• Anonym ((Samesläkt?))

VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?

NÅGON annan med samma erfarenhet?

Vi har en pojke på 3,5 år och en flicka på 1,5 år. Jag (mamman) och pappan är "vita". Vi har inga direkta kopplingar vad vi vet till folkgrupper med sådana här ögon (asiatiska/sameögon) - förutom det vi alla vet, att svenska folket är en salig blandning redan... det finns ju ingen "ren svensk ras" ändå, eller vad man ska säga.

Men våra barn har mongolveck. De har inte sneda ögon alls, bara tydliga, hela mongolveck/epikantusveck. Dvs, den nedre delen av ögonlocket existerar nästan inte, bara som en smal kil från ögats ytterkant, in mot mitten. Sen försvinner det. Våra barn ser normala ut, fast jag vet inte exakt hur folk uppfattar deras utseenden. Sonen har de allra skarpaste vecken. Han var tidig med allt, och är fortfarande tidig i sin utvecklingen. Flickan är lite sen, men inte för sen, utan inom ramarna. Lite grovmotorisk, men normal på alla sätt.

Men vi är så "vita" man kan bli. Min man är mellanblond med blå ögon, barnen har blå ögon. Jag har ljusbrunt/kastanjefärgat ljust hår, fräknar, gröna ögon.

De enda två möjliga källorna till dessa ovanliga ögon är:

- Min morfar kom från Vilhelmina (men inte släkt med samer vad jag vet)
    - Min farmors pappa var troligen rom. Han stack fort, så ingen vet vem han var. (alltså från folkgruppen Romer) 

Såvitt jag vet har romer inte epikantusveck. Min mamma har väldigt nedhängande ögonlock, men inte "riktiga" epikantusveck. Vi bor i Södra Sverige, liksom båda våra släkter.

Jag hyser inte så stort hopp om att hitta någon annan familj med liknande erfarenhet, men det vore roligt. Det enda vita barn jag nånsin sett som har ögon som våra barns, var en finsk familj som vi såg.

De hade två små pojkar runt 3 år, och ett spädbarn i liggvagn. Äldsta pojken hade väldigt ovanliga ögon med skarpa veck. Tror de var sneda också, men det såg absolut inte ut som att han hade DS eller nåt sånt. Jag såg inte den yngre pojken lika tydligt, men han hade inte SÅ skarpa veck iaf. Modern såg lite samisk ut dock. Vet inte hur det är, finns det nån samisk mosvarighet i norra Finland el liknande? Pappan och mamman hade "vanliga" ögon annars. Känns ju dock som att de möjligen kunde ha fler orsaker än oss till sina barns utseenden.

Jag vet att detta kan verka som en onödig fråga egentligen, men det känns som ett mysterium för oss. Är verkligen epikantusveck så dominanta att dom kommer upp flera generationer senare (från samiska förfäder)??
  • Svar på tråden VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?
  • Anonym (Aldrig hört)

Hej
    Aldrig hört om detta så var tvungen att googla

Hittade denna länk
    www.fasforeningen.nu/Diagnos-FAS.htm

Det behöver alltså inte betyda att era barn har någon släktgen, utan det kan vara något "sjukligt"

• Amanda84
    Anonym (Aldrig hört) skrev 2014-04-02 20:46:05 följande:
    Hej

Hittade denna länk

Det behöver alltså inte betyda att era barn har någon släktgen, utan det kan vara något "sjukligt"
    Nej, TS barns ögon ser INTE ut som ögon som FAS-barn har. Det är idiotiskt att komma med länkar till diagnoser och sjukdomar när man inte vet vad man pratar om. Hobbyläkare som du skapar bara förvirring och oro.
  • Anonym (olika är vackert)
    Hej

Hittade denna länk

Dricker inte alkohol.

Jag tror som någon annan skrev att det är en gen som poppat upp. Det är ju lite spännande.
  • Harmagedon

Vi har sådana ögon i vår familj. Poppar upp på helblonda blåögda ungar i varje generation. Jag tar för givet att det finns både samiskt och finskt blod i genuppsättningen i de flesta "svenska" familjer.

• isolande
    Anonym ((Samesläkt?)) skrev 2014-04-02 20:33:50 följande:
    Ordet "normala" känns mindre relevant. De HAR epikantusveck. Det har inte alla. Det är varken normalt eller onormalt. Lika fint vilket som, men frågan är inte om de har normala ögon, utan VARFÖR de har epikantusveck. Googla det om vill förstå skillnaden. Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, ok, det var klantigt att skriva "normala". Har googlat bilder och jag kan fortfarande inte fatta vad som är grejjen? Klart man ser skillnad på vissa asiatiska ögon och europeiska, men jag kan helt ärligt inte se några veck eller annat på dina barns ögon. Ser ut som vanliga ögon Flört
  • Sar

Våra äldsta barn har sådana ögon. Fantastiskt vackert tycker jag! Vi är rätt säkra att det beror på samepåbrå. Brukar tyvärr växa bort.

