• Conan

Brun-rödaktigt märke. Noja!

Min snart 10 månader gamla bebis har ett runt brun/rödaktigt märke i huvudet. En läkare som tittade på det sa att det var en pigmentfläck pga skorv. En bvc - sköterska sa födelsemärke. Jag har ångest och tror att det är mastocytos, eller vad det nu heter. Har någon annan ett barn som har något liknande och det har visat sig ofarligt? Jag är väldigt orolig och kan inte lita på de lugnande besked jag fått...

• Svar på tråden Brun-rödaktigt märke. Noja!
  • Conan
    Conan skrev 2014-04-03 12:41:07 följande:
    Min snart 10 månader gamla bebis har ett runt brun/rödaktigt märke i huvudet. En läkare som tittade på det sa att det var en pigmentfläck pga skorv. En bvc - sköterska sa födelsemärke. Jag har ångest och tror att det är mastocytos, eller vad det nu heter. Har någon annan ett barn som har något liknande och det har visat sig ofarligt? Jag är väldigt orolig och kan inte lita på de lugnande besked jag fått...

• Conan
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-03 12:44:48 följande:
    Varför tror du inte att det är en pigmemtfläck/födelsemärke?
    För att jag är extremt orolig och nojig...Tyvärr! :(
  • isolande

Tror verkligen du nojjar för mycket. Vänta du bara, det där är ingenting om man vet vad som väntar när de blir äldre med nässelutslag, mollusker, svinkoppor, 40 graders feber och liknande. Så länge barnet verkar må bra så behöver du inte oroa dig. Den där pricken är liksom....ingenting...

Är du hypokondrisk annars TS? Kanske är det där skon klämmer?

• Conan
    isolande skrev 2014-04-03 12:51:54 följande:
    Tror verkligen du nojjar för mycket. Vänta du bara, det där är ingenting om man vet vad som väntar när de blir äldre med nässelutslag, mollusker, svinkoppor, 40 graders feber och liknande. Så länge barnet verkar må bra så behöver du inte oroa dig. Den där pricken är liksom....ingenting...

Är du hypokondrisk annars TS? Kanske är det där skon klämmer?

Jag är hypokondriker ja.

Men jag tycker mig inte se att nåt annat friskt barn har just såna fläckar/fläck! Därav min ångest.

• isolande
    Conan skrev 2014-04-03 12:55:06 följande:

Jag är hypokondriker ja.

Men jag tycker mig inte se att nåt annat friskt barn har just såna fläckar/fläck! Därav min ångest.

Neb alltså, det är inte ens en fläck typ.... Och är det det så beror den garanterat inte på mastocytos som drabbar kanske ett barn på 2 miljoner. Pigmentfläck är det mest troliga. Mår ditt barn bra så är det ingen fara Glad
  • isolande
    Conan skrev 2014-04-03 12:55:06 följande:

Jag är hypokondriker ja.

Du kan få komma hem och kolla på mina friska barn! De har fläckar: födelsemärken, mollusker, nåt eksem och några blåmärken bland annat Glad.
  • Conan
    isolande skrev 2014-04-03 13:00:27 följande:
    Neb alltså, det är inte ens en fläck typ.... Och är det det så beror den garanterat inte på mastocytos som drabbar kanske ett barn på 2 miljoner. Pigmentfläck är det mest troliga. Mår ditt barn bra så är det ingen fara

Tack för lugnande ord. Det är nog en dålig bild för det är en tydligt avgränsad fläck... både jag och pappan har många födelsemärken så det vore ju egentligen inte konstigt om det var ett sånt. ..
  • isolande

Även om fläcken var mörkbrunröd mot kritvit hud hade det mest troliga varit att det är en pigmentfläck. TS, jag har hypokondriker i min närhet och vet hur enkelt det är att föra över den på sina barn och /eller husdjur. Får du någon hjälp att hantera hypokondrin?

Barn blir sjuka och får en massa åkommor hela tiden, som man som vuxen aldrig hört talas om innan. Det är nästan alltid ofarliga saker som kan se alarmerande ut. Försök gå på ditt barns allmäntillstånd. Är barnet glatt och leker är det inte dödssjukt. Ett riktigt sjukt barn är slött och gråter/gnäller oavbrutet, men oftast är det ändå ingen fara så länge det äter och dricker lite.

Lycka till och oroa dig inte för mkt, ha i bakhuvudet att det i princip aldrig är det farligaste som drabbat just ditt barn Glad

Svar på tråden Brun-rödaktigt märke. Noja!