• Sheltiegirl

Gravid och starta eget? Jobba kvällar.

Jag har skrivit här innan men fick inte jättemkt respons så försöker igen. Jag är gravid med första barnet och vill starta eget företag med kursverksamhet och försäljning + hemkörning av hundfoder. Det första är inga problem, lokal och allt är redan fixat och det andra vet jag att det är stor efterfrågan på, dock kan det vara ganska tungt och därför tänkte jag ta hjälp av familj och vänner för att lösa hanteringen av fodret medans jag är gravid. Tanken är att jag ska köra kanske 50% med företaget och 50% på mitt vikariat som jag förhoppningsvis kan fortsätta på ett bra tag till. När barnet är fött tänkte jag låta bli kurserna ett tag men fortsätta med fodret och då ha utkörningen på kvällstid när min sambo är hemma med barnet, dessutom går jag ner i % till kanske 20-30% och resten mammaledig. 

Är jag fullständigt galen eller tror ni att detta kan fungera? Att det finns en växande marknad för mina inriktningar det vet jag, så den delen är jag säker på, det jag funderar över är om jag kan pussla ihop allt för att det ska flyta på. 

• Svar på tråden Gravid och starta eget? Jobba kvällar.
  • Thirtyplus

Spontant kan jag tycka att du tar dig vatten över huvudet.

Har själv två 9 månaders och dom tar verkligen upp ALL tid när dom är vakna, så hushåll, matlagning och personlig hygien etc. får allt vänta tills dom somnat. Att då ha ett jobb som kräver fasta tider (vilket då utkörningen av foder skulle göra eftersom att kunderna knappast vill vänta några dagar tills att du har ork och lust) känns helt galet.
    Även om du nu har en sambo som "tar över" på eftermiddagar/kvällar/helger, så är det enormt tröttsamt och slitsamt under dagarna så energinivån är verkligen på noll.
    Sen får du även tänka på att kunder ringer och det kanske inte är vad man vill när man försöker natta barn, amma, sova, äta och däremellan försöka hitta tid för att ens gå på toaletten.

Under de första månaderna är det ännu värre. Då går det i ett dygnet runt. Första 3-4 månaderna sov jag inte mer än 3 timmar sammanlagt på ett dygn. Så fick man en stund här och var gjorde man allt för att försöka sova, äta och duscha.
    Jag har ännu inte fått sovit en hel natt då barnen vaknar 2-4 ggr per natt fortfarande.

Nu är visserligen alla barn olika... men hade jag varit du hade jag väntat tills att barnet är fött så att du själv ser hur mycket ork och tid du har för annat än barn, hushåll och egentid.

• Pajama

Visst kan det bli mycket jobbigare än vad du tror, och eventuellt omöjligt, beroende på vilket barn du får. Men det måste inte bli omöjligt och det kan t.o.m. ha sina fördelar.

Har du tänkt att amma? Många barn vill äta väldigt ofta just på kvällen, eftersom mjölken ofta är tunnare då. (tror jag) Eller så "tankar de upp" för att kunna sova många timmar på natten, jag vet inte.
    Ni kan försöka både amma och flaskmata, då pappan kan sköta bebisen helt själv på kvällarna. Det kan dock påverka barnets förmåga och vilja att ammas och plötsligt få för sig att sluta med det ena eller det andra.
    Dessutom regleras mjölken av hur mycket och ofta bebisen äter, så allt sugande på kvällarna gör nog sitt till för att öka på mängden mjölk, vilket du går miste om.
    Du kan också satsa på flaskmatande från början - eller amma på heltid så länge det går och sen vara beredd på ökad flaskmatning.
    Du kan också pumpa ur när du är ute på körning och så får pappan ge den mjölken kvällen efter. Pumpa då ofta! Det kan vara en jättestor fördel att pappan kan mata också, då blir du inte så fastlåst och pappan får mycket tid med barnet också, på samma sätt som du.

