• Paige80

    Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?

    Vi ska ha kalas för vår 4-åring i början av maj. På alla barnkalas vi varit på hittills har det serverats korv med bröd. Det är ju praktiskt, men jag skulle gärna vilja bjuda på något annat som omväxling. Vad finns det för bra alternativ som är barnvänliga och goda och går ganska lätt att göra?
    Jag skulle också vilja ha alternativ till tårta, då min dotter inte gillar grädde. Glass funkar ju ifs alltid, men finns det andra goda grejer?

  • Svar på tråden Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?
  • Paige80

    Hehe, låter smart att förbereda spetten när det handlar om 4-åringar, kan tänka mig att det blir kaos om alla ska göra dem själv.

    Smulpaj låter smarrigt! Men när jag pratade med dottern igår så fick jag reda på att det var väldigt viktigt för henne med en tårta med GODIS på, så det får nog bli en glasstårta dekorerad med godis

  • Lilla kakan

    Vad vill din dotter bjuda på? Ofta vill de ju ha de "de är vana vid" att få på kalas Till vår fyraårings kalas för dagiskompisar (19 kids!!) gjorde vi korv med bröd och äppelpaj (en långpanna) med glass till. Pajen var en stor hit och jag gjorde den dagen innan, superpraktiskt. Fiskdamm med liten godispåse på det å alla var nöjda. På andra dagiskalas har det ibland bjudits på hamburgare och pommes, ett kalas pizza. Är det barn m allergier/specialkost som kommer är det nice att tänka på enkel mat som är lätt att hitta likvärdiga alternativ till så det ej blir så mycket arbete.

  • Paige80

    Min dotter är än så länge ganska enkel, hon är inte tillräckligt gammal för att ha kommit på att hon kan ha massa specifika önskemål Godis på tårtan är det viktigaste än så länge. Det är nog mer jag som är engagerad och vill hitta på något roligt att bjuda på som det inte bjuds på alla kalas, men utan att vara för mycket jobb

  • Paulie00

    Enkla muffins är ju alltid populära! barn är ju inte så komplicerade! Dom blir mest glada över att det finns så mycket att välja mellan än att "va?? vi fick KORV MED BRÖD!!". Fiskdamm funkar ju också! En kul grej. Att äta är pasta och någon god pastasås enkelt och gott! Små pizzabullar som någon annan föreslog! Som tårta kan du göra en stor marängsviss tårta. Den innehåller för visso grädde, men om du gömmer den så kanske hon inte ens märker av den ;) Den kan du dekorera hej vilt och ändå är den god, spännande och se på! Lycka till!

  • strojes

    Har du testat att blanda ungefär lika delar vispad grädde och vaniljkräm och ha på/i tårtan istället för ren grädde? Vaniljkrämen tar bort gräddsmaken helt.

  • Paige80
    strojes skrev 2014-04-10 09:24:49 följande:
    Har du testat att blanda ungefär lika delar vispad grädde och vaniljkräm och ha på/i tårtan istället för ren grädde? Vaniljkrämen tar bort gräddsmaken helt.
    Bra tips!

    Jag är inte så förtjust i grädde själv heller, så jag brukar blanda i hälften creme fraiche eller turkisk yoghurt.
  • Gurkan

    Här kommer vi inte servera mat på sonens 4 års kalas (inte det för kompisarna). Jag fixar en glasskiosk istället med några olika glassalternativ, lite olika strössel, chokladsås, grädde, minimaränger och kex och så får barn själva välja vad de vill ha och kan äta sig tokiga. Nu gör jag glassen själv men vill man ha lite rolig glass kan man alltid tina vaniljglass lite lätt och röra ner krossade kakor eller godis eller färska bär... Eller vad man nu känner för :)

  • Leeloo

    Pizzabullar.
    Man gör pizza som vanligt, rullar sen ihop den och skär i en-två centimeters delar. Lägg dom i bullpapper och grädda. Ser typ ut som bullar. Märkligt men gott.

  • Ramborg
    Leeloo skrev 2014-04-11 07:37:05 följande:
    Pizzabullar.

    Man gör pizza som vanligt, rullar sen ihop den och skär i en-två centimeters delar. Lägg dom i bullpapper och grädda. Ser typ ut som bullar. Märkligt men gott.



    Den här iden gillar jag! Ingen pastasås som kladdar. Ketchupen på korven är illa nog. Så lite kladd som möjligt!
    42.
  • Leeloo

    Pannkaksmuffins är oxå ett tips. Pannkaksmet i muffinsformar. Man kan ha i lite bacon/fläsk så blir det mer fläskpannkaka. Med lite lingonsylt kanske?

  • Paige80
    Leeloo skrev 2014-04-11 12:23:57 följande:
    Pannkaksmuffins är oxå ett tips. Pannkaksmet i muffinsformar. Man kan ha i lite bacon/fläsk så blir det mer fläskpannkaka. Med lite lingonsylt kanske?
    Vilken rolig idé, det har jag aldrig hört talas om förut. Tar du i bakpulver i smeten eller hur blir konsistensen när de är färdiga?
Svar på tråden Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?