Hjälp mig och min Ragdoll
Jag har en kastrerad ragdollhane på 10 månader. Han verkar generellt sätt trivas bra men jag har 2 "problem"/funderingar.1a funderingen:
Varje morgon ungefär mellan 5 och 6 början han jama och slutar oftast inte förrän man går upp. Han biter även mig i ansiktet (inte hårt men ändå) och verkar försöka få upp mig ur sängen, fast när man väl går upp fortsätter han ofta att jama i någon kvart eller halvtimme. Utöver detta jamar han ibland vid andra tillfällen också men värst är det på mornarna.
Detta är otroligt jobbigt eftersom man inte kan sova ut innan man ska till jobbet och jag har försökt att ignorera honom och även att spruta vatten på honom men inget hjälper. Det är samma sak varje morgon och det började för ca tre månader sedan efter att jag kastrerade honom. Från att han alltid haft mat i matskålen dygnet runt eftersom han inte ätit upp den dos han får så bytte jag enligt rekommendation foder till ett lättar och det har lett till att han äter upp maten jag häller upp på ca 30 sek (han får mat morgon och kväll). Så han verkar ju vara vrålhungrig och jag misstänker att det är därför han börjar vilja ha upp mig på morgonen nu för tiden. Men samtidigt så har jag även testat att gå upp kl 5, gett honom mat och gått och lagt mig igen men då kommer han ofta efter han ätit och jamar ändå.
Jag tror att det handlar om att han sovit klart för natten och är uttråkad men är det någon som vet om man kan göra något som får honom att sluta? Han betedde sig inte så innan jag kastrerade honom.
2:a funderingen:
Jag arbetar heltid och katten är därför ensam 9-12 timmar/dag måndag-fredag. Eventuellt kommer det bli att jag oftast är hemifrån närmare 11, 12 timmar framöver. Dock är jag oftast hemma på helger väldigt mycket så då har han nästan alltid sällskap. Men det ju en väldigt lång tid han får vara ensam hemma på vardagarna. Han har inte riktigt visat några tecken på att han mår dåligt av att vara ensam förutom lite jamande ibland men jag får ändå dåligt samvete. Därför har jag funderat på att skaffa en till katt. Det är alltså egentligen främst för att han ska få sällskap. Hade jag bott i hus eller en större lägenhet hade jag redan haft två katter men problemet är att jag har en etta på 30 kvm vilket jag tycker känns för litet för två katter.
Så min fråga är. Rekommenderar ni att jag skaffar en till katt? Vill gärna ha tips och råd angående detta eftersom jag är rätt oerfaren och aldrig haft katt tidigare.
Jättetacksam för lite tips och råd!!