• Anonym (TS)

Stämma på kostnaderna för umgängesresor?

Lite bakgrundsinfo:

För fyra år sedan flyttade mitt barns far 100 mil bort för att han kände för att byta miljö. Sa upp sig, sålde huset och lämnade vårt barn hos mig. Han betalade lägsta underhållet och vi delade på resekostnaderna som totalt hamnade på ca 4000 kr per lov. Efter några år flyttade vårt barn till honom pga mobbing i sin skola, min separation och att min ekonomi helt raserades. (Jag ville inte att hen skulle bevittna detta) Jag har börjat återhämta mig ekonomiskt men jag har verkligen inte råd med dessa umgängesresor och samtidigt ha pengar att röra oss med när hen är här. I julas stod pappan för 2/3 av resekostnaderna, men för att vårt barn nu ska få hälsa på mig till påsklovet vill han att jag står för både resan dit och hem. Han anser att jag kan visa lite uppskattning för hans generösa gest i julas. Jag har alldeles oavsett tacksamhetsgrad inte råd med en resa t/r och jag kommer inte kunna komma på fötter ekonomiskt på evigheter efter en så stor utgift som det handlar om nu. Till saken hör även att jag har två barn till att försörja.

Jag blir galen på människan. Kan jag stämma honom på resekostnaderna så vårt barn kan få träffa mig på loven och hur gör man i så fall?

• Svar på tråden Stämma på kostnaderna för umgängesresor?
  • Anonym (TS)
    Anonym (h) skrev 2014-04-01 10:36:02 följande:
    Skaffade du två barn till under de fyra år som gått och under vilka du inte haft råd att ha det barn du talar om här boende hos dig?

Nej, de fanns redan. Mina ekonomiska förutsättningar har ändrats drastiskt.
  • Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 10:37:19 följande:

Jag tyckte det var oskäligt då med Men är du säker på din sak (juridiskt) eller är det din personliga åsikt?
    Han flyttade innan sonen flyttade till honom så du kan inget göra åt det idag. Det är jag 99.9% säker på. Men ta kontakt med ett ombud om du vill.

Var på fastlandet? Är det Stockholm Kiruna eller?

• Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 10:40:02 följande:
    Han flyttade innan sonen flyttade till honom så du kan inget göra åt det idag. Det är jag 99.9% säker på. Men ta kontakt med ett ombud om du vill.

Var på fastlandet? Är det Stockholm Kiruna eller?

Hur menar du då? Kostnaden för umgängesresorna är exakt lika stora oavsett hos vem barnet bor stadigvarande hos, på vilket sätt skulle det vara en betydande skillnad att jag låter barnet bo där?

Nej, jag bor långt från Stockholm, och han bor i inlandet. Långt från städer.
  • Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 10:46:08 följande:

Hur menar du då? Kostnaden för umgängesresorna är exakt lika stora oavsett hos vem barnet bor stadigvarande hos, på vilket sätt skulle det vara en betydande skillnad att jag låter barnet bo där?

Nej, jag bor långt från Stockholm, och han bor i inlandet. Långt från städer.
    Därför att det handlar om att han flyttade först, hade umgängesresor. Sen valde du att låta barnet flytta till honom, utan att klaga på att det var oskäligt med 100 mil emellan hemmen.

Så många flygplatser finns inte i Lappland.
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 10:52:49 följande:
    Därför att det handlar om att han flyttade först, hade umgängesresor. Sen valde du att låta barnet flytta till honom, utan att klaga på att det var oskäligt med 100 mil emellan hemmen.

Så många flygplatser finns inte i Lappland.

Klaga som i att gå vidare juridiskt?

Misstror du resekostnaderna eller vad syftar du på? Lappland har ett antal flygplatser, jo, och hen alternerar mellan några beroende på när hen behöver åka. Gotland har en flygplats, mellanlandar på Arlanda och sedan behövde hen ta sig tillbaka igen. Du får gärna räkna på det om du vill.
  • Anonym (TS)

Givetvis anser jag att jag bör underlätta för mitt barn att ses och betala efter förmåga, dock har jag ingen sådan förmåga i dagsläget och därmed kommer vi inte ses. Av principskäl från hans sida. Jag känner att detta är orimligt ur hennes perspektiv.

Jag tackar så mycket för svaren jag fått hittills och ska kontakta ett ombud och höra mig för om rimligheten i detta.

• Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 11:15:04 följande:
    Givetvis anser jag att jag bör underlätta för mitt barn att ses och betala efter förmåga, dock har jag ingen sådan förmåga i dagsläget och därmed kommer vi inte ses. Av principskäl från hans sida. Jag känner att detta är orimligt ur hennes perspektiv.

Jag tackar så mycket för svaren jag fått hittills och ska kontakta ett ombud och höra mig för om rimligheten i detta.
    Saknar du försörjningsförmåga kan du ansöka om stöd från socialtjänsten för umgänge och umgängesresor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 11:21:50 följande:
    Saknar du försörjningsförmåga kan du ansöka om stöd från socialtjänsten för umgänge och umgängesresor.

Jaså? Det ska jag genast undersöka.
  • Anonym (....)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-01 11:23:30 följande:

Jaså? Det ska jag genast undersöka.
    Jag hoppas att det löser sig för er.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (@) skrev 2014-04-01 05:33:27 följande:
    Du kontaktar ett ombud och så lämnar den in en stämning i tr men det lär knappast bli klart till påsklov eller sommarlov i år kanske med stor tur till nästa år. Du kan driva det själv i tr med men då skall du kunna facktermer och vad som sker i processen. Ny rekommendation är att den som flyttar betalar resorna men kan försvåra att barnet flyttat dit nu så lycka till
    Och vilken referens har du för den "nya rekommendationen"???
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-04-01 11:32:28 följande:
    Jag hoppas att det löser sig för er.

Tack, det löser sig denna gång. När han förstod att jag faktiskt inte kan betala så kom han på att han ju ska bila förbi mig i en arbetsresa, och då kunde ju dottern följa med. Bäst att vänta in i det sista med att meddela detta bara så både mor och dotter kan gråta lite först  Solig  Av principskäl.
Svar på tråden Stämma på kostnaderna för umgängesresor?