• Zizza

Vad ska man välja i barnvagns djungeln?

Min dotter i över tonåren är gravid. Vi har lovat att hjälpas åt med att köpa vagn åt dem.
    Men nu märker vi att det finns ju en hel uppsjö av olika vagnar och märken. På min tid på 90-talet var det Emmaljunga och brio som gällde. Nu finns det hur många olika som helst. Givetvis ska de blivande föräldrarna oxå vara med å välja, men de är lika novisa som oss i djungeln.

Har ni några tips? Vad tycker ni är bra? Några som man absolut inte ska titta åt?

• Svar på tråden Vad ska man välja i barnvagns djungeln?
  • Defeateris

Det bästa är väl om ni sätter er ner och funderar ut vad ni tycker är viktigt med vagnen - det är ju olika från person till person.

Jag kan ta mig själv som exempel:
    - vi ville helt klart ha fyra lika stora, fasta hjul, pumpbara eftersom vi bor på landet och det blir mycket promenader på skogsvägar och så
    - vi ville ha ett vändbart handtag för att underlätta när en kan ha barnet vänt ifrån sig sedan
    - vi ville ha en vagn som blev hyfsat liten för att kunna lasta i bil tillsammans med hund
    - vi ville ha en separat liggdel, alltså inte en kombivagn utan en duovagn.
    - vi ville att det skulle vara möjligt att montera fast bilbarnstolen på chassit
    - viktigt att kunna justera längd/höjd på handtaget eftersom jag och min sambo är ganska olika långa
    - inte väga allt för mycket

För oss spelade andra saker mycket mindre roll - exempelvis lastkorgen under, huruvida den är smidig att röra sig med inne i affärer och liknande.. För någon annan kanske det är mycket viktigare.

När ni har funderat ut vad som är viktigt så får ni kolla runt vilka vagnar som  uppfyller era behov bäst. Jag vet att det ska finnas en sida på nätet där en kan klicka i olika alternativ för att se vilka vagnar som passar bäst men jag kommer inte ihåg vad den heter men det kan ni nog googla fram kanske.

• Maddi

Jag har en emmaljunga edge duo med duo s chassi (svängbara större framhjul). Är ganska nöjd med den förutom att varukorgen inte alla gånger är så lätt att komma åt när man har sittdelen på och jag tycker om den stuket på vagn pga den ser ut som en riktig vagn i mina ögon, än t ex stokke eller bugan. 

Ska dom gå mycket på affär och inne i stan eller åka kommunalt kanske svängbara är att föredra. Mycket i skogen och landet är kanske fyra fasta att föredra. 

Dom hjulen min emmaljunga har går att låsa och eftersom framhjulen är av större modell så upplever inte jag att den är jobbigare att dra i snö än med en vagn som har fyra fasta. 

• Duckan

Beror väl lite på vad de vill ha ut av sin vagn. För mig som inte hade för avsikt att gå skogspromenader och bor i Sthlm med plogade gator var en smidig, lätt vagn som gick in i vår lilla hiss prio och det blev en Buggaboo.
    Svängbara hjul, inte tung att kånka i trappor. Provkörde en Brio Happy med fasta hjul och det var som att köra en pansarvagn och gick fetingbort för en tunnis som jag.

• Zizza

Det de pratat om är en Duo och svängbart framhjul.
    Är inne på en 4-hjuling med 2 svängbara hjul fram.

Vi bor i stan i en villa, den ska vara lätt att få med på pendeltåg

• Maddi
    Zizza skrev 2014-04-03 17:23:19 följande:
    Det de pratat om är en Duo och svängbart framhjul.
    Är inne på en 4-hjuling med 2 svängbara hjul fram.

Vi bor i stan i en villa, den ska vara lätt att få med på pendeltåg
    Om ni är intresserad av emmaljunga så kan du alltid kolla in super nitro, stora svänghjul, mindre än duo edge. 
    Sen finns de ju andra märken som jag inte har sån stor koll på. Om ni skaq åka mycket pendeltåg vill man väl att vagnen ska vara lite smalare också. 
  • MrsNG

Jag bor i Stockholm, söderförort, och jag har en Bugaboo Donkey. Älskar den, den är sjukt smidig! Har bara ett barn (än så länge). Tycker sidokorgen är hur bra som helst.

• kalleankan

Det är en smaksak med barnvagnar, det finns verkligen ett stort utbud.

Jag själv skulle inte köpa ett okänt märke, utan vill ha något jag känner till.

Vi köpte en vagn med liggdel, sittdel och babyskydd, där man kunde byta mellan alla dessa delar med ett klick bara.. Tyckte det kändes viktigt att inte vagnen var stor och klumpig, behöva skruva och böja och böka för att byta mellan liggdel och babyskydd t.ex, även att vagnen var smidig att köra var viktig för oss..

Till vårt nästa barn står vi i valet mellan bugaboo buffalo och Brio smile.

Ett tips är att åka till en barnvagnsaffär och provköra olika vagnar, sen på youtube har de flesta vagnar en demonstrationsfilm, är väldigt bra :)

• Mizzlundell

Min tjej kompis åker mycket tåg spårvagn och hon är jätte nöjd med sin trille viper4s med

2 stora framhjul som är rörliga och samtidiot en väldigt nätt vagn

• ako75

Jag tycker Emmaljungas nya vagn Viking låter som den skulle kunna passa.

Svar på tråden Vad ska man välja i barnvagns djungeln?