• Anonym (Jessica)

Hur baseras föräldrapenningen för nästa barn om jag går ner i tjänst till 80%?

Hej!
    Till hösten vill jag börja jobba 80% istället för heltid. För att skydda SGI kommer jag ta ut en fp-dag i veckan. 
    Men hur blir föräldrapenningen när vi får nästa barn?
    Kommer den baseras på de 80% jag då kommer jobba, eller baseras den på lönen som jag hade innan vi fick vårt första barn?
    (Vi kommer troligtvis inte hinna få nästa barn med mindre än 2,5 år emellan).
    Tack för svar!

• Svar på tråden Hur baseras föräldrapenningen för nästa barn om jag går ner i tjänst till 80%?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir gravid innan det första barnet hinner bli ett år och nio månader får du föräldrapenning med samma belopp som du fick med ditt första barn.

Från det att du går ner i tid ändras din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) utifrån hur mycket du arbetar. Du kan skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning en dag i veckan när du har gått ner i tid och arbetar 80%. Så länge du gör det är din SGI på 100% skyddad.

Du kan läsa mer om detta på vår hemsida:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (Jessica)

Tack så mycket för ditt svar!

Svar på tråden Hur baseras föräldrapenningen för nästa barn om jag går ner i tjänst till 80%?