• Anonym (yuo)

Jag tror jag blivit galen

För ett tag sedan fick jag missfall, kroppen stötte inte ut så det fick bli medecinsk abort som även den misslyckades och till slut kirurgisk. Detta var min femte graviditet och mitt andra missfall. Mitt förra missfall gick till på liknande sätt, kroppen klarade inte att stötta ut allt så det fick bli kirurgiskt ingrepp. Jag känner mig så tom. Så ledsen, men jag kan inte gråta. Jag kan prata lite i förbigående om det, men stänger av så fort det blir för smärtsamt. Hela tiden är det som en röst i huvudet som skriker: stäng av!, om jag tänker på det och det börjar göra för ont. Jag har mardrömmar varje natt, flera gånger per dag kommer det intensiva smärtor i bröstet. Ångest...jag vet. Vissa stunder inbillar jag mig att jag fortfarande är gravid. Jag inbillar mig det och tror på det. Jag känner sparkar. Även fast det lilla förnuft i mig som finns kvar säger att det antagligen är inbillning eller tarmarma. Det känns som om jag går omkring i en dimma. Jag känner inte igen mig själv allls. Min man säger att jag måste prata med någon, om inte med honom så med en psykolog/kurator, men jag vill inte. Vill inte känna, vill inte höra att det kommer kännas enklare. Vill ingenting längre. Vill ingenting och vet ingenting, minsta fråga ger mig panik! Jag vet inte, jag vet inte vad jag vill. Jag vet ingenting längre. Jag fungerar på ren rutin, gör det jag måste sen inget mer. Vad ska jag ta mig till? Finns det någon där ute som varit med om liknande? Som vandrat igenom denna mörka plats och faktiskt kommit ut på andra sidan?

• Svar på tråden Jag tror jag blivit galen
  • I samma båt

Förstår precis hur du känner. Har två friska underbara barn och borde vara nöjd med det. Vi var på tidigt ultraljud i vecka 8 och allt var bra. Har även mått pyton och kräkts nästan dagligen vilket skall vara positivt. Så var vi då på kub i måndags och fötterna fullständigt slogs undan när vi fick reda på att fostret inte levde utan gått under i vecka 11. Sedan var det den här fruktansvärda behandlingen med tabletter som inte fungerade fullt ut, störtblödning och skrapning på det. Har även haft flera tidigare missfall som inte varit lika jobbiga. Då jag är 43 år kändes det som min sista chans att få ett barn till men nu blev det inte så. Känner en otrolig tomhet och likt dig känns det som att jag drömmer och kommer att vakna snart och allt är bra. Mina mungipor är vid knäna och har kramp i hela ansiktet för att jag försöker hålla tillbaka tårarna hela tiden. Hoppas att det finns en ljusning och att vi båda kommer ut på rätt sida med förståndet i behåll. Men det lär dröja ett tag. Känner och delar din sorg med dig. 

• Anonym (yuo)
    I samma båt skrev 2014-04-03 15:47:03 följande:
    Förstår precis hur du känner. Har två friska underbara barn och borde vara nöjd med det. Vi var på tidigt ultraljud i vecka 8 och allt var bra. Har även mått pyton och kräkts nästan dagligen vilket skall vara positivt. Så var vi då på kub i måndags och fötterna fullständigt slogs undan när vi fick reda på att fostret inte levde utan gått under i vecka 11. Sedan var det den här fruktansvärda behandlingen med tabletter som inte fungerade fullt ut, störtblödning och skrapning på det. Har även haft flera tidigare missfall som inte varit lika jobbiga. Då jag är 43 år kändes det som min sista chans att få ett barn till men nu blev det inte så. Känner en otrolig tomhet och likt dig känns det som att jag drömmer och kommer att vakna snart och allt är bra. Mina mungipor är vid knäna och har kramp i hela ansiktet för att jag försöker hålla tillbaka tårarna hela tiden. Hoppas att det finns en ljusning och att vi båda kommer ut på rätt sida med förståndet i behåll. Men det lär dröja ett tag. Känner och delar din sorg med dig. 

Jag beklagar så enormt. Ingen ska behöva gå igenom det här. Jag försöker övertala mig själv att ta kontakt med läkare imorgon. Jag mår bara sämre för var dag som går. Att det ska vara så svårt att söka hjälp. Kanske för att jag inte vill ha hjälp, jag vill bara att någon ska vrida tillbaka klockan och ändra på allt som hände.
Svar på tråden Jag tror jag blivit galen