• Snartensamstående

Min hund har slutat äta helt plötsligt!

Hej!
    Vi har tre hundar.
    Han som kom hem sist till oss hämtade vi hem från Kap Verde.
    Han funkar bra med ena hunden men inte med den andra, den äldsta. Som vi tyvärr fått ge bort då han även inte tyckte om vår dotter 1 år, men det är en annan historia.
    Men i alla fall, när vår sista hund kom till oss var han matglad och åt av det vanliga torrfodret. Helt plötsligt en dag vägrade han äta av den! Bara sådär!
    Så jag tror att hunden han ej kom så bra överens med har på nåt sätt markerat att det är hans mat, tänker jag.
    Sen dess har det varit jäkla gissel att få honom att äta varje dag. Man vet aldrig vad som duger!
    Till en början funkade torrfoder ur en annan skål, sen fick man blanda i vatten. Sen sluta det funka.
    Sen köpte jag mjuk mat på burk, men det blir han taskig i magen av.

Ibland duger ägg, köttfärs, kyckling. Men inte alltid. Och har han inte ätit på en-två dar kräks han.

Vad ska jag ta mig till?!

• Svar på tråden Min hund har slutat äta helt plötsligt!
  • Akua

Börjar du ge han annan mat, fin mat såsom köttfärs, kan hunden lära sig arr om jag inte äter hundmat så får jag annat. Sen för övrigt så ska man vara försiktig med att ge kyckling till hund. Dricker din hund vatten? Om ni inte ger han annan mat, tar ut andra hundar så han får vara själv i köket, äter han då under dagen??

• Scoops

Får han ordentliga promenader? Många hundar matvägrar om de inte får röra på sig ordentligt. Annars, låter ni skålen stå framme om han inte äter eller tar ni bort den på en gång som han låter bli?

• Lena

Njurproblem? Det var det när vår hund slutade äta.

• Fenje

Hade en matvägrande hund härhemma. Testade det mesta och ibland funkade det några dagar för att sedan börja om igen. Eftersom jag redan innan beslutat att han inte skulle vidare till avel så kastrerade jag honom. Nu äter han gladeligen allt, och har blivit lite för rund, nu får han torrfoder för kastrerade hundar och det fungerar bra. Kan tillägga att vi bor omringade av tikar som löper efter varandra, 5 st

• Pelin

En frisk hund svälter aldrig sig själv. Ge bara samma kost hela tiden så att hunden inte gör så för att få nåt mera gott. När min hund slutade äta o spydde då hon försökte så hade hon ätit något matrial o skärt upp tarmen eller liknande det blev en dyr operation kan jag säga men nu mår hon bra igen. ge samma kost som vanligt och äter den inte efter 2 dagar så är det vetrinärbesök. har den ont i magen så är det nyttigt med kokt ris.

Svar på tråden Min hund har slutat äta helt plötsligt!