Är det långa resor, så att du är ute 3-4 timmar i sträck? En timme eller 1½, kanske 2 behöver inte påverka amningen.

1-2 timmar ute på jobb kan vara den luft i mamma livet som du behöver och så många önskar att de har! Men många skyndar sig ändå hem, för de har svårt att vara några minuter utan den lilla.

Detta med telefonsamtal kan vara ett gissel, men du kan ju ta emot ordrar på mobilens telesvar och ha den på tyst, t.ex. Eller e-post.

Jag hade nytt företag och nyfödd bebis, men skötte bara administrationen hemifrån det första året, plus några möten där bebisen fick vara med. Hade anställda för resten. Men det räckte, visst var det jobbigt att hinna med! Samtidigt är det ju så roligt att driva något eget och drivkraften gör så att man orkar! Bebisen gör också så att man orkar, trots att det är den som gör att man blir trött!

Din idé är dessutom möjlig att ha väldigt flexibel, både i tider och mängd kunder. Jag tycker att du ska försöka, om du tror att det går med matandet. Börja i liten skala, öka på eller minska ner, om det inte går alls - be dem köpa sitt foder nån annan stans nåt år till! Du återkommer!

• myway

Har du ens koll på vad man har för normal marginal på hundfoder? Ta det minus kostnad för bil, försäkring, bensin/diesel osv. Jag tror du gör en stor tabbe.

• studentska

Tror du kommer att  ha svårt att få lönsamhet i att bara köra ut hundfoder, du behöver i så fall ha beställningar på ganska stora kvantiteter från varje kund. Frågan är om det är värt att vara ifrån barnet för denna lilla vinst du eventuellt kommer att göra. Gör i alla fall en ordentlig kalkyl och marknadsundersökning innan. Eller har du redan gjort en marknadsundersökning?

• Sheltiegirl

Vilka bra svar, tack så mkt! Jag hoppas kunna amma men vet ju inte förens då om det går. Utkörningarna kommer nog ligga på ca 2-3 timmar så det måste ju såklart lösas.

Jag ska sälja barf och färskfoder, har inte kunnat få in exakta offerter från alla tillverkare men lönsamheten är lite bättre än på de flesta torrfoder och just detta upplägget jag har tänkt mig är det fler företag som har och som rullar på fint. Marknadsundersökning har jag gjort, väldigt positivt resultat då många ville att jag skulle börja direkt.

• myway

Dom rullar på för det finns investerare som pumpar in pengar. Jag har varit i branschen i 10 år. Skulle aldrig få för mig att köra hem foder så! Men var så god. Får du det att gå runt. Så grattis.

• ingeborg34

Om du kan få lönsamhet i företaget vet jag inte men att jobba deltid tror jag på. Jag har fyra barn, vi har lantbruk och jag har även uppdrag utanför gården och det har fungerat fint utan 100 % mammaledighet.

• Sheltiegirl

Myway du får gärna förklara vad det är du tycker jag har missat. Du jobbar i branschen, vilken inriktning? Jag tar gärna emot tankar och åsikter men vill gärna veta exakt vfr du säger det du gör.

Jag har diskuterat affärsplan med en kvinna som själv har haft företag med samma inriktning som jag tänkt mig i över 10 år. Med den infon jag fått från henne och det jag räknat på/läst på själv så tror jag på detta.

• myway

Om du räknat på det och där det att gå ihop så kör!
    Men har du tittat på de företag som finns. Har du titta på deras siffror? Förstår du deras siffror?

Jag driver själv en zoobutik, en grossistdel, samt jobbar med lite annat inom zoovärlden som jag inte vill outa här. Vill inte hänga ut mig själv för mycket.
    Just foder är en snålmarginalvara. Därför ifrågasätter jag din tanke. Men om du är säker på din affärsidé. Och har en bra hållbar plan samt råda att förlora pengarna så kör! Sverige behöver fler kvinnliga företagare!!

Svar på tråden Gravid och starta eget? Jobba kvällar.