• mammasusan

Vad har din liggdel för bäddmått?

Har fastnat för ett vagnsmärke med lite olika modeller, ena modellen har en liggdel på 77 cm medan de andra har 88 cm.
    Bebis beräknas komma i oktober, jag är 161 cm kort maken är 192 lång så jag antar att bebis blir skapligt lång. Tycker dock att vagnen med minsta liggmåttet har snyggast färg på tyget.

Hur viktigt är liggmåttet & vad är "normalt"?

A 27/6-06, V 26/4-09, Pyret Bf 22/10-14
  • Svar på tråden Vad har din liggdel för bäddmått?
  • hannis

Båda mina barn har varit långa men vi har bytt till sittdel långt innan liggdelen har varit utvuxen eftersom barnen har vägrat att ligga ner i vagnen från 4 månaders ålder. Enligt mig och mina barn är alltså liggmåttet helt oviktigt.

• mammasusan
    hannis skrev 2014-04-02 12:09:59 följande:
    Båda mina barn har varit långa men vi har bytt till sittdel långt innan liggdelen har varit utvuxen eftersom barnen har vägrat att ligga ner i vagnen från 4 månaders ålder. Enligt mig och mina barn är alltså liggmåttet helt oviktigt.
    Ja sådant är ju olika, sonen var nöjd liggandes i vagnen till 7 mån ålder, dottern något äldre. Dock blir nr3 första via magen så går liksom inte att jämföra med våra första två.
  • Natulcien

Vår son är en lång kille, över genomsnittet, och han var 76 cm vid 9 månaders ålder. Så det känns ju ändå som om 77 cm borde räcka..? Och i den åldern kan ju dessutom de flesta barn sitta...?
    Vi behöll ändå liggdelen för sömn tills sonen var just 9 månader, och då fick han precis plats... sen sov han i sittdelen.

• mammasusan
    Natulcien skrev 2014-04-02 12:52:49 följande:
    Vår son är en lång kille, över genomsnittet, och han var 76 cm vid 9 månaders ålder. Så det känns ju ändå som om 77 cm borde räcka..? Och i den åldern kan ju dessutom de flesta barn sitta...?
    Vi behöll ändå liggdelen för sömn tills sonen var just 9 månader, och då fick han precis plats... sen sov han i sittdelen.
    Tänker på att det ska få plats åkpåse overall etc eftersom det blir vinter. Min bästa väns son är född i oktober & han växte ur liggdelen redan i januari, ändå var han inte särskilt lång.
  • isolande

Vi hade en quadrolift från Emmaljunga till lillen, den är 79 cm lång. Han låg i den tills han var 7-8 mån och är lång tydligen. Jag är 168, min man 190 cm.

• Natulcien
    mammasusan skrev 2014-04-02 12:55:30 följande:
    Tänker på att det ska få plats åkpåse overall etc eftersom det blir vinter. Min bästa väns son är född i oktober & han växte ur liggdelen redan i januari, ändå var han inte särskilt lång.
    Ja...det har du rätt i. Jag minns inte måttet på vår liggdel, men det var nog ganska lång då..? Det var en s.k. kombivagn (Brio).
    Men att växa ur en liggdel vid 3 månaders ålder låter extremt..? Vad var det för minivagn?
    Vår kille är också född i oktober, och det funkade jättebra med liggdelen hela vintern och våren, och när han var 8-9 månader, och 70+ lång, så var det ju sommar och inga åkpåsar.
  • mammasusan
    Natulcien skrev 2014-04-02 13:06:09 följande:
    Ja...det har du rätt i. Jag minns inte måttet på vår liggdel, men det var nog ganska lång då..? Det var en s.k. kombivagn (Brio).
    Men att växa ur en liggdel vid 3 månaders ålder låter extremt..? Vad var det för minivagn?
    Vår kille är också född i oktober, och det funkade jättebra med liggdelen hela vintern och våren, och när han var 8-9 månader, och 70+ lång, så var det ju sommar och inga åkpåsar.
    Det blev trångt med åkpåsen i, minns ej vilket mått hon sa att liggdelen hade. Får ut i affären & kika på vagnar med liggmått som de ovan, synd nog finns ingen butik i närheten av oss som säljer Tako.
  • mammalovis

För skojs skull mätte jag vår liggdel till syskonvagnen av märket Babytravel. Den har på 82 cm i innermått, vilket jag har upplevt som kort mot tidigare liggdelar vi haft, kanske beror det på att den är mycket smalare och ser kortare ut.

Min dotter har kunnat använda den till knappt 10 månader (född i juni), då jag inte velat vända henne framåt tidigare än nödvändigt. Vi har aldrig haft åkpåse i utan bara overall och filt. Hon följer normalkurvan på längd och vikt.

Många byter ju till sittdel tidigare när barnet sitter stadigt eller börjar visa missnöje, så det behöver ju inte vara ett problem. Dock vet jag att flera mammor i vår första bebistråd tyckte att vissa vagnar hade korta liggdelar, dock osäker på vilka.

Svar på tråden Vad har din liggdel för bäddmått?