• d0nk3yb0y

Jag har blivit materialist

Min sambo och jag har bråkat mkt på senaste, egentligen mest sen vår son föddes för 1 år sedan drygt.

Jag tycker vi ska ha en nyare bil och ta billån, men det tycker inte hon och det har vi diskuterat fram och tillbaka flera gånger nu. Ikväll sa hon nåt som ändå fick mig att tänka.

"Du är inte den jag träffade. Vi brukade prata om hur bra vi har det och hur små saker vi kan göra och ändå vara så lyckliga i livet... Nu vill du bara köpa saker, och klagar på allt vi har. Du ser inte vad du har utan vill bara ha nytt."

Nu när jag tänker på det så är det nog sant, jag har förändrats. Men jag fattar inte hur jag ska kunna komma tillbaka. Jag har ju helt andra mål nu än förut, medans hon i princip tycker som hon alltid gjort. Jag vill leva Svensson, men hon vill leva ett mer billigt och spartanskt liv, precis som jag ville förut.

Varför är det så här?

• Svar på tråden Jag har blivit materialist
  • Anna74a

Det kanske är någon inbyggd pappa reflex att dra hem bytet till familjen?

• Lena

Ni kanske ska prata mer om vad som ni tycker är viktigt och varför. Barn behöver inte nya saker, de behöver säkra saker och tid med föräldrarna.

• d0nk3yb0y

Allt handlar inte om att jag vill ha nya saker. Leksaker t.ex. behöver inte köpas mer av än i rimlig nivå, där är jag nog ganska normal.

Det är mer typ.. Köpa en bostadsrätt istället för hyres. Åka till Danmark istället för att åka 5 mil å campa. Ta ett billån istället för att köpa billigaste möjliga bil o.s.v.

Det känns som en inte allt för onaturlig utveckling i livet, men problemet är att hon inte är sån, å jag inte var sån förr...

• Anna74a

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, borde ju gå att kombinera.

• puss

du är missnöjd med ditt själsliga liv och försöker kompensera. ta reda på vad du saknar.

*puss puss puss puss*
  • d0nk3yb0y

Det stämmer nog, har hänt vissa grejer som påverkat mig, men jag ser mer att jag vill ta vara på livet och inte bara glida omkring i det som funkar bäst för tillfället..

• athanatos

Man tar inte vara på livet genom att köpa saker. Försök utveckla dig själv istället.

Svar på tråden Jag har blivit materialist