dig på blod. Skrattande

Om du är sjuk och har problem med gallan:
    Det enklaste sättet är att ta ett blodprov, då märker de om levervärdet har förändrats och om man har en inflammation i kroppen.

Du kan också be om ett ultraljud över gallan och levern, det är smärtsamt om man har ont, för de trycker hårt mot kroppen under undersökningen, men du behöver inte se blod!

Har man en lätt inflammation, en enstaka sten som har fastnat tillfälligt, kanske man inte uppelever den "normala" sortens gallstensanfall som kommer med en blixtrande smärta.

Jag hade ofta smärta i över 24 timmar, en gång 48 timmar, men det kommer och går med enorma smärtsamma kramper. Man är ofta kallsvettig, illamående och får diarré eller känner sig orolig i magen.

Man kan också ha en lätt (mer eller mindre kronisk) malande värk i magen, runt levern som sitter ganska högt upp i buken på höger sida. Då har man den värken hela tiden, och inga svåra kramper.

Men har du IBS sitter smärtan ofta på vänster sida och jag (som har IBS) har även ganska svår smärta i hela buken, dygnet runt.

Ofta får man en brännande, svidande känsla i halsen och i övre delen av magen och buken om man har IBS. Det är halsbränna och en annan diagnos är magkatarr.

Magsyran kan blir riktigt smärtsam (trots att jag medicinerar med Omeprazol) och jag får även svåra kramper i bröstkorgen/övre delen av buken. Detta beror delvis på magsyran (halsbränna).

Trots att min gallblåsa är bortopererad har jag kvar samma smärta och kramper i magsäcken och resten av buken. Det kändes som jag fortfarande hade kroniska gallproblem och då fick jag diagnosen IBS (som jag haft hela livet men inte märkt så mycket av innan).

Det är levern som producerar galla, som sedan lagras i gallblåsan, och har man problem med gallblåsan (t ex en sten som har fastnat i utgången) så blir levern påverkad och man kan få förhöjda levervärden.

Det är gallan (tillsammans med andra ämnen) som ska bryta ner och bearbeta maten i tarmarna och har man problem med gallblåsan så får man ofta ont i magen av att äta svårsmälta saker och mycket fett. Det kan till slut trigga igen gallstensanfall. I mitt fall fick jag mycket smärtsamma kramper av precis allt jag åt. Då är det dags att avlägsna gallblåsan.

Lossnar inte stenen så kan urinen blir orange-röd-brun, (mycket mörkare med en röd ton i) och till slut får man även gulsot = gula ögonvitor och gul hy främst i ansiktet (det är väl där man ser det först).

Du kanske har problem med levern, kanske t o m levercancer, men du kan även ha gallsten som INTE är livsfarligt och som du mycket troligen inte dör av (det oftast lång tid innan gallstensinflammationen förvärras och blir bukhinneinflammation).

Men ingen här på FL är ju läkare och har träffat dig IRL och gått igenom dina symptom!
    Du kommer inte att må bättre förrän du har sökt hjälp!
    Det räcker med blodprov för att få veta om du INTE har cancer!
    Jag förstår att du är väldigt rädd, men tänk på hur snabbt det går att få reda på orsaken till dina smärtor.
    Reser du verkligen hellre till Kina än tar blodprov på vårdcentralen?! Förvånad
    Be om stesolid eller sobril istället så är det fixat på 10 min och du kan leva resten av ditt liv!

• Ej rädd

Ska tillägga: min fibromyalgi är extrem, jag har konstant värk i hela kroppen och får väldigt smärtsamma muskelinflammationer, främst i båda höftlederna (som går ner i benen och ibland även "upp" till nedre delen av ryggen). Sedan i bröstryggen och i ryggen, ner till skulderbladsfästet. 

Så redan innan jag fick inflammerad gallblåsa hade jag ont i hela kroppen och det var svårt att säga om det märktes mer i ryggen.

Men om jag tog medicinen direkt när de första symptomen dök upp så blev det aldrig så illa att jag krampade och spydde galla i flera timmar. Tyvärr så hjälpte det bara i början, när inflammationen blev kronisk så hjälpte ingenting.

Så här märktes symptomen på mig (och många andra): 
    smärtan i magen går rakt igenom hela kroppen som ett spjut, från magen ut i ryggraden. En "rak linje" genom hela kroppen.
    Sedan börjar det bränna och svida genom hela högerarmen och går ut i ryggen på höger sida. Gallstenssmärta sitter mer åt höger, IBS-smärta sitter på vänster sida i magen. 

Ett par timmar efter denna inledande smärta som alltid var diffus, men som kändes igen väldigt tydligt om man har känt det innan, fick jag ett långvarigt och väldigt smärtsamt gallstensanfall, med kramper så att jag låg och spydde galla i flera timmar. Man måste ständigt röra på sig, det är omöjligt att sitta, ligga eller stå.

Man blir väldigt trött, men det är nästan omöjligt att sova pga smärtan. Ofta vaknade jag mitt i natten av ett fullskaligt anfall och då är det bara att försöka ta medicinen och härda ut. Ibland gjorde det så ont att jag tuppade av några sekunder pga smärtan när anfallen var som värst. Det går inte att dricka eller äta under anfallet, därför är stolpiller bättre. 

Ibland upphörde anfallet när jag hade spytt upp galla första gången, antar att stenen lossnade då. Även om jag alltid mådde väldigt illa, så spydde jag inte så ofta. Det är sällan jag gör det, inte ens med magsjuka el vinterkräksjuka.

