• Anonym (frågande)

föräldrarpenning barn fött i schweiz

Jag (min fru) fick barn 2009 när vi hade bott och jobbat i Schweiz i drygt 3 månader, innan dess bodde och jobbade vi i USA. 2011 flyttade vi tillbaka till Sverige och har jobbat i Sverige sedan dess. Tidigare jobbade jag för lokala bolag i Schweiz respektive USA. Nu undrar jag vilken inkomst min föräldrarpenning  kommer att baseras på om jag tar ut föräldrarpenning nu? Innan 2011 hade jag 0kr inkomst i Sverige, men sedan 2011 har jag haft inkomst i Sverige. Vi har inte tagit ut några dagar ännu.

• Svar på tråden föräldrarpenning barn fött i schweiz
  • Försäkringskassan

Hej

För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen/barnets födelse. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga. Du kan även ha rätt att räkna med tiden som du arbetat utomlands. Har du inte arbetat i 240 dagar före barnets födelse så blir de första 180 dagarna utbetalda på grundnivå, dvs 225 kr/dag. Vi behöver därför veta vad du gjorde 240 dagar före barnets födelse. Efter att de 180 dagarna är utbetalda så kan föräldrapenning betalas ut efter den inkomst som du har i Sverige. För att få ett närmare svar så bör du istället kontakta vårt kundcenter som i sin tur förmedlar kontakt till en handläggare som kan hjälpa dig med svar på dina frågor.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (frågande)

För dom som är i samma situation kan jag berätta att eftersom jag inte haft inkomst i Sverige (eller EU/EES) 240 dagar innan barnets födsel blir de första 180 dagarna på grundnivå. Jag kan alltså inte räkna med dagar jag jobbat och haft inkomst i USA och det spelar ingen roll att jag idag har jobbat och haft inkomst mer än 240 dagar i Sverige.

Svar på tråden föräldrarpenning barn fött i schweiz