• Långbenopluto

Utåtagerande autism och ADHD, 7 år. Medicinfråga!

Min son har dessa diagnoser.

Äter Concerta 36 mg plus Risperdal 0,5 mg på morgonen samt 0.5 mg Risperdal kl 14.00 varje dag för att få ned hans aggressioner....

Detta hjälper lite, men det är inte på en bra nivå. Han får enorma utbrott som är jobbig både för honom och vi i omgivningen.

Nu vill läkarne prova sätta i Zoffran.... och hjäper inte det ska vi prova Lamotrigin.... allt för att få honom lugnare....

Fler med denna problematik?

Hur gör ni?

Vilka mediciner har ni?

• Svar på tråden Utåtagerande autism och ADHD, 7 år. Medicinfråga!
  • kudden12

Min pojke är autistisk , vi tar långpromenader i stället för att droga ner honom.
    Lovar att det funkar, hjälper det inte med en mil, ta en till.

• Långbenopluto
    kudden12 skrev 2014-04-07 10:03:44 följande:
    Min pojke är autistisk , vi tar långpromenader i stället för att droga ner honom.

Tack för den.... det värmde verkligen......
  • blubbblubb
    Det är strålande att du hittat ett sätt att få ditt barn lugn. Dessvärre är inte alla barn lika och ditt inlägg kommer antagligen tolkas som nedvärderade istället för att motivera TS att ta barnet ut på skogspromenad.

• Långbenopluto

Nu är det så att vi har inte tid att gå flera mil varje dag. Hur hittar ni den tiden? Ert barn kan inte gå i skolan antar jag....

Vår son går i skolan på vardagarna och vi jobbar. Skolan kan inte heller hantera denna enorma ilska sonen tyvärr bär på.....
  • kudden12

Han går i ettan, ingen fritids då det blir för oroligt och jobbigt för honom, vi har ju skol plikt i Sverige .
    Jag jobbar enbart kvällar, och aktiverar honom efter skolan med simhallen, ridning eller promenader med hundarna
    Sen tar min man över efter sitt jobb, och gör samma sak! Börjar han bråka och skrika, klär vi på oss direkt och går ut, sen är han nöjd en stund när han kommer in
    Ekonomin blir lidande, eftersom jag bara kan jobba 60 procent, då vi måste ta hand om honom, men det gör vi i stället för att han ska gå på fritids, och inte orka med varken sej själv eller andra.
    Vi har blivit erbjudna medecin på hab,
    Men skulle aldrig falla oss in att ge sån medecin till honom!!

• Långbenopluto
    kudden12 skrev 2014-04-07 19:51:19 följande:
    Han går i ettan, ingen fritids då det blir för oroligt och jobbigt för honom, vi har ju skol plikt i Sverige .
    Jag jobbar enbart kvällar, och aktiverar honom efter skolan med simhallen, ridning eller promenader med hundarna
    Sen tar min man över efter sitt jobb, och gör samma sak! Börjar han bråka och skrika, klär vi på oss direkt och går ut, sen är han nöjd en stund när han kommer in
    Ekonomin blir lidande, eftersom jag bara kan jobba 60 procent, då vi måste ta hand om honom, men det gör vi i stället för att han ska gå på fritids, och inte orka med varken sej själv eller andra.

Varför så negativ mot medicin?

Om han får annan sjukdom som ex diabetes, är ni lika negativ mot mediciner då?

hur funkar det i skolan för honom?
  • Fanny b
    kudden12 skrev 2014-04-07 19:51:19 följande:
    Jag tycker det är bra att ni funnit detta sätt att hantera erat barn i nuläget men jag undrar spontant över om eran son lär sig något av detta, för även om ni nu kan ta ut honom när han blir bråkig, så kanske inte denna metod passar om 5 och fler år fram i tiden. Som jag uppfattat kan medicinering göra så att barn med denna diagnos kan bli lugna och då t ex kunna koncentrera sig i skolan.
  • Långbenopluto
    Fanny b skrev 2014-04-07 21:53:13 följande:
    Jag tycker det är bra att ni funnit detta sätt att hantera erat barn i nuläget men jag undrar spontant över om eran son lär sig något av detta, för även om ni nu kan ta ut honom när han blir bråkig, så kanske inte denna metod passar om 5 och fler år fram i tiden. Som jag uppfattat kan medicinering göra så att barn med denna diagnos kan bli lugna och då t ex kunna koncentrera sig i skolan.

Precis Hjärta
  • kudden12

5 år? Jaa, vem vet vad son händer om 5 år?
    Föredrar att ta ett år i taget.

• Långbenopluto
    kudden12 skrev 2014-04-08 07:52:32 följande:
    5 år? Jaa, vem vet vad son händer om 5 år?
    Föredrar att ta ett år i taget.

Skulle uppskatta svar:

Varför så negativ mot medicin?

Om han får annan sjukdom som ex diabetes, är ni lika negativ mot mediciner då?

hur funkar det i skolan för honom?
  • Mumin80
    Har han autism OCH adhd eller bara autism. För både problem och lämplog behandling kan skilja sig ganska rejält...

Vi misstänker att dottern har båda (har autism-diagnos redan, ska utredas för adhd). Barnneurologen på föräldrautbildningen sa en ganska tänkvärd sak om att dom faktiskt gärna medicinerar barn med dubbeldiagnos tidigare än barn med bara adhd. Orsaken till detta är att koncentrationssvårigheterna som adhd medför kan vara ett väsentligt hinder för barnet att få hjälp med autismen. Tba/ibt, vad man nu vill kalla det, skulle aldrig funka på vår dotter för att hon helt enkelt inte kan fokusera tillräckligt. Samtidigt kan dom autistiska dragen faktiskt förstärkas av adhd-medicinering,  bara för att barnet äntligen kan sitta still och t.ex. sortera saker.

Sen får man ju ha med sig att det faktiskt finns effektiv medicinering för dom svårigheter adhd medför, medan autism är ett kanske mer genomgripande och komplext tillstånd, där det inte finns någon "enkel" lösning.  Däremot så kan ju medicinering också vara lämpligt för att hjälpa med t.ex. sömnsvårigheter, ångest och liknande,  som kan förekomma i samband med autismtillstånd. Och för just den typen av problematik så kan kanske långpromenader vara en alternativ (inte bättre eller sämre) lösning. 
Svar på tråden Utåtagerande autism och ADHD, 7 år. Medicinfråga!