• VeronikaK

Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?

Ja, som rubriken lyder. Är nyfiken på hur andra löser det. Är inte vv-förälder själv men kan tänkas bli i framtiden. Några saker:

1. Ålder på barnen.
    2. Hur länge har de bott vv?
    3.  Vilken dag byter ni på? Nackdelar/fördelar med det?
    4. Hur håller ni kontakt med barnen under veckan då de inte är hos er? (om vi gör det)
    5. Hur gör ni med jobbet? Har ni anpassat tiderna till vv så att ni jobbar extra mycket den veckan barnen inte är hos er osv?

Jätteglad för svar. :)

• Svar på tråden Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?
  • BioBonus
    VeronikaK skrev 2014-04-01 09:44:33 följande:
    Ja, som rubriken lyder. Är nyfiken på hur andra löser det. Är inte vv-förälder själv men kan tänkas bli i framtiden. Några saker:

1. Ålder på barnen.
    4. Hur håller ni kontakt med barnen under veckan då de inte är hos er? (om vi gör det)
    5. Hur gör ni med jobbet? Har ni anpassat tiderna till vv så att ni jobbar extra mycket den veckan barnen inte är hos er osv?

1. 9, 16 och 18
    2. Fem år ungefär
    3. Yngste byter fredagar och de två äldsta på söndagar pga den andre förälderns arbetssituation.
    4. Vi håller lite kontakt med barnen, mest sms. Vill de ringa så får de göra det, men vi har inget behov av att hålla kontakten varje dag. Vi vet att de har det bra, och att de hör av sig om de vill något. När de var mindre ringde vi ungefär två ggr i veckan kanske bara för att säga hej. Men inte alltid det heller.
    5. Vi har ganska fria arbetstider, men jobbar ungefär lika oavsett om barnen är hos oss eller inte.

De äldsta har självklart fått välja hur de vill bo, eller åtminstone uttrycka en åsikt, och de vill fortfarande bo varannan vecka. De är trygga i det och vill träffa oss båda lika mycket. De har bott heltid hos mig en period nu under hösten pga pappans arbetssituation och blev överlyckliga när de nu kunde gå tillbaka till det gamla vanliga. Så för en del barn funkar verkligen vv bra. Även när de blir lite större.

Vi har inte heller svängdörrar hemma hos oss - är de hos pappa så är det där de är den veckan, kommer de hem till mig så får de höra av sig innan.

• BioBonus
    BioBonus skrev 2014-04-01 14:37:24 följande:

1. 9, 16 och 18
    2. Fem år ungefär
    3. Yngste byter fredagar och de två äldsta på söndagar pga den andre förälderns arbetssituation.
    4. Vi håller lite kontakt med barnen, mest sms. Vill de ringa så får de göra det, men vi har inget behov av att hålla kontakten varje dag. Vi vet att de har det bra, och att de hör av sig om de vill något. När de var mindre ringde vi ungefär två ggr i veckan kanske bara för att säga hej. Men inte alltid det heller.
    5. Vi har ganska fria arbetstider, men jobbar ungefär lika oavsett om barnen är hos oss eller inte.

De äldsta har självklart fått välja hur de vill bo, eller åtminstone uttrycka en åsikt, och de vill fortfarande bo varannan vecka. De är trygga i det och vill träffa oss båda lika mycket. De har bott heltid hos mig en period nu under hösten pga pappans arbetssituation och blev överlyckliga när de nu kunde gå tillbaka till det gamla vanliga. Så för en del barn funkar verkligen vv bra. Även när de blir lite större.

Vi har inte heller svängdörrar hemma hos oss - är de hos pappa så är det där de är den veckan, kommer de hem till mig så får de höra av sig innan.

Så jag har inte nyligen börjat med det, men nyligen "börjat om" med det :)
  • Shorona

1. Ålder på barnen.

1. 4 år och 7 år.

2. Sen Juli 2013.

3. Vi hade Söndagar som bytesdag förut men har sen ca en månad tillbaks Måndagar. Måndagar känns bättre då vi får hela helger med barnen, förut kändes Söndagarna som en enda lång transportsträcka där man väntade på att ta emot/lämna barnen.

4. Vi pratar i telefonen varje kväll när de ska sova. Några minuter om deras dag och så ett god natt på det.

5. Just nu är jag långtidssjukskriven, men exmaken jobbar vanliga tider när han har barnen och mer när jag har barnen.
  • Mercurialis
    1. Ålder på barnen.
    Barnen är 4 år och 7 år.

Sedan den 1 november förra året.