Känner du igen detta så är det troligtvis gallsten.
    Om du googlar på IBS och fibromyalgi så ser du att symptomen är annorlunda. Vid fibro kan smärtan flytta runt sig i kroppen och man är väldigt trött. IBS och gallsten så sitter smärtan på samma ställe hela tiden.

• Teresiat

Om du nu älskar livet så borde du uppsöka vård NU! Cancer i levern kan opereras bort om det inte hunnit gå för långt.

• Anonym (Anonym)

Hej, gammalt inlägg jag vet men jag testar ändå. 

Hur gick det för dig TS? Jag är i samma sits som dig med liknande symptom.

Kram! 

• Anonym (hypo)

Sluta googla. ALLT är cancer enligt google 

Ring vårdcentralen och säg att du är orolig beskriv dina problem be om en tid

Jag hade liknade rädsla fast med min hals för nåt år sen. Google sa cancer ringde vårdcentralen fick komma till en läkare det visade sig att jag sov konstigt och därför blev stel i nacken och därför hade ont i halsen 

Extrem lättnat efteråt . Dom kommer hjälpa dig och undersöka dig om du ber dom 

• Anonym (L)
    Anonym (hypo) skrev 2023-11-26 11:15:08 följande:

Sluta googla. ALLT är cancer enligt google 

Ring vårdcentralen och säg att du är orolig beskriv dina problem be om en tid

Jag hade liknade rädsla fast med min hals för nåt år sen. Google sa cancer ringde vårdcentralen fick komma till en läkare det visade sig att jag sov konstigt och därför blev stel i nacken och därför hade ont i halsen 

Extrem lättnat efteråt . Dom kommer hjälpa dig och undersöka dig om du ber dom 

Om TS lever idag 9 år senare så var det med all sannolikhet INTE levercancer. Och om det var så illa att det var det så lär du av förklarliga skäl inte få något svar.
  • Anonym (Camilla)

Du behöver få hjälp med fin hälsoångest. Hade du haft levercancer hade du varit död vid det här laget. Det är inte så jäkla lätt att dö i cancer. Svårt och väldigt jobbigt. 

Du skulle behöva en samtalskontakt som kan hjälpa dig att bena ut dessa tankar. De eskalerar och du har ingen gräns för var det slutar. Om du berättar att du är jätterädd när du bokat läkartid och att du gärna vill ha någon med dig så kommer det att gå finfint. Har du någon vän eller anhörig som kan följa med. Du behöver en grundlig undersökning av alla dina symtom för att komma tillrätta med fina katastroftankar. Du kan säga att du inte vill lämna blodprov i första skedet utan mer prata och gå igenom din hälsoångest. Du måste försöka ta itu med det här innan det äter upp dig helt. Oron alltså. Inget annat. Google kan vara fin största fiende när det gäller symtom och hur du tolkar det. Du inser ju någonstans att du inte kan leva så här. Din oro upptar så gott som hela din vakna tid. Du ska ju leva och må bra nu. Vara nyfiken på livet och allt vad det har att ge. Unna dig själv det. Ge dig chansen till att få vara tillfreds och må bra. 

• Anonym (Tjejen)

Du får ta dig i kragen och sluta banga i sista minuten när du har fått en tid. Förhoppningsvis så är det inget farligt men tänk om det är det och du behöver vård på direkten.  Om du fortsätter skjuta på det som du gör så kan det gå tillslut vara försent och läkarna kan inte hjälpa dig. Ju mer du bangar för besöket ju större bli risken att läkarna inte kan hjälpa dig. Om du älskar livet se då till att få hjälp. 

• Anonym (2014)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-11-26 13:07:43 följande:

Du behöver få hjälp med fin hälsoångest. Hade du haft levercancer hade du varit död vid det här laget. Det är inte så jäkla lätt att dö i cancer. Svårt och väldigt jobbigt. 

Du skulle behöva en samtalskontakt som kan hjälpa dig att bena ut dessa tankar. De eskalerar och du har ingen gräns för var det slutar. Om du berättar att du är jätterädd när du bokat läkartid och att du gärna vill ha någon med dig så kommer det att gå finfint. Har du någon vän eller anhörig som kan följa med. Du behöver en grundlig undersökning av alla dina symtom för att komma tillrätta med fina katastroftankar. Du kan säga att du inte vill lämna blodprov i första skedet utan mer prata och gå igenom din hälsoångest. Du måste försöka ta itu med det här innan det äter upp dig helt. Oron alltså. Inget annat. Google kan vara fin största fiende när det gäller symtom och hur du tolkar det. Du inser ju någonstans att du inte kan leva så här. Din oro upptar så gott som hela din vakna tid. Du ska ju leva och må bra nu. Vara nyfiken på livet och allt vad det har att ge. Unna dig själv det. Ge dig chansen till att få vara tillfreds och må bra. 

Anonym (Tjejen) skrev 2023-11-26 13:25:55 följande:

Du får ta dig i kragen och sluta banga i sista minuten när du har fått en tid. Förhoppningsvis så är det inget farligt men tänk om det är det och du behöver vård på direkten.  Om du fortsätter skjuta på det som du gör så kan det gå tillslut vara försent och läkarna kan inte hjälpa dig. Ju mer du bangar för besöket ju större bli risken att läkarna inte kan hjälpa dig. Om du älskar livet se då till att få hjälp. 

Tråden är nästan 10 år gammal.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (2014) skrev 2023-11-26 13:29:11 följande:
    Anonym (Tjejen) skrev 2023-11-26 13:25:55 följande:

Tråden är nästan 10 år gammal.
    Pju vilken tur. Det såg jag inte. Tack! 
Svar på tråden Jag tror jag har levercancer, men är så extremt rädd för svaret och följderna!! snälla hjälp mig.