• MedlemFV

Vem är det som betalar skatt?

Hej!

Jag hade ett stort argument i Fredags om att ALLA betalar skatt. Där jag säger att det är endast de som arbetar betalar skatt. Men där två personer är emot mig och säger att alla betalar skatt. Annars gör man brott mott skattefrihet, eller vad han nu sade. (Någon som skulle kunna rätta?)

Men jag var fortfarande helt säker på min sak, och sa att det är en omöjlighet att en person som går på bidrag skall betala skatt. Varför skulle staten ge den personen 5 tusen kronor för att sedan dra av tre tusen kronor. Då kan ju staten lika gärna ge personen två tusen kronor på en gång. Helt meningslöst att ge personen pengar för att sedan dra tillbaks det lika snabbt.

Men en person säger att skattebetalningen dras automatiskt. Men jag var fortfarande säke på min sak, och jag tyckte hela var bara underligt, meningslöst tjafs. Så jag slutade argumentera. Och det hela slutade med att de gick därifrån som om de hade rätt. Och jag vart nollan.

Men jag försökte ha kvar min stolthet, och tänkte att det är de som är idiot. Och klarar inte av att lyssna. Sen försökte jag vara så vuxen som möjligt och glömma bort alltihopa.

Jag känner en vis osäkerhet just nu. Hade möjligtvis de rätt?
    De som får CSN-bidrag (Inte de med lån) betalar skatt?

Och andra människor som får bidrag, betalar de skatt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vem är det som betalar skatt?
  • Som snö
    Michael 310 skrev 2014-04-06 12:06:56 följande:

jo självklart gör jag det, oftast alderles för mycket.
    Då så. Då betalar du ju skatt.
  • MedlemFV
    Michael 310 skrev 2014-04-06 12:06:56 följande:

jo självklart gör jag det, oftast alderles för mycket.
    Nu måste jag vara illa tvungen att bli Off-topic i min egna tråd och ställa frågan.

Hur kan du köpa saker när du inte har inkomst?

Lever du möjligtvis av andra?

Låter bara underligt att man kan köpa saker men ändå inte har någon inkomst.

Jag försöker absolut inte låta nedlåtande eller annat negativt. Jag ställer endast frågan av nyfikenhet.

On-topic - Hade jag alltså rätt i min argument om skattbetalning?
  • Nyfiken gul

själva studiebidraget från CSN betalar du inte skatt på  precis som du inte betalar skatt på studiebidraget när du går på gymnasiet. 

Men all annan inkomst du kan tänkas få utöver studiebidraget är det ju skatt på.  

Glöm inte heller att du betalar bilskatt om du äger bil, äger du hus betalar du skatt på det. 

Du beskattas alltid i någon form. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

avkastning på fonder och aktier får  du också skatta för 

säljer du en bostad får du skatta för det också 

• MedlemFV
    Nyfiken gul skrev 2014-04-06 12:21:21 följande:
    själva studiebidraget från CSN betalar du inte skatt på  precis som du inte betalar skatt på studiebidraget när du går på gymnasiet. 

Men all annan inkomst du kan tänkas få utöver studiebidraget är det ju skatt på.  

Glöm inte heller att du betalar bilskatt om du äger bil, äger du hus betalar du skatt på det. 

Så allting annat som man betalar, är skatt på egentligen?

Liksom, hyra, köpa varor, betala el. O.s.v.

Allting man betalar, är skatt på?

Tack på förhand!
  • Nyfiken gul
    MedlemFV skrev 2014-04-06 12:30:55 följande:
    Så allting annat som man betalar, är skatt på egentligen?

Liksom, hyra, köpa varor, betala el. O.s.v.

Allting man betalar, är skatt på?

Tack på förhand!
    japp... precis så . allt du betalar för är det skatt på i någon form. 

Räntor och amortering på ett lån är ju en form av skatt 

Moms är ju skatt . 
  • Mandel

Det beror väl egentligen på hur man väljer att se på det. 

Lever man på skattepengar(bidrag eller a-kassa) så kan man ju rent krasst säga att man faktiskt inte betalar någon skatt för man bidrar ju faktiskt inte till skattekontots ökning utan man tär på det kontot.
    Även om det nu heter att man betalar skatt på sina olika bidrag så ökar ju som sagt inte kontot för det. Det bara inte minskar i samma takt som om man inte kallade avdraget för skatteavdrag.
    De kunde ju lika gärna betala ut nettobidrag.

