• linnn89

vad menas med Intäkter o kostnader...???

Vad menas med ordet intäkter?? är det inkomst? 

Jag ska göra en budget på intäkter och kostnader men förstår inte riktigt vad det menas med det? 

• Svar på tråden vad menas med Intäkter o kostnader...???
  • linnn89

tack =)

alltså intäkter är inkomst.. Det som kommer in och kostnader det som kommer ut...  Nu Fattar jag.. Solig

• Pentagram

Intäkter är periodiserade inkomster, kostnader periodiserade utgifter. Om du pratar om en familjebudget eller ett litet företag sammanfaller de mestadels.

Vanliga tillfällen där intäkter skiljer sig från inkomster är när någon köper en hantverkstjänst från dig. Du får en inkomst när du fakturerar kunden, en inbetalning när betalningen faktiskt kommer och en intäkt när arbetet utförs. Julklappar köpta på avbetalning är en kostnad för december men en utgift/utbetalning för nästföljande år. Värdeminskning av inventarier är en kostnad under varje avskrivningsperiod men realiseras inte förrän vid eventuellt försäljningstillfälle...

• 040kille

Såhär har jag fått det förklarat av siffernissarna:

Intäkt:
    När du utför ett arbete, ännu ej fakturerat.

Inkomst:
    När du skickar fakturan.

Inbetalning:
    Pengarna inne på kontot.

Utgift:
    Du tar emot en faktura.

Utbetalning:
    Du betalar din faktura.

Kostnad:
    Du förbrukar vad du har köpt.

Det är lite många begrepp men enkelt är kostnader när du tär på dina tillgångar. Köper du en planka som snickare är det en tillgång i ditt varulager. När du sågar itu den och spikar upp den får du en kostnad som samtidigt är en intäkt eftersom du utför ett arbete. Inkomsten är något du skattar för och den uppstår när du skickar iväg en faktura. Slutligen får du pengar in när (om) kund betalar.

Hoppas du blev något klokare av svaret.

Är du igång och ska starta eget skulle jag rekommendera en bok som heter just så: Starta eget. Du hittar den på bibblan.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • choklad

Inom ekonomin skiljer man på inkomst, intäkt och inbetalning. Inkomsten kan man säga uppstår när man kommer överens om affären, men det bokförs inte som en intäkt då. När du skickar fakturan eller utför arbetet uppstår en intäkt och när fakturan betalas får du en inbetalning. På samma sätt skiljer man på utgift, kostnad och utbetalning. Inkomst är ett uttryck som normalt inte används när man pratar bokföring, utan då är det intäkter som gäller.

Men enkelt uttryckt är intäkter de pengar som du får in i företaget och kostnader är de pengar som du betalar ut.

Svar på tråden vad menas med Intäkter o kostnader...???