• Anonym (vackra)
    Harmagedon skrev 2014-04-03 08:43:09 följande:
    Vi har sådana ögon i vår familj. Poppar upp på helblonda blåögda ungar i varje generation. Jag tar för givet att det finns både samiskt och finskt blod i genuppsättningen i de flesta "svenska" familjer.
    Finnar har i och för sig inte sneda ögon, utom de i norr där samiskt påbrå förekommer.
    Samtidigt finns påverkan från öst, särskilt vid östra gränsen.

• Anonym (LF)

Varför många finnar har liknande ögon är pga liberalare alkoholsyn än tex svenskar. Barn kan få såna ögon ifall förändrarna dricker under graviditeten.

• Arbetsvegan
    Anonym (LF) skrev 2014-04-04 20:33:00 följande:

Varför många finnar har liknande ögon är pga liberalare alkoholsyn än tex svenskar. Barn kan få såna ögon ifall förändrarna dricker under graviditeten.

Annars kan man läsa tråden också. Till på köpet kanske du lär dig något nytt! Solig
    Använd svanglasögon
  • Anonym ((Samesläkt?))
    Hej

Hittade denna länk

Tillåt mig att skratta. Min man och jag är helnykterister. Vi har inte en droppe alkohol i huset, någonsin. (Detta är för att vi har nyktra alkoholister in familjen, så det är för deras skull, och man vet aldrig vem som har problem)
  • Anonym ((Samesläkt?))

Prova att säga det där till en finne.... Har du nån studie på det där? 
  • Sar

Haha, epikantusveck behöver absolut inte vara en följd av alkoholskador. Menar du på fullt allvar att du trott detta? Man upphör aldrig att förvånas...
  • idaaa02

Hej,

Jag är 25år och har sådana ögonveck utan att ha syndrom, sjukdom eller något som i medicinska termer skulle kunna förklara det. Precis som dina barn. Jag har mongolveck på mina ögon, är blond och blåögd med "svenska och ryska drag" förövrigt.

Anledningen till min avvikande ögonform som jag är ensam om i min familj är att min mormor som kommer ifrån karelen i angränsande finland/ryssland sägs ha haft släkt längre tillbaka ifrån mongoliet. Och så har det gått igen i generna så jag har denna ögonform. Ifrån de äldsta i släkten är det alltså släktdrag ifrån vad man återberättat i sina beskrivningar om hur tidigare släktingar sett ut.

Hur genetik mer exakt funkar gällande sånt som är synligt för de vanliga ögat vet jag inte. Men vissa drag tycks kunna hoppa över några generationer till och med.

Som barn störde jag mig mer på kombinationen med att vara blond och blåögd med denna ögonform men med åren lärde jag mig tycka om det. Jag har alltså aldrig träffat någon annan med såna ögonveck som varit ljusa som mig. När jag blev tonåring var det jobbigt att jag inte kunde lägga kajal, smink på samma sätt som mina vänner för mina ögonlock tog slut där inte deras tog slut. Men när jag väl lärde mig asiatisk smink teknik så kunde jag också greja dit kajal utan att se konstig ut. Min bror kallade mig ibland kines när vi var små när han retades. Idag uppskattar jag mer mina ögon även om jag fortfarande ibland stör mig när jag ska sminka mig med ögonskuggor och inte tycker att det blir som jag vill. Min dotter har inte ärvt mina ögon heller så jag känner som sagt fortfarande ingen särskilt lik mig. Min man är ifrån irak och dottern är mer lik honom än mig. Kanske är mongoliska vecket inte så starkt ärftligt?

• Anonym (2014)

Nu är detta en jättegammal tråd men mitt barn har lika och har också släkt från Vilhelmina. Barnets pappa har litegrann så men hans syskon och föräldrar har inte. Det kan nog döljas i generationer och plötsligt poppa upp. Vet att de har samesläkt långt bak och ev har jag det med men ingen i min släkt har såna ögon. Jag tänker att det måste vara ngt slags recessivt drag.

• Anonym (Diwn syndrommosasism)

Hej
    Min dotter (14 år) har det också, fick dock diagnosen Down syndrom mosaik vid 12 års ålder efter en genetisk undersökning, pga bland annat kortvuxenhet, celiaki och inlärningssvårigheter. Annars inga typsika utseende likheter med barn som har down syndrom. 

Svar på tråden VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?