• Gudrun1954

Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn

för några dagar sedan blev en 10 månaders baby liggandes i barnvagn biten av en kopplad kamphund,
    denna händelsen gjorde så pass starkt intryck på mig att jag vill väcka en diskussion om händelsen.
    när ett barn i barnvagn blir måltavla för denna typen av rovdjur så tkr jag att hela fenomenet kamphund i varje kvarter gått för långt,
    jag personligen skulle helt vilja förbjuda dessa kamphundar från plattser där allmänheten vistas,
    har nu startat en omröstning där ni får tycka till,
    vore det inte bättre att Sverige inför krav på licens för ägarna, vem som helst borde inte kunna skaffa dessa hundar,
    folk som är kända av polis, folk som vanvårdat djur, missbrukare samt psykiskt sjuka borde inte få kunna skaffa denna typ av hund då dessa kräver extremt mkt av ägaren,.

vilka är kamphundar kommer ni kanske vilja veta,
    dessa är och har använts till hundkamper,
    pitbull "amstaff" , stafforshire bullterrier, bullterrier, amerikansk bulldog, dogo argentino, pressa canario, cane corso

kalla mig okunnig men tkr ni inte det gått för långt när en baby i barnvagn blivit måltavla för en kamphund?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn
  • Inteutanproblem

Ett förbud mot raser fungerar inte. Det kan man se ifrån alla de länder som infört dom.

Ställer mig också väldigt frågande till varför man skulle benämna amstaffen som kamphund? Den är ingen kamphund och rasen i sig har heller aldrig varit ämnad för kamp, eller användts till kamp. Det är inte rasens syfte eller tanken med den.

Dessutom är det sällan det där förbannade packet av människor köper renrasiga hundar att fördärva, renrasiga hundar kostar mycket pengar och seriösa kennlar säljer inte till vem som helst. Utan det är hundar utan SKK papper, eller helt enkelt blandningar som liknar på de olika raserna folk associerar med kamphundsutseende.

När jag möter "kamphundar" är dom varken mer eller mindre benägna till avståndstagande beteenden så som tex utfall än andra raser är. Tyvärr är det ju på modet att äga muskelhund bland en del grupper av människor, som sällan lämpar sig till att vara ägare till någon typ av hund. Vist är detta ett problem, men att lagstifta bort raser löser inte problemet. Det enda som sker är att den gruppen utav människor vänder sig till andra raskorsningar/raser och karusellen är igång igen.

Personligen har inte jag eller mina hundar blivit attackerade utav någon "kamphund" hittills. Utan här har det varit schäfer/schäferkorsning vid 2 tillfällen, boxer, några blandraser (ej muskelhundar) och en hel uppsjö utav mindre hundar. Vilket är nog så besvärligt oavsett om små hundar inte kan orsaka stor kroppslig skada.

Händelsen är rent utsagt skit. Borde aldrig ha fått ske och det är oerhört synd om de drabbade. Jag bor själv i Härnösand, så man har inte undgått händelsen på något vis.

• Lindsey Egot the only one
    Selfish Geene skrev 2014-04-04 05:57:06 följande:

Jag skulle vilja förbjuda hundar oavsett ras på offentliga platser.
    Hundar ska motioneras i skogen inte på gång-och cykelvägar, i parker och stadsmiljöer.

Vi skulle skona allergiker och hundrädda och slippa kisslukten och bajshögarna som lämnar efter sig, dessutom skulle färre människor skaffa "prydnadshundar" om de inte får visa upp dom på shoppingrundan längre

Tummen upp!
  • The past is now
    Selfish Geene skrev 2014-04-04 05:57:06 följande:
    Jag skulle vilja förbjuda hundar oavsett ras på offentliga platser. Hundar ska motioneras i skogen inte på gång-och cykelvägar, i parker och stadsmiljöer. Vi skulle skona allergiker och hundrädda och slippa kisslukten och bajshögarna som lämnar efter sig, dessutom skulle färre människor skaffa "prydnadshundar" om de inte får visa upp dom på shoppingrundan längre

Klockrent!
  • Jag är bara jag

Orkar inte läsa tråden,men s.k kamphundar står inte för de flesta betten tydligen utan helt vanliga hundar. F.ö har jag mycket mer respekt för tanthundar-små skräp på snören-som är ouppfostade i kubik för de "är ju så söta och små"-de är många gånger inte alls pålitliga!  Visserligen gör en stor hund mer skada när den väl biter,men de små orsakar  fler bett,det är jag övertygad om.