Ska man vara ännu krassare så är det ju bara folk som arbetar inom den privata sektorn som betalar skatt eftersom de är de enda som fyller på skattekistan. Alla inom den offentliga sektorn lever av skattekistan och en sjuksköterska får ju sina pengar på samma vis som en som går på bidrag. Skillnaden är bara att sjuksköterskan har motpresterat.

Moms på varor och tjänster är en annan femma

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Michael 310
    Som snö skrev 2014-04-06 12:11:20 följande:
    Då så. Då betalar du ju skatt.

Ja du har en poäng där, har faktiskt inte tänkt på det så. :(

• Michael 310
    MedlemFV skrev 2014-04-06 12:15:38 följande:
    Nu måste jag vara illa tvungen att bli Off-topic i min egna tråd och ställa frågan.

Hur kan du köpa saker när du inte har inkomst?

Lever du möjligtvis av andra?

Låter bara underligt att man kan köpa saker men ändå inte har någon inkomst.

Jag försöker absolut inte låta nedlåtande eller annat negativt. Jag ställer endast frågan av nyfikenhet.

On-topic - Hade jag alltså rätt i min argument om skattbetalning?

missade att få med "i Sverige" jobbar utomlands och där skattar jag aldeles för mycket.
  • chrissepisse
    Nyfiken gul skrev 2014-04-06 12:36:02 följande:
    japp... precis så . allt du betalar för är det skatt på i någon form. 

Räntor och amortering på ett lån är ju en form av skatt 

Moms är ju skatt . 
    Hur tänker du då? Jag kan absolut inte se räntor eller lån som skatter hur jag än försöker.
  • Fjärilslarv

a-kassa skattar man på i alla fall.
    jag som student med endast studielån och bidrag betalar inte skatt, förutom när jag köper något.

• Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-04-06 12:21:21 följande:

du betalar ingen skatt på studielånet heller.
  • Tonårsmamman1
    Fjärilslarv skrev 2014-04-06 14:38:10 följande:
    du betalar ingen skatt på studielånet heller.
    Fast det skrev väl inte Nyfiken gul heller? Hon skrev all annan inkomst, studielån är väl ingen inkomst, det är ett lån.
  • hansine
    MedlemFV skrev 2014-04-06 11:51:38 följande:
    Hej!

Jag hade ett stort argument i Fredags om att ALLA betalar skatt. Där jag säger att det är endast de som arbetar betalar skatt. Men där två personer är emot mig och säger att alla betalar skatt. Annars gör man brott mott skattefrihet, eller vad han nu sade. (Någon som skulle kunna rätta?)

Men jag var fortfarande helt säker på min sak, och sa att det är en omöjlighet att en person som går på bidrag skall betala skatt. Varför skulle staten ge den personen 5 tusen kronor för att sedan dra av tre tusen kronor. Då kan ju staten lika gärna ge personen två tusen kronor på en gång. Helt meningslöst att ge personen pengar för att sedan dra tillbaks det lika snabbt.

Men en person säger att skattebetalningen dras automatiskt. Men jag var fortfarande säke på min sak, och jag tyckte hela var bara underligt, meningslöst tjafs. Så jag slutade argumentera. Och det hela slutade med att de gick därifrån som om de hade rätt. Och jag vart nollan.

Men jag försökte ha kvar min stolthet, och tänkte att det är de som är idiot. Och klarar inte av att lyssna. Sen försökte jag vara så vuxen som möjligt och glömma bort alltihopa.

Jag känner en vis osäkerhet just nu. Hade möjligtvis de rätt?
    De som får CSN-bidrag (Inte de med lån) betalar skatt?

Och andra människor som får bidrag, betalar de skatt?

Tack på förhand!
    De flesta varoro och tjänster betalas det moms för. Den som har anställda betalar arbetsgivaravgifter. Den som driver engen näringsverksamhet betalar egenavgifter. Dessutom finns det punktskatter som energiskatt.
  • hansine
    Nyfiken gul skrev 2014-04-06 12:24:29 följande:
    avkastning på fonder och aktier får  du också skatta för 

säljer du en bostad får du skatta för det också 
    Du betalar skatt på vinst. Gör du fölust kan du så får du en skattereduktion om du har någon annan skatt att reducera.
Svar på tråden Vem är det som betalar skatt?