• Nicaloll

    Jakob eller Jacob?

    Om vi får en son så funderar vi på detta namn men vi kan inte bestämma oss om det skall stavas med C eller K.

    Det som talar för Jacob är:
    -min pappa är afro-amerikan så den engelska stavningen känns rätt därför
    -själv har jag ett fransk-engelskt namn med ett C i så då skulle vi dela det ;)

    Det som talar för Jakob är:
    -den rätta stavningen på svenska
    -kanske lite mer "edgy" internationellt sett

    Rösta gärna och/eller lämna en kommentar!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jakob eller Jacob?
  • Madmoiselle

    Faktum är att båda stavningarna är nästan lika vanliga i Sverige, det finns nästan 13 000 som heter Jacob (med c) och 14 000 som heter Jakob (med K) Jag röstar med K för att det ser snyggast ut.

  • Johanonym
    Madmoiselle skrev 2014-04-02 14:56:39 följande:

    Faktum är att båda stavningarna är nästan lika vanliga i Sverige, det finns nästan 13 000 som heter Jacob (med c) och 14 000 som heter Jakob (med K) Jag röstar med K för att det ser snyggast ut.


    Och jag röstar för Jacob för att det ser snyggast ut :)
  • aleakim

    Röstade på Jacob. Med tanke på ursprung och ditt namn så känns det mest passande.


    BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Nicaloll

    Kan verkligen inte bestämma oss! För ett tag sedan kändes Jakob bäst och sen Jacob och nu vet jag inte alls. Tack på förhand ni som röstar! Vet inte om det kommer hjälpa oss med detta beslut i slutändan men det skadar ju inte!

  • fluu

    Jag gillar Jakob bäst. K i namn blir ofta mer "redigt", lite hårdare, lite mer allmoge C blir mjukt, prydligt och lite mer "överklass(typ Eric/Erik).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nicaloll
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 16:38:25 följande:
    Jakob
    Jacob
    =
    Jackob
    Ja det är ju en variant också men nej, det blir för mig ett annat namn då jag skulle uttala det Jack-ob, med kort a eller hur man ska förklara det (vet inte hur jag skriver fonetiskskrift på detta tangentbord ;)). Men tack ändå!
  • Flaskpostaren
    Nicaloll skrev 2014-04-02 17:28:38 följande:
    Ja det är ju en variant också men nej, det blir för mig ett annat namn då jag skulle uttala det Jack-ob, med kort a eller hur man ska förklara det (vet inte hur jag skriver fonetiskskrift på detta tangentbord ;)). Men tack ändå!
    Blev så för mig med. Namnet "Jack" och det kvinnor stoppar in i slidan för att förhindra mens "ob"
  • DenNamnbitne

    Ofta gillar jag både K och C. I namnet Karl t.ex. är båda varianterna suveräna. I Jakob dock ser c-stavningen väldigt stympad ut, namnet behöver sitt k för att stöttas upp och inge dignitet.

  • Nicaloll
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 17:30:20 följande:
    Blev så för mig med. Namnet "Jack" och det kvinnor stoppar in i slidan för att förhindra mens "ob"
    Ha ha, förhindrar mens gör väl inte ob-tampongerna men de kan förhindra pinsamma situationer som mens i kombination med t.ex. bärandet av vita byxor kan innebära ;).
    DenNamnbitne skrev 2014-04-02 18:23:21 följande:
    Ofta gillar jag både K och C. I namnet Karl t.ex. är båda varianterna suveräna. I Jakob dock ser c-stavningen väldigt stympad ut, namnet behöver sitt k för att stöttas upp och inge dignitet.
    Förstår verkligen vad du menar men sen tar jag på mig mina halvamerikanska ögon och då ser c-stavningen inte klen ut utan rätt stilig. Måste helt enkelt ägna detta i-landsproblem lite mer tid! ;)
  • Söt Som Socker

    Jag tycker Jakob är finnare. Det ser mer jämt och balanserat ut (det är svårt att förklara). Tänk som att Erik ser jämnare ut än Eric. Tycker jag iaf.

  • Nicaloll
    Pissenisse skrev 2014-04-03 13:08:13 följande:
    Har ni c eller k i efternamnet? Jacob Carlsson eller Jakob Björk...
    Nej inte det men det var ju en bra synpunkt faktiskt :)
  • MySecret

    Min son heter Jacob. Vi tyckte det blev snyggast så samt man stavar så i USA/England. Vet inte hur man uttalar Jakob på engelska? Medan Jacob är rätt självklart ;) Jag gillar bokstaven C, mitt eget namn börjar med C boa.

    De flesta som jag vet som stavar med K är polacker.

  • Nicaloll

    Tack till alla som röstat och kommenterat! Vi har inte bestämt oss riktigt än men det börjar luta åt ett visst alternativ... Flört

Svar på tråden Jakob eller Jacob?