• Bestemor
    Gudrun1954 skrev 2014-04-04 01:02:22 följande:
    saknar staffar aggression mot andra hundar av samma kön, eller är det något väldigt rastypiskt för den rasen?

läste nånstans att de gärna tar upp kampen mot främmande hundar av samma kön.

rätta mig ifall ja har fel.

Du har fel. Min staff funkar med andra hundar. Både hanar och tikar.

En staff kostar mellan 12 000 - 15 000 kronor. Min kostade 12 000 kronor för 5 år sedan. Tror du på fullt allvar att folk lägger så mycket pengar på en hund och sedan kampar med den?
  • Bestemor
    Ormsvans skrev 2014-04-04 03:18:03 följande:
    Tycker även kampsport, styrketräning och lösa föremål som är hårdare än en tvättsvamp skall förbjudas!

Hjämtvång utanför gräsmatta kan också vara passande...

• realisten
    Gudrun1954 skrev 2014-04-03 23:28:13 följande:
    det handlar om hundar som e väldigt skarpa o som reagerar med att bita först o prata senare när det gäller främlingar, och dessa typer av hundar blir extra farliga ifall ägaren inte stimulerar dom dagligen ,

det borde införas special licens på sådana djur som kan bli lika farliga som skarpladdade pistoler.

Fast förbjuda hundraser är ingen lösning då går man istället runt problemet. Ägarfrågan är det man bör satsa på istället. För förbjuder du dessa rasarer så kommer attackerna ändå fortsätta och efter en tid får du förbjuda schäfern, rottweilern, dobermanen, också och sedan kommer man behöva förbjuda ännu fler raser. Att göra en hund farlig är inte speciellt svårt att avla och blanda är ibte heller svårt. Fel människor kommer fortsätta skaffa hundar även om man inför ett rasförbud. Då korsar man istället raser som inte bör blandas och inaveln fortsätter.

Vill man lösa problemet hundattacker måste man ta tag i det problemet alla politiker blundar för och det är ägarfrågan. Det ska helt enkelt ställas större krav på dom som skaffar hund så kommer man åt problemet och attackerna kommer att minska.

Sen finns det hundar som faktiskt kan ha mentala fel och brister som ställer till det och det är väldigt svårt att komma åt men det kan ju gälka vilken hund som helst så där löser man inte heller problemet med ett rasförbud.
  • Guldbarb

Licens för hundar, ja tack oavsett hundras.
    Om vi ska dra vad en kamphund är så finns som jag ser några varianter.
    1. Hundar som tidigare avlades för kamp. Dessa raser fick aldrig visa aggressivitet mot människor vilket gör att dessa skulle varit extremt pålitliga vid barn. Men inte gå ihop med andra hundar.
    2. Hundar som nu används till kamp, kan vara vilken ras som helst.
    3. Hundar som folk spontant kallar för kamphundar. Kan vara vilken hund som helst, brukar ofta röra sig om hundar folk tycker ser "läskiga" ut, hundar som är stora ex rottweiler, hundar med mycket muskler ex amstaff o.s.v.
    Så jag har svårt för när folk uttrycker att det var en "kamphund" för ofta rör det sig om nr 3, bara vad folk kallar det (och väldigt ofta då media) som rottweilern i Göteborg till exempel

Ostabila hundar finns bland alla raser och krav på aveln skulle inte skada och att man kollade alla föräldradjur med MH tester och liknande (både blandraser och renrasiga). Att förbjuda raser tror jag inte på då man tar bort många stabila hundar som inte skulle göra en fluga förnär.
    Ofta rör det sig om okunskap från ägarens sida eller/och den som går ut med hunden.

• StillAlive

Det är inte hundrasen det är fel på, utan ägaren. Brist på kunskap, motion av hunden och viljan att uppfostran ligger bakom många hundattacker. Visst finns det aggressiva hindrar, precis som det finns aggressiva människor.

Googla på "nanny dogs", bilder. Kamphund?

• Hallonbåt02
    StillAlive skrev 2014-04-07 09:32:53 följande:
    Det är inte hundrasen det är fel på, utan ägaren. Brist på kunskap, motion av hunden och viljan att uppfostran ligger bakom många hundattacker. Visst finns det aggressiva hindrar, precis som det finns aggressiva människor.

Googla på "nanny dogs", bilder. Kamphund?
    Ja tyvärr ser det ut så, det är hundarna som får betala för människans dumhet och egoism :(
    En licens hade nog varit något.
Svar på tråden Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn