• Anonym (söka hjälp)

Jag har bestämt mig för att söka hjälp för mitt alkoholmissbruk

Jag har bestämt mig för att söka hjälp för mitt alkoholmissbruk.

Jag och alkohol är ingen bra kombination och jag vill inte riskera att mista min partner.

Min kropp har börjat tagit stryk känner jag.

• Svar på tråden Jag har bestämt mig för att söka hjälp för mitt alkoholmissbruk
  • Ful Anka
    Anonym (!!!!) skrev 2014-04-05 00:34:34 följande:
    När man ställer den fråga du ställer. Då är man alkoholist.
  • Anonym (söka hjälp)

Jag ska på måndag ringa och söka hjälp för detta problem då jag har insett att jag inte fixar detta på egen hand.

• Ganyca
    Anonym (söka hjälp) skrev 2014-04-05 15:07:50 följande:
    Jag ska på måndag ringa och söka hjälp för detta problem då jag har insett att jag inte fixar detta på egen hand.

Har du någon alkoholpolklinik i närheten? Dit gick jag och man får både träffa sjusköterskor/läkare och terapeut samt gå i grupper gratis plus kan gå dit och ta Antabus.
  • Anonym (söka hjälp)

Jag gick tidigare på samtalskontakt angående problem med alkoholdrickande och ska ringa dit på måndag för hjälp med detta problem.

Funderar även på att gå på AA möte igen.

• Anonym (söka hjälp)

Nu dök precis frågan upp vad är det egentligen som driver mig att fortsätta kämpa?
    Varför jag kommer upp mig så lätt när jag egentligen borde vara helt nere?

• Anonym (Skallebank)

Hur har det gått? Vad har du gjort??

• Anonym (slutat)

Jag har slutat dricka alkohol för drygt 1 månad sedan efter att ha missbrukat en tid.

Jag tycker inte det är något problem att inte dricka då jag inte känner sug m.m. MEN det är så förbannat tråkigt och jag blir så ensam och isolerad.

Jag har ingen lust att gå med vänner när dom ska "ta en öl", eller gå på middagar m.m. Jag struntar i att sitta uppe på helgkvällar med sambon när han dricker öl, vin, cider och jag dricker cola eller vatten.

Jag blir deprimerad bara över tanken på vilken lång och fruktansvärt tråkig sommar jag har att INTE se fram emot, en sommar jag bara måste genomlida.

Jag tar antabus 2 ggr i veckan som jag mår fruktansvärt dåligt av. Är så grymt trött så jag kan inte jobba eller göra något aktivt öht.

Att sluta dricka gör mig deprimerad och sjuk! Hoppas du klarar det bättre än jag gör ts!

• Anonym (Skallebank)

Ja, det är tråkigt en tid när man slutat. Jag vet men, håll ut, det blir så mycket bättre sen. Du kan ta en mindre mängd Antabus om du tar 2 ggr i veckan. Jag var nere på en fjärdedels tablett mot slutet av min kur. Prova ta en halv varje gång, jag antar att du tar 200mg tabletter och då är 100mg fullgott skydd i 4 dygn. Prata med sköterskan om detta inte kan vara en möjlighet.

• Anonym (slutat)
    Anonym (Skallebank) skrev 2014-05-04 17:54:07 följande:
    Ja, det är tråkigt en tid när man slutat. Jag vet men, håll ut, det blir så mycket bättre sen. Du kan ta en mindre mängd Antabus om du tar 2 ggr i veckan. Jag var nere på en fjärdedels tablett mot slutet av min kur. Prova ta en halv varje gång, jag antar att du tar 200mg tabletter och då är 100mg fullgott skydd i 4 dygn. Prata med sköterskan om detta inte kan vara en möjlighet.
    Tack, men att ta antabus är inte mitt beslut så jag har ingen talan där. Tyvärr, annars hade jag skippat antabus helt och struntat i att dricka utan den "hjälpen".

När blir det bättre? Jag har varit utan alkohol tidigare i upp till 2 år och det blev aldrig bättre då? Deppad och utanför/isolerad hela tiden. Hemskt är det.
  • Anonym (Skallebank)
    Anonym (slutat) skrev 2014-05-05 11:20:30 följande:
    Tack, men att ta antabus är inte mitt beslut så jag har ingen talan där. Tyvärr, annars hade jag skippat antabus helt och struntat i att dricka utan den "hjälpen".

När blir det bättre? Jag har varit utan alkohol tidigare i upp till 2 år och det blev aldrig bättre då? Deppad och utanför/isolerad hela tiden. Hemskt är det.
    OK, jag klagade på att jag inte kunde jobba med Antabus så då fick jag förslaget att ta en mindre dos och det hjälpte. Jag var nere i en 1/4 dels tablett innan jag kunde lägga av helt med "busen". Den blev för stark, helt enkelt.
    Tråkigt kan man ha men inte jämnt. Jag hänger med på alla fester och sammankomster utan att själv dricka alkohol. Jag ser alltid till att det finns dricka som vatten, juice, läsk eller helst kaffe som håller mig vaken.
    Men, å andra sidan går jag alltid hem senast kl 24, då brukar jag ha fått nog. Nu när det gått några år sedan jag missbrukade och var en vane drickare har min naturliga dopamin tillförsel kommit igång ordentligt och jag har väldigt kul på middagar och fester. Även annars också.
    Jag tycker synd om dig om inte du kan komma igång och känna liksdant. Vet inte vad jag kan råda dig till att göra. Försök att gå ut lite men vara nykter och se hur korkat andra beter sig? Låter lite dumt kanske att roa sig på bekostnad av andra men berusade människor är ju bara för roliga, ibland.
    Har dun ingen hobby eller intresse som gör att du måste vara nykter? Det kan förgylla ens vardag om man har något som man tycker är viktigt att ta hand om. Något som går fördärvat om man är berusad.
    Lycka till, hoppas jag fått dig att börja tänka lite mer åt mitt håll.
  • Anonym (slutat)
    Anonym (Skallebank) skrev 2014-05-05 12:53:00 följande:
    OK, jag klagade på att jag inte kunde jobba med Antabus så då fick jag förslaget att ta en mindre dos och det hjälpte. Jag var nere i en 1/4 dels tablett innan jag kunde lägga av helt med "busen". Den blev för stark, helt enkelt.
    Tråkigt kan man ha men inte jämnt. Jag hänger med på alla fester och sammankomster utan att själv dricka alkohol. Jag ser alltid till att det finns dricka som vatten, juice, läsk eller helst kaffe som håller mig vaken.
    Men, å andra sidan går jag alltid hem senast kl 24, då brukar jag ha fått nog. Nu när det gått några år sedan jag missbrukade och var en vane drickare har min naturliga dopamin tillförsel kommit igång ordentligt och jag har väldigt kul på middagar och fester. Även annars också.
    Jag tycker synd om dig om inte du kan komma igång och känna liksdant. Vet inte vad jag kan råda dig till att göra. Försök att gå ut lite men vara nykter och se hur korkat andra beter sig? Låter lite dumt kanske att roa sig på bekostnad av andra men berusade människor är ju bara för roliga, ibland.
    Har dun ingen hobby eller intresse som gör att du måste vara nykter? Det kan förgylla ens vardag om man har något som man tycker är viktigt att ta hand om. Något som går fördärvat om man är berusad.
    Lycka till, hoppas jag fått dig att börja tänka lite mer åt mitt håll.
    Jag kan inte heller jobba när jag tar antabus. Trodde jag var ensam om det, men då kanske den jag tar antabus hos ljuger för mig?

Jag är egentligen arbetssökande, men nu när jag tar detta så kommer jag vara tvungen att tacka nej till ett eventuellt arbete - vilket känns rent för j-vligt ärligt talat.

Jag var med på en middag för några helger sedan. Vi var 4 par, när de andra började bli fulla ville jag bara gå hem. Men eftersom jag körde och sambon hade jättekul fick jag ju vara kvar i flera timmar till. Aldrig mer var det enda jag kunde tänka då.

Jag har tyvärr inga hobbies eller intressen. Älskar att resa, men det är inget man gör särskilt ofta direkt

Tack för dina ord i alla fall. Snällt av dig att försöka peppa och muntra upp mig.
  • Anonym (Skallebank)
    Anonym (slutat) skrev 2014-05-05 15:41:05 följande:
    Jag var med på en middag för några helger sedan. Vi var 4 par, när de andra började bli fulla ville jag bara gå hem. Men eftersom jag körde och sambon hade jättekul fick jag ju vara kvar i flera timmar till. Aldrig mer var det enda jag kunde tänka då.

Jag har tyvärr inga hobbies eller intressen. Älskar att resa, men det är inget man gör särskilt ofta direkt smile5.gif

Tack för dina ord i alla fall. Snällt av dig att försöka peppa och muntra upp mig. smile1.gif
    Synd att du inte har en förstående och stöttande sambo då som jag har. Har du provat att gå på AA möten och träffa andra i liknande situation? Kan va skönt att lyssna på andra och även om man har lust, prata av sig.
    Jag går inte på AA möten, funkar inte för mig. Men, det kan va något för dig.
  • Anonym (slutat)
    Anonym (Skallebank) skrev 2014-05-06 19:26:50 följande:
    Synd att du inte har en förstående och stöttande sambo då som jag har. Har du provat att gå på AA möten och träffa andra i liknande situation? Kan va skönt att lyssna på andra och även om man har lust, prata av sig.
    Jag går inte på AA möten, funkar inte för mig. Men, det kan va något för dig.
    Jag har provat AA många gånger (för att verkligen ge det en ärlig chans) men det är inget för mig. Jag känner inte igen mig i delningarna och jag tycker inte om upplägget alls.
    Jag tror dock på själva konceptet och är övertygad om att det fungerar för många människor världen över.

Men vet du- när jag skulle ta antabus sist så sa jag direkt när jag kom in i rummet att jag har ett problem.

Han: Jasså, berätta vad du har för problem så ska jag se vad jag kan göra.
    Jag: Jag har fått nytt jobb och jag vill halvera min dos för jag kommer inte kunna jobba annars. Blir så vansinnigt trött av antabus.
    Han: Jasså, inget värre än så. Det kan vi självklart ordna, jag skriver in i din journal att du tar en halv tablett nu.

Bara sådär - kändes jättebra. Jag är fortfarande trött, men kommer nog orka med mitt nya arbete lite bättre i alla fall. Tack till Dig för tipset {#emotions_dlg.flower}

Så länge inte sambon dricker så tänker jag inte på alkohol alls. Då tycker jag det är rätt skönt att alltid vara nykter och klar i knoppen .... ha ha
  • Anonym (Skallebank)
    Anonym (slutat) skrev 2014-05-07 19:34:39 följande:
    Jag har provat AA många gånger (för att verkligen ge det en ärlig chans) men det är inget för mig. Jag känner inte igen mig i delningarna och jag tycker inte om upplägget alls.
    Jag tror dock på själva konceptet och är övertygad om att det fungerar för många människor världen över. smile1.gif
    Ja jag hoppas också det hjälper andra. Jag tänkte och hoppades det kunde vara något för dig med men OK, då har du i alla fall ge det en chans. Jag blev lite hjälpt av det men, jag har för bra minne för att lyssna på samma delning om och om igen. Att ta en dag i taget däremot, förstod jag innebörden av genom AA.

Så bra, att du kunde få en halv dos antabus. Det räcker gott och väl och egentligen, blir man väldigt trött av "busen" så är det ett tecken på att man är "frisk". Antabusen innehåller nervlugnande och det gör en frisk människa utslagen. Tror du kommer känna dig piggare om ca 7 dygn, det är vad det tar för en hel dos att verka. Själv gav jag upp när en fjärde dels tablett blev för mycket och jag gick över till samtalsterapi istället.
    OK, jättekul att veta att man hjälpt någon annan på vägen mot ett skönt liv.

Visst är det skönt att alltid vara klar i knoppen. Och att må likadant varje dag. Jag är i alla fall på samma humör varje dag och det är en befriande härlig känsla. Jag tänker fortsätta med nykterheten och planerar en nykter sommar. Det är ett stort steg, jag vet, men det känns faktiskt som om återfallens tid är förbi och jag är stark.
    Kram, och du...en dag i taget nu.
  • Anonym (Imponerad)
    Anonym (slutat) skrev 2014-05-07 19:34:39 följande:
    Jag tror dock på själva konceptet och är övertygad om att det fungerar för många människor världen över. smile1.gif

Men vet du- när jag skulle ta antabus sist så sa jag direkt när jag kom in i rummet att jag har ett problem.

Han: Jasså, berätta vad du har för problem så ska jag se vad jag kan göra.
    Jag: Jag har fått nytt jobb och jag vill halvera min dos för jag kommer inte kunna jobba annars. Blir så vansinnigt trött av antabus.
    Han: Jasså, inget värre än så. Det kan vi självklart ordna, jag skriver in i din journal att du tar en halv tablett nu.

Bara sådär - kändes jättebra. Jag är fortfarande trött, men kommer nog orka med mitt nya arbete lite bättre i alla fall. Tack till Dig för tipset {#emotions_dlg.flower}

Så länge inte sambon dricker så tänker jag inte på alkohol alls. Då tycker jag det är rätt skönt att alltid vara nykter och klar i knoppen .... ha ha smile1.gif
    En enorm eloge till dig verkligen starkt gjort!

Blir så glad när jag läser sånt här

Fortsätt kämpa
  • Nyctophilia

Om du inte känner att AA funkar, testa NA.

Min sambo tyckte inte AA fungerade för honom men med NA föll polletten ned!

Han har varit nykter i 6 år nu. (Vi har varit tillsammans i 2 år.)

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag har bestämt mig för att söka hjälp för mitt alkoholmissbruk