Vi byter på fredagar i och med hämtning på förskola/fritids. Det kommer vi att ändra till söndagar (eftermiddag/kväll), när terminen är slut, eftersom det fungerar dåligt om barnen vill ha med sig saker mellan oss föräldrar.

Normalt sett brukar jag inte ha kontakt med barnen under den vecka de är hos sin pappa. De får naturligtvis ringa om de vill men det brukar inte ske. Ibland träffas vi och gör något tillsammans allihop. Barnens pappa är ibland upptagen kvällstid under veckorna när barnen är hos honom och då är de hos mig de timmarna.

Nej. Jag har samma undervisningstid alla veckor och mitt schema (=de lektioner jag undervisar) ser ut så att jag inte kan lägga ett ramschema som gör att jag kan gå hem tidigare varannan vecka. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    La Lola skrev 2014-04-01 10:30:04 följande:
    För mig är det inget jobbigt att vara ifrån mitt barn. Och vill Hedda prata med mig så får hon ju det (och lika när hon är hos mig o vill prata med sin pappa). Behöver jag informeras om något så snackar jag o min ex-man med varann, det gör vi dagligen iaf.

Jag jobbar också med barn förövrigt.
    La Lola skrev 2014-04-01 10:34:21 följande:
    Ja jag ser ingen mening med att jaga mitt barn dagligen eller hur ofta det nu måste ske o fråga hur livet är där borta (typ 400 meter från där jag bor). Vill hon berätta något eller höra min röst så får hon ju det när hon vill.
    Jag resonerar precis som du.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Schna

1. Ålder på barnen.

1. De är 2½ och 6 år.

2. Sen augusti, innan det bytte vi var tredje dag.

3. Måndag eftermiddag. Det har inte så stor betydelse vilken dag det är, men det funkar bra. Vi tog en dag bara.

4. Barnen får höra av sig om de vill det, vi ringer inte och påminner. Dock händer det att vi hittar på saker som familj ibland. På lördag kommer de hit eftersom deras pappa annars skulle behöva barnvakt annars, t ex.

5. Ja.

It takes a fool to remain sane
  • candi
    BioBonus skrev 2014-04-01 14:37:24 följande:
    1. 9, 16 och 18 2. Fem år ungefär 3. Yngste byter fredagar och de två äldsta på söndagar pga den andre förälderns arbetssituation. 4. Vi håller lite kontakt med barnen, mest sms. Vill de ringa så får de göra det, men vi har inget behov av att hålla kontakten varje dag. Vi vet att de har det bra, och att de hör av sig om de vill något. När de var mindre ringde vi ungefär två ggr i veckan kanske bara för att säga hej. Men inte alltid det heller. 5. Vi har ganska fria arbetstider, men jobbar ungefär lika oavsett om barnen är hos oss eller inte. De äldsta har självklart fått välja hur de vill bo, eller åtminstone uttrycka en åsikt, och de vill fortfarande bo varannan vecka. De är trygga i det och vill träffa oss båda lika mycket. De har bott heltid hos mig en period nu under hösten pga pappans arbetssituation och blev överlyckliga när de nu kunde gå tillbaka till det gamla vanliga. Så för en del barn funkar verkligen vv bra. Även när de blir lite större. Vi har inte heller svängdörrar hemma hos oss - är de hos pappa så är det där de är den veckan, kommer de hem till mig så får de höra av sig innan.

De sista du skrev lät bra, inga svängdörrar & då pratar du om dina egna barn, få se hur det kommer bli här Min makes barn ska nu börja bo hos oss v.v vilket ger mig lite oro i magen, under 8 års tid har de varit varannan helg till att nu de sista Tors-mån & plötsligt när mamman träffar en karl kunde hon gå med på v.v!! Något som kommer bli bra för barnen men en stor omställning, tror jag, för oss alla. Dottern snart 12 å sonen 13. Vi ska byta fre-fre för så gör mammans nya, så vi gick med på det, vilket vi tyckte lät bra just att de blir en lugnare start på veckan & en skön start på icke barn helg. Mamman har under alla år styrts av pengar oavsett vad, har hon aldrig haft råd med något, fruktansvärd dålig att planera, hon anser att bidragen ska hålla henne flytande å täcka hennes kostnader, hon har aldrig pengar över vilket barnen fått lida för i de mesta. Vi betalar underhållsbidraget å måste trots de ut med pengar för att barnen kan gå i okey kläder, hon tycker de är de minsta vi ska göra. Har försökt förklara att vi inga bidrag får utan vi betalar pengar ifr vår lön vilket hon oxå måste förstå att hon oxå måste göra, barn kostar. Min oro är lite hur ska de bli nu när hon inte får underhållet, hur ska hennes ekonomi gå ihop när 2500 inte dimper ner. Hon har möjlighet att jobba kvällar men det är inte aktuellt för hon vill vara med sin nya... Hon behåller barnbidraget. Vi har en gemensam å de barnbidrag som fås där läggs på ett konto så tas det därifrån vid behov av klädinköp - nu hoppas jag att 1000kr/mån ska kunna täcka de samma för dem + att mamman oxå ser till å gör sina klädinköp - kan vi annars kräva halva barnbidraget om hon inte sköter sig?
  • Trollungarna
    candi skrev 2014-04-03 18:31:39 följande:

