• Anonym (ts)

Hjälp när ägglossning , oregelbunden mens

Hallå
    Jag och min man har försökt bli gravida i 2 år och 10 månader nu, utan lyckas.
    Jag har oregelbunden mens , var hos gyn denna vecka han sa att inget va fel allt såg fint ut men många äggblåsor.Han sa att det var bra fick ta blodprov om dom såg något där så skulle jag få tabletter.
    Så jag skulle kolla om ni kan hjälpa mig och se ett mönster när jag har äl.

Mina senaste mencyklar.

20 Mars            34 dagarscykel
    14 Febuari        52 dagar
    24 December   43 dagar
    11 November   36 dagar
    6 Oktober         46 dagar
    21 Augusti        35 dagar.

tar äl test denna månad.
    (vi får ingen utredning än)

• Svar på tråden Hjälp när ägglossning , oregelbunden mens
  • Annelie 76

Om du kan så gå till en annan och säg att du funderar på om du har pcos. Vet inte så mycket om det men långa, oregelbundna menscykler och svårigheter att bli gravid låter misstänkt.

• Jag är bara jag

Varför får ni ingen utredning? Enda skälet jag ser är om ni anses för unga-åldersgräns m.a.o. Annars har ni rätt till en utredning efter så lång tid. Ni anses som infertila och nåt är ju fel nånstans. Kan mycket möjligt vara din oregelbunda mens som tyder på fel med äl. Och det ser man inte med blotta ögat eller VUL-det måste tas blodprover!  Tycker ni ska gå privat istället.

• Anonym (ts)

Går hos en privat men dom hade samma "regler" som lanstinget.

• Anonym (ts)

Puff Puff Skrattande

• Flisan79

Det enda tips jag kan ge med tanke på dina cykler är att de ju som kortast är ca 35 dagar. Eftersom att lutealfasen oftast är konstant (tid mellan äl och mens) samt att äl vanligen sker 10-16 (vanligen 14) dagar innan mens så skulle jag om jag var du börjat äl testa dag 15 i cykeln. Tidigare än så lär du inte ha äl.
    Kanske inte mycket till hjälp.

Vill du testa något på egen hand så kan rosenrot både korta ner och stabilisera mencykler. Ingen garanti men eftersom att det är ofarligt så kan ni ju prova.

• Anonym (ts)

Är det försent att börja med rosenrot nu är på dag 17 i cyklen ?

• Flisan79

Eftersom att du försöker bli gravid bör du bara äta rosenrot från mensens första dag fram till äl.

• Anonym (ts)

Jag har bara en fråga om ältester , jag tar dom direkt på morgonen , men dom är alltid jätte svaga. Kan man missa äl med ältester när man tar dom på morgonen?
    Vad har ni för äl symtom och när får ni symtomen ?

• Pimpinellan

Äl-test bör till skillnad mot gravtest inte tas på morronen eftersom lh är högre senare på dagen. Men det gäller att man inte nypinkat eller druckit massor innan.

Svar på tråden Hjälp när ägglossning , oregelbunden mens