• autism

autistisk syndrom

Hej! Jag har 2 små barn, ett på 3år som har autism diagnos och en på 2år som utreds för autism. Barnet på 3 år är väldigt snabb, stark och gör väldigt mycket ljud om sig. Barnet på 2 är väldigt tyst av sig och leker gärna föra sig själv. Båda har väldigt svårt att leka med andra barn och kan absolut inte leka med varandra eller i samma rum. Nu till mitt problem. Det är så att min man ska åka iväg om i 2 dagar om några veckor, som det är meningen att jag ska ta hand om dom själva då. Det jag undrar är hur många av er som tror att ni skulle kunna ta hand om dom själva så lång tid? Mvh Nettan

• Svar på tråden autistisk syndrom
  • tundra

Man klarar saker för att man måste - inte för att man vill.

Frågan är måste du vara ensam den här tiden? Är det nödvändigt?

Är det välavlönat jobb din man ska iväg på kanske ni kan anställa en student några timmar per dag eller au pair.

Har ni släkt som kan hjälpa till? Avlastning via hab?

Kan din man säga nej, säga upp sig eller byta med någon kollega eller vara föräldraledig/tjänstledig vad som helst??

Om du verkligen måste vara ensam så är det ju så - men om det finns NÅGOT alternativ så välj det.

• UnikFamilj

Jag har haft hand om mina tre små med autism några gånger under liknande (antar jag) förutsättningar. De är nu 7,5 år, snart 6 år och snart 4 år - det var lite körigt när de var mindre... Helt ensam med två var jag några gånger när de var mindre, typ 3 och 1 och de ännu inte fått sina diagnoser. Men vi har ofta anpassat så gott vi har kunnat; maken har åkt så sent som han kunnat, försökt komma hem så tidigt som möjligt (ibland i alla fall..). Min egen mamma har kunnat ställa upp rätt ofta, under ganska stor del av tiden. Andra gånger har jag kanske haft någon avlösare i alla fall del av någon dag. Det är inte lätt att orka, det ska gudarna veta, men enstaka tillfällen överlever man. För mig satt den största svårigheten i att maken då inte alls förstod hur det var för mig här hemma... Inte förrän nu har vi egentligen landat där vi har helt liknande uppfattning om arbetet med barnen, och förståelse för den andres upplevelse när man är ensam hemma. Det är helt annorlunda nu, dessutom är barnen nu äldre och det funkar bättre på alla vis. 

Håll ut.. ;)

• Mumin80

Har två barn, en ganska utåtagerande fyraåring med autism och en antagligen neutrotypisk men aktiv tvååring. Åker han bort i två dagar som i två arbetsdagar och en natt emellan, eller som i två hela nätter borta? 

En kväll/natt/morgon går, med en surfplatta i näven på vardera barnet, förberedelse (lättlagad/snabb/färdig middag, inget hushållsarbete som behöver göras m.m.) och änglalikt tålamod samt gott om tid på morgonen, och att båda barnen går på förskola. 

Två nätter, då skulle jag nog försöka se till att få avlastning, så att det finns två vuxna hemma. Det skulle kanske gå, men det  vore nog extremt icke-roligt, både för föräldern och för barnen. 

• autism ts

Båda barnen går på förskolan som det är bara i kväll och imorgon på morgonen jag e själv med dom. 
    Nu hoppas jag bara på att dom är snälla resten av knällen. så får jag villa i helgen när stora är på kortis. 
    synd nog har vi inga släktingar som bor i samma stad som oss. men får försöka att vara glad över att det bara är en kort tid som jag behöver vara själv med dom.

Svar på tråden autistisk syndrom