De sista du skrev lät bra, inga svängdörrar & då pratar du om dina egna barn, få se hur det kommer bli här Min makes barn ska nu börja bo hos oss v.v vilket ger mig lite oro i magen, under 8 års tid har de varit varannan helg till att nu de sista Tors-mån & plötsligt när mamman träffar en karl kunde hon gå med på v.v!! Något som kommer bli bra för barnen men en stor omställning, tror jag, för oss alla. Dottern snart 12 å sonen 13. Vi ska byta fre-fre för så gör mammans nya, så vi gick med på det, vilket vi tyckte lät bra just att de blir en lugnare start på veckan & en skön start på icke barn helg. Mamman har under alla år styrts av pengar oavsett vad, har hon aldrig haft råd med något, fruktansvärd dålig att planera, hon anser att bidragen ska hålla henne flytande å täcka hennes kostnader, hon har aldrig pengar över vilket barnen fått lida för i de mesta. Vi betalar underhållsbidraget å måste trots de ut med pengar för att barnen kan gå i okey kläder, hon tycker de är de minsta vi ska göra. Har försökt förklara att vi inga bidrag får utan vi betalar pengar ifr vår lön vilket hon oxå måste förstå att hon oxå måste göra, barn kostar. Min oro är lite hur ska de bli nu när hon inte får underhållet, hur ska hennes ekonomi gå ihop när 2500 inte dimper ner. Hon har möjlighet att jobba kvällar men det är inte aktuellt för hon vill vara med sin nya... Hon behåller barnbidraget. Vi har en gemensam å de barnbidrag som fås där läggs på ett konto så tas det därifrån vid behov av klädinköp - nu hoppas jag att 1000kr/mån ska kunna täcka de samma för dem + att mamman oxå ser till å gör sina klädinköp - kan vi annars kräva halva barnbidraget om hon inte sköter sig?
    Ja från och med 1 mars så kan man få delat barnbidrag även om inte båda föräldrarna är överens.
  • Trollungarna

1. Ålder på barnen.
    5 och 7 år

Ca 1 år, innan dess tätare byten

3.  Vilken dag byter ni på? Nackdelar/fördelar med det?
    Vi byter tisdagar eller onsdagar lite beroende på våra arbeten.

Oftast pratar vi inte med barnen när de inte är här, de får ringa om de vill prata.
    Vi föräldrar har kontakt löpande angående barnen.

Vi jobbar ungefär samma tider bägge veckorna, slutar kanske lite tidigare någon dag den veckan vi har barnen

• La Lola
    Trollungarna skrev 2014-04-03 23:37:14 följande:
    Ja från och med 1 mars så kan man få delat barnbidrag även om inte båda föräldrarna är överens.
    Det gäller väl inte barn födda före 2014?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annie50

Jag har nyligen skiljt från min man. Mina barn är 9 och 12 år. Kommer ju snart få en till men den bor med mig.

Jag skiljdes ju nyligen så det är typ 2 veckor som har gått sen flytten.
    Jag har barnen från måndag till söndag. På måndagen i skolan kommer pappa och hämtar. Jag tycker om systemet det finns inga nackdelar med det.  

Jag ringer de varannan kväll och ibland ringer de mig. De gillar att skicka post också om de ska resa.

Jag jobbar absolut inte så mycket mer utan kanske 45 min extra eller 30. Är gravid nu så jobbar ju inte så mycket men efter graviditteen blir det så.

Jag tycker du ska sluta tänka på nackdelar med flytten. Tänk på fördelarna. Min kompis sa det till mig. Det bir enklare för dig då.  Det blev det i alla fall för mig!
    / Annie!

Hoppas det inte gick in för mycket tankar i skallen nu!
  • Trollungarna
    La Lola skrev 2014-04-03 23:59:19 följande:
    Det gäller väl inte barn födda före 2014?

