Jag tror jag har levercancer, men är så extremt rädd för svaret och följderna!! snälla hjälp mig.
Hej, jag är en ung tjej på 26 som bor i göteborgsområdet, jag har ett tag, flera år, ca 10, haft både ont i magen, ibs trodde dem, som blev bättre av hypnos, sedan när det blev bättre fick jag ryggvärk, som jag nu haft i snart 5 år, har försökt att ignorera det och tänkt att jag kanske varit lite hypokondrisk eller inbillat mig, är för övrigt bortsett från detta en positiv och lycklig person, o trivs med min man och hund och jobbet på restaurang, så livet har liksom funkat ändå trots en bakomliggande oro nånstans, eller så har jag tänkt att det berott på att jag alltid haft rätt dålig hållning och att jag sitter mycket framför datorn, och inte styrketränar. Men senaste månaderna har det gjort ondare och ondare, jag har googlat lite och började kallsvettas när jag läste om olika cancertyper som verkade passa in på mig, tex levercancer, för jag tror det är vid levern jag mest har ont, är öm och häromveckan sa min man att han kände en slags knöl på den högra sidan av ryggen. Har haft allså ryggvärk och lite magont, o även ibland symptom som yrsel, illamående, trötthet och svårt att andas (trott att det kunde vara panikångest, men vad är hönan och ägget) problemet som ingen knappt vet, mer än jag, är att jag är LIVRÄDD, alltså på riktigt, ni har knappast mött nån värre än mig!!! är en riktig fegis när det handlar om sjukhus, kan inte ens ta ett stick i fingret eller se blod på tv utan att nästan svimma. Men då jag nu har allt ondare och mycket tid går åt till att tro att jag kanske är döende, så känner jag att jag måste ta tag i det, för jag älskar verkligen livet och vill inte dö ung pga min dumma rädsla. Finns det läkare på vårdcentralen eller sjukhus i gbgområdet, som är särskilt utbildade för rädda, eller nån annan stanns i sverige? var???? Kan jag få undersöka min rygg utan att behöva ta blodprover? Får man ta med sig någon om man kommer till dem? Hur fort får man provsvar och får veta om det skulle vara levercancer? Läste att man kunde ta röntgen och ultraljud o liknande, minns när jag testade för min mage för 10 år sen, de första läkaren sa va liksom blodprov, men jag vill inte, och jag är så rädd, hur skjutton ska jag om jag har cancer klara en sån behandling? Gråter när jag skriver detta, för vad är det för mening att ens undersöka om man ändå inte skulle klara av en behandling mot cancer, bara för att man är rädd? Samtidigt skulle jag bli lugnad av at veta att det inte var nåt farligt. Det var nyss jag googlade om levercancer. Har bara trott att det drabbar alkoholister. (jag är nykterist och dricker inte en droppe trots yrket i restaurangbranchen, och har knappt gjort någon gång, jag har heller aldrig rökt. Jag är inte överviktig. Skriver detta för att komma närmare målet att våga bli undersökt. Snälla, hjälp mig med svar. Tack på förhand, en ung och orolig tjej 25. ps är det vanligt med levercancer i min ålder? Och är dödligheten stor?
kan man få ny lever när man är ung, för jag läste att alla utan 16 procent dör inom 5 år, då borde jag enligt statistiken dö snart, huuu hemska tanke, menar dem 5 år från när det startar eller från satt diagnos???
Känner mig så ensam med min oro, den enda jag pratat med detta om är min man. Jag får mest ont vid djupandning o vid tryck. Vet inte om det är synvilla, men på vissa foton o när jag speglat mig så tycker jag att det ser gulaktigt ut, runt min mun? Och jag googlade om gulsot i samband med detta o blev ännu mer rädd.
Finns det folk som dör av cancer i tex levern, utan att ha fått det konstaterat? Alltså att man en natt bara dör i sömnen? Utan att ha fått papper på en diagnos?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:09
ps. jag har inte bara ont vid levern, men mest där nu, ibland har jag även ont i nacken o längre ner, vid svanken typ, det gör mest ont när jag ska lägga mig efter en lång dag, det gör minst ont när jag vaknar, ibland lindrar varma bad.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:33
har även ont där vid lungan, kan det vara lungcancer? men jag hostar aldrig!
VAD kan det vara om det inte är cancer?
kan man ha såhär ont bara genom tex dålig hållning och dålig träning?
ryggont är ju vanligt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:35
Har inte berättat om detta för mina bröder och föräldrar o släkt, vill inte oroa dem IFALL det bara är lathet/dålig hållning som gör det onda, bör jag säga nåt ändå till dem? mina föräldrar o bröder är sånna som lätt oroar sig i onödan, så om jag berättade om min oro skulle de bli helt förstörda av rädsla, de älskar mig högt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:38
på senare tid känns det när jag dricker juice, alltså det känns dom jag känner hur vätskan är i magen, kan inte förklara
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:42
sv.wikipedia.org/wiki/Ascites
min mage är svullen, men inte sådär
men tänk om det är ascites??
svullen mage trodde jag va Ibsens fel, men tänk om??? : ((
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 02:44
finns det nån läkare som är expert på sånna som är sjukligt rädda, som mig? tipsa om plats snälla, är beredd att resa till kina ; )
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 03:00
2 saker e jag rädd för
att gå hela livet men denna rädsla, om det bara e nåt simpelt som att styrketräna.
eller att dö för tidigt pga min dumhet
jag älskar livet, så varför är det så himla svårt, jag är livrädd, vettskrämd, det är en mardröm.