Jo då. Fast det går inte på automatik för barn födda innan 1 mars 2014. Men det räcker att den ena föräldern vill ha delat så kan den ansöka om detta, om man har barnen ca 50% av tiden.

För barn födda efter 2014 blir det delat per automatik istället.
  • La Lola
    Trollungarna skrev 2014-04-04 09:13:23 följande:

Jo då. Fast det går inte på automatik för barn födda innan 1 mars 2014. Men det räcker att den ena föräldern vill ha delat så kan den ansöka om detta, om man har barnen ca 50% av tiden.

För barn födda efter 2014 blir det delat per automatik istället.
    Jaha, är det så det funkar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Trollungarna
    La Lola skrev 2014-04-04 09:18:48 följande:
    Jaha, är det så det funkar.

Ja, det är många som missuppfattat just den biten. Tycker det är en bra ändring så att det inte kan vara så att en förälder sitter och håller hårt på barnbidraget bara för att jävlas :)

Har man en dom på umgänge så skickar man med den till försäkringskassan så går det ännu smidigare, men för de som inte har något avtal ska det inte behövas. Vet dock inte om de då undersöker om man har barnen ca 50%.
  • Kasperina

1. Ålder på barnen.

1. Nu är han 5,5 år
    2. I två år. Vi har ett 2+2+3-schema, dvs vv men han bor hos den andra föräldern on-to för att det inte ska vara så långt mellan byten. Har fungerat klockrent för oss. Vid längre byten (semestrar och så) blir det mycket jobbigare för alla inblandade
    3. Vi byter mån, ons och fredag
    4. Han får ringa om han vill, men det gör han sällan eftersom det är så täta byten. Vi föräldrar har sms-kontakt varje kväll
    5. Innan lillasyster kom (bor heltid hos mig) så jobbade jag mer de veckor han var hos pappa
  • Mamma till 3

1. Ålder på barnen. 5 och 6 år 2. Hur länge har de bott vv? Nu har de bott så här ett tag men jag svarar ändå :) 2 år. 3. Vilken dag byter ni på? Nackdelar/fördelar med det? Fredagar!! *Man får det mysigaste med fredagsmys den första dagen när man varit ifrån dem en hel vecka. *Man börjar med 2 lediga dagar. *Man slipper börja tjata på dem om läggdags då de inte ska upp tidigt dagen efter * Torsdagar när jag vill mysa och de ska vara borta en hel vecka är de som tröttast 4. Hur håller ni kontakt med barnen under veckan då de inte är hos er? (om vi gör det) Barnen ringer om de vill annars låter vi dem vara med den andre föräldern så mycket som möjligt 5. Hur gör ni med jobbet? Har ni anpassat tiderna till vv så att ni jobbar extra mycket den veckan barnen inte är hos er osv? Jag jobbar mer varannan vecka så slipper det bli för långa dagar för dem. (75/125%)

• erimother

1. Ålder på barnen.
    4år, 5år

sen i sept 2013

3.  Vilken dag byter ni på?

Fredagar efter dagis. Skönt att börja med en helg tillsammans med barnen. Sedan förbereder man barnen söndag kväll till den nya daigs veckan. Innan bytte vi varje söndag kväll men då höll mitt ex aldrig rimliga tider och kunde komma till mig med barnen vid 22:00 på kvällen med lortiga barn. Ser ingen nackdel med byt fredagar. Nackdelar/fördelar med det?

Vi har ingen kontakt mest p g av dålig relation till exet...någongång har jag fått ringa dottern när hon var på dagis istället

Inte direkt, men det har hänt någongång...men känslan av att stressa till dagis är borta den veckan och det är en skööööön känsla

• Lindis 73

1. Ålder på barnen.

1. 18, 16, 6 år
    2 Sen i februari, halvåret innan dess hos mig alltid utom vh. Innan dess var vi gifta
    3 Torsdagar. Hämtar på dagis och kör sedan och hämtar de stora hos den andra föräldern pga alla saker som måste med, datorer o dylikt. Perfekt att byta torsdagar tycker jag, man hinner landa innan fredagsmyset och sen ledig hela helgen tillsammans.
    4 Sms med de stora vid behov, tex om något ska planeras in på min vecka som de ska ta ställnin till. Minstingen får givetvis ringa om hon vill men det är inte ofta hon gör det...
    5 Jag flexar mycket på barnveckan och tar igen det när de är hos pappan, mest för att korta ner dagistiderna lite och för att slippa stressen på morgonen..

Svar på